Etusivu TyyppiviatPeugeot 108 -tyyppiviat Peugeot 108 -tyyppiviat Peugeot 108:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 108:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.Citroën C1 ja Toyota Aygo ovat samassa tehtaassa valmistettuja sisarmalleja. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja edellä mainitulla ajanjaksolla. Vanhempi, mutta tärkeä takaisinkutsu: Peugeot 108:ssa ja sen sisarmallissa (Citroën C1) oli vuonna 2016 takaisinkutsu. Syyskuussa ja lokakuussa 2014 valmistetuissa autoissa ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Käytettyä autoa ostettaessa on syytä varmistaa, että ohjaukseen liittyvää takaisinkutsua (korjauskehotusta) on noudatettu ja korjaus tehty. Vanhempia takaisinkutsuja Peugeot: Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom Peugeot 108 valm.aika: v. 2018. Valmistusprosessin epätarkkuudesta johtuen saattaa polttoainetankki olla epätiivis. Huolto selvittää tankin valmistusnumeron perusteella tankin vaihtotarpeen. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon Peugeotin sisäiselsellä koodilla ”JER”. ADAC 5/2019. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2014–2018), Traficom Käyttöjarru: Jarrulevyt kuluvat nopeasti alimitoituksen vuoksi, Saksa Loppuun ajetut tai naarmuiset jarrulevyt, kuluneet jarrupalat, Saksa Jarrujen tehossa toivomisen varaa, Saksa Jarruputket ruostuvat, Saksa Kynnyskotelot saattavat ruostua huonosti hoidetuissa autoissa, Saksa Valovikoja huolimattomien käyttäjien vuoksi, Saksa Tyypillinen Peugeot -vika, pakoputkisto ruostuu nopeasti, Saksa Yksittäistapauksina öljyvuotoja, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (108, 2014–2022). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Vain Peugeot 107 vuosimalli 2009 on tilastossa, siinä ei erityisiä tielle jättäviä vikaryhmiä. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Pienempi 1.0-moottori joutuu koville, käy hermostuneesti ja vaatii reilusti kierroksia, mikä antaa melua. 1.2-moottori vääntää paremmin ja tekee mahdollisesti leppoisamman ajamisen. Kytkin kuluu nopeasti (pikkuautossa kaupunkiajon osuus on suuri). Akun varaustila laskee nopeasti auton seisoessa yli viikon ilman käyttöä. Koeajot – Peugeot Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.