Etusivu TyyppiviatOpel Corsa -tyyppiviat Opel Corsa -tyyppiviat Opel Corsan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Corsan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Corsa-e: Sisäinen latauslaite. E212007890 22-C-020. DC/DC latauksen häiriöä On board charger uusinta, Aloitus 15.2.2022. Astra J ja K, Corsa, Insignia: RDE, E222115640 22-C-013. Lean Nox Trap. Real driving emissions parannus, ohjelmointi ECU ja BCM. Aloitus 25.2.2022. Corsa-e, Mokka-e, Combo-e, Zafira-e, Vivaro-e: ECU-ohjelmiston päivitys. KGS. Autonvalmistaja on pyytänyt lataamaan ECU-ohjelmiston vähentääkseen mahdollisen mukavuuslaitteiden mahdollisesta vikaantumisesta johtuvan voimansiirron pysähtymisriskiä ja välttääkseen moottorin käynnistymättä jäämisen tai sammumisen riskin. Aloitus 8.5.2023. Combo (K9 Europe-P1VO), Grandland X (P1UO), Mokka (P2QO), Movano (X2/50), Zafira, Vivaro (K0), Ulysse, Scudo V3 (K0), Astra-L (OV512), Corsa (P2JO): Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys. KGU. Ajoneuvojen moottorinohjausyksikön (ECU) ureapumpun diagnostiikan kalibrointi ei täytä asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaa siihen, että kojelaudassa ei ole varoitusta (MIL päällä), jos urean ylipaine sammuttaa SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction). Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa päästöjä koskevien säännösten noudattamatta jättämiseen. Aloitus 17.7.2023. Vanhempia takaisinkutsuja ADAM, Corsa E, 1.2l- ja 1.4l-moottorit, valm.aika: 2018–2019. Happitunnistin saattaa korkeilla nopeuksilla toimia epätyydyttävästi, jonka seurauksena ajoneuvoissa, joilla on ajettu yli 50000 km, saattaa esiintyä NOx-arvojen ylittymisiä. Moottorin ohjausohjelma päivitetään. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 4/2019. Corsa E, valm.aika: 2018. On mahdollista, että konepelti aukeaa ajon aikana tuulihaan virheellisen toiminnan vuoksi. Tuulihaan toiminta tarkistetaan ja korjataan tarvittaessa. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 2/2019. Konepellin salpa. Konepelti voi avautua ajon aikana. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 8 Kampanjan aloitus pvm: 28.9.2018. Kampanjan valmistumis pvm: 5.6.2019, Traficom. Corsa E, Adam: Käsijarrukahvan hammaskehän materiaalivirheen vuoksi saattaa 2017 vain käsivaihteiset esiintyä pidätysvoiman katoamista ja ajoneuvon liikkumista jarruttomana. valm.aika: 2016–2017, ADAC 11/2017. Corsa E, Adam: Seisontajarruvipu saattaa löystyä. Osan vaihto, Traficom 3/2017. Corsa E: Turvatyyny ei laukea oikein: Corsa E sivuturvaverho o+v. Turvatyynyjen vaihto, Traficom 2/2017 Corsa D, Corsa E, Adam: Ohjausvaihde. Ohjausvaihteen toimintahäiriö. Tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 12/2016. Corsa E: Ohjausvaihde: Ohjausvaihde saattaa murtua tuotantoprosessin poikkeaman takia. Ohjausvaihteen uusinta, Traficom 2015, kampanja valmistunut 2/2016. Ohjaus: Ohjaus voi pettää (Corsa D). Ohjausjärjestelmä voi pettää ohjausakselin ristinivelen (väärä osa) johdosta. Käytännössä pettäminen voi tapahtua ennalta arvaamatta. Siksi ajoneuvon haltijoita varoitetaan olla liikuttamatta tätä vian sattuessa. On vaarana, että auto ei ole ohjauskelpoinen. ADAC 2/2016. Olka-akselit: Tiettyjen Corsa D -mallien olka-akselit saattavat valuprosessissa tapahtuneen poikkeaman takia murtua ajan myötä. Olka-akselien tarkastus ja tarvittaessa uusinta, Traficom 2015, kampanja valmistunut 1/2016. Ohjauksen väliakseli saattaa olla määritysten vastainen. Tästä johtuen ohjauksen väliakseli saattaa murtua ajon aikana, josta seurauksena on ohjauksen menetys. Kampanjan alaisten autojen akselit tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan, Traficom 2014, kampanja valmistunut 2015. Olka-akseli: Alapallonivel saattaa irrota olka-akselista. Kiinnityksen korjaus, Traficom 2015, kampanja valmistunut 2015. Seisontajarruvaijeri: Seisontajarrun vaijerin kuoren etupää saattaa siirtyä, jolloin seisontajarru ei toimi, Traficom 2010, kampanja valmistunut 2015. Ohjauksen väliakseli: Väliakselin teleskooppiputki voi murtua, väliakselin valmistuskoodin tarkastus ja tarvittaessa akselin vaihto, Traficom 2007, kampanja valmistunut 2015. Molemmat etualatukivarret: Puutteellinen hitsaussauma, tarkastus, tarvittaessa tukivarren vaihto, Traficom 2007, kampanja valmistunut 2015. Ohjaus: (Corsa D): Ohjaus voi lakata toimimasta: Joissakin yksilöissä ohjausväliakseli (väärä osa) voi pettää. toiminnassa voi olla häiriöitä. Siksi Opel on Saksassa tiedottanut, että autoa ei saa käyttää, koska auto ei ole ohjattavissa. Väliakseli vaihdetaan, ADAC 2014. Konepellin vedenpoistoreikä. Konepellin sisärakenteesta saattaa puuttua vedenpoistoreikä, minkä vuoksi konepelti voi ruostua. Porataan vedenpoistoreikä ja käsitellään konepellin rakenteet kotelosuoja-aineella, ADAC 2013. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2016, 2014), Traficom Ei tilastossa (2014), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2015, 2011, 2009, 2008), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2017, 2013, 2010), Traficom Etuakselisto (2015), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2017–2015, 2013, 2011–2006, 2004–2000), Traficom Valmistajan kilpi (2013), Traficom Käyttöjarru (2011, 2008, 2007), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2010, 2007, 2006, 2003, 2002, 2000), Traficom Tuulilasi ja puhdistuslaitteet (2009), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2007, 2006), Traficom Corsa E, Corsa F: Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa Pysäköintijarrun tehottomuus, Saksa Käyttöjarrun tehottomuus, Saksa Ohjauslaitteiden nivelet, Saksa Katkenneita jousia, Saksa Valovikoja, Saksa Runsaasti öljyvuotoja, Saksa Pakoputkistossa vuotoja, Saksa Vetoakselien nivelten kumisuojukset haperot, Saksa Sähkölaitteet, moottorinohjaus, Saksa Merkittävä laadunparannus edelliseen Corsa D-malliin verrattuna, Saksa. Corsa D: Kuluneet jarrut, Saksa Jouset ja iskuvaimentimet yli viisivuotiaissa, Saksa Iskunvaimentimien vuodot ja laakerointi, Saksa Kallistuksenvaimentimen laakerointi, Saksa Katkenneita jousia, Saksa Pyöräntuennan nivelissä väljyyttä, Saksa Käyttöjarru, seisontajarru, heikko teho jo kolmivuotiaasta alkaen, Saksa Vanhimmissa vetoakselivikoja, Saksa Valovikoja, Saksa Pakoputkiston vuotaa ja kiinnitys on heikko, Saksa Pyöränlaakerit, Saksa Öljyvuotoja, Saksa Corsa C: Tehottomat takapyörien jarrut, TÜV Seisontajarru puoltaa ja on tehoton, TÜV Moottorin öljyvuodot, GTÜ Pyöränlaakerit, DEKRA Etuakselisto, raidetangonpäät, GTÜ, TÜV, DEKRA Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, GTÜ, TÜV Vetoakselien kumitiivisteet, DEKRA, TÜV Katkenneita jousia, GTÜ Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Kuljettajan oven lukko (2014). Sytytyspuola (2015–2016). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Sytytyspuola rikki (2005–2016). Kuljettajan oven lukko rikki (2007–2013). Sytytystulpat (2008–2009). Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (2007). Märät tai vialliset sytytystulpat (2007–2011). Ajonestolaite rikki (2006–2009). Valonheittimet rikki (2005–2011). Akku tyhjä (2005–2007). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Corsa E/F: Pysäköintijarrua koskeva takaisinkutsu: Jarru saattoi vapautua itsestään, materiaalivirhe. Takapyörien käyttöjarruissa ongelmia. Päivitys pakokaasujen puhdistusjärjestelmään estämään lambda-tunnistimen vikaantumista. Sytytyspuolassa ongelmia. Moottorin sähköisessa ohjauslaitteessa ongelmia. Tieto- ja viihde-elektroniikka (infotainment) saattaa oikutella, erityisesti navigaattori (11(2015 tuotantoon asti). Ilmastointilaitteen vuodot. Vesipumpun vuodot. Öljyvuodot, erityisesti 1.0-turbomoottori. 1.4-moottorissa öljyvuotoja kampiakselin tiivisterenkaasta. Alustassa ruostetta. Vetoakselien kumisuojuksissa ollut ongelmia. Uusi malli Corsa F 1.2-litran moottorilla (vuoden 2019 loppupuolelta alkaen) on Stellantis-konsernin yhteismalli PSA:n (Peugeot-Citroën) kanssa, joten Corsa F:ssä on runsaasti PSA:n tekniikkaa. 1.2 Puretech -moottori voi vaurioitua, mikäli käytetään muuta kuin valmistajan hyväksymää moottoriöljyä! Oltava tarkkana moottorin oikean öljylaadun kanssa! 1.2 Puretech -bensiinimoottoreissa on ollut moottorivaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi. Jakopään hammashihna on öljykylvyssä. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota jakohihnan ennenaikaisesti ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnan rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena voi olla moottorivaurio. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään moottorin valmistajan, Stellantiksen hyväksymää öljylaatua. Corsa F: Viimeistelyssä ongelmia: maalauksen laadussa, ovien ja luukkujen sovituksissa toivomisen varaa. Laitteiden ohjelmistot epävakaita. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Corsa D: Jarrut kirskuvat, Opel muutti palojen materiaalia, AB. Hutiloidusti liimattu tuulilasi vuotaa liimasaumoistaan, AB. Pyöränlaakereissa vikaa (erityisesti vuosimalli 2007), ADAC, AB. Öljynpainekatkaisin vuotaa, AB. Sähkövikoja, AB. Tunnistimet (anturit) oikuttelevat, AB. Sytytyspuola oikuttelee, AB. Corsa C: Sähkötoiminen ohjaustehostin ja keskuslukitus oikuttelevat, AB. Akku simahtaa lyhyitä matkoja ajettaessa, AB. Vetoakselivikoja, koska haperot kumisuojukset, AB. Vetoakselivikoja, koska haperot kumisuojukset, AB. Lukot kuluvat nopeasti, etenkin tavaratilan luukun lukko, AB. Vaatimaton lämmityslaitteen teho, AB. Koeajot – Opel Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 22.8.2024 Koeajo Koeajo: Opel Corsa Hybrid – Toyota Yariksen haastaja 25.5.2024 Koeajo Koeajo: Opel Combo-e Cargo – kompakti, kätevä ja sisäsiisti 19.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen 13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! 4.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Grandland GSe PHEV AWD – yksi kasvoleikkaus liikaa Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.