Peugeot 2008 -tyyppiviat

Peugeot 2008:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Peugeot e-2008 GT-Line

Peugeot 2008:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • 208, 2008: Ajoakun liitin. KYX.
    Ajoakun liitin tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Aloitus 13.5.2022.
  • 2008, 208, 5008, Partner, 308, 3009: Moottorin ohjainlaite. KGG.
    Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään, Aloitus 9.12.2022.
  • 208 (P21), 2008 (P24), Rifter, Partner (K9): Auton ajoakuston ohjelmisto. MDY.
    Auton ajoakuston ohjelmisto päivitetään, jotta vanhan ohjelmiston aiheuttamalta mahdolliselta moottorin sammumiselta voidaan välttyä. Aloitus 19.1.2023.
  • e-208, e-2008, e-Partner, e-Rifter, e-Traveller, e-Expert 4: ECU-ohjelmiston päivitys.
    Autonvalmistaja on pyytänyt lataamaan ECU-ohjelmiston vähentääkseen mahdollisen mukavuuslaitteiden mahdollisesta vikaantumisesta johtuvan voimansiirron pysähtymisriskiä ja välttääkseen moottorin käynnistymättä jäämisen tai sammumisen riskin. Aloitus 8.5.2023.
  • 301, 3008 V2 (P84), 308 V2 (T9), 5008 V2 (P87), Boxer V3 (X2/50), Traveller, Expert 4 (K0), 2008 V2 (P24), 208 V2 (P21), 308 V3 (P512), 508 V2 (R823 Europe), Rifter, Partner (K9 Europe): Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys.
    Ajoneuvojen moottorinohjausyksikön (ECU) ureapumpun diagnostiikan kalibrointi ei täytä asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaa siihen, että kojelaudassa ei ole varoitusta (MIL päällä), jos urean ylipaine sammuttaa SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction). Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa päästöjä koskevien säännösten noudattamatta jättämiseen. Aloitus 17.7.2023.

Vanhempi, mutta tärkeä takaisinkutsu:

  • 1.2 Puretech -moottori: Moottorivaurio sekä jarrujen tehon heikkeneminen. Jakopään hammashihna on öljykylvyssä: Käytettävä valmistajan suosittelemaa moottoriöljyä. Muun öljylaadun käyttämine voi vaurioittaa jakohihnaa. Viallinen hammashihna saattaa aiheuttaa moottorivaurion ja jarrutehostimen toiminnan heikkenemisen. Aluksi hammashihna saattaa rispaantua ja sen osaset voivat häiritä jarrutehostimen alipainepumpun toimintaa. Mikäli ajoa jatketaan hammashihnan rispaantuessa, seurauksena voi olla moottorivaurio. Huolto tarkastaa hihnan toiminnan ja tarvittaessa vaihtaa hihnan. Samalla korjataan myös alipainetoiminnan systeemidiagnoosiohjelma. Valmistuminen 2013–2017. ADAC 3/2021.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Peugeot: Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom
  • Peugeot 2008, 3008, 5008, 308, Moottorin ohjainlaitteen päivitys JZR: Kampanjassa päivitetään moottorin ohjainlaite, aloituspäivä 15.12.2020, Traficom.
  • Peugeot 2008, Moottorin ohjainlaitteen päivitys, KEK: Kampanjaan kuuluvissa autoissa saattaa esiintyä ureasuuttimen tukkeutumista, joka aiheuttaa NOx-päästöjen raja-arvojen ylittymisen. Kampanjassa päivitetään moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto ureasuuttimen tukkeutumisen ehkäisemiseksi, aloituspäivä 30.11.2020, valmistumispäivä 21.9.2021, ajoneuvojen lukumäärä 4, Traficom.
  • 1.2 Puretech -moottori: Moottorivaurio sekä jarrujen tehon heikkeneminen. Viallinen hammashihna saattaa aiheuttaa moottorivaurion ja jarrutehostimen toiminnan heikkenemisen. Aluksi hammashihna saattaa rispaantua ja sen osaset voivat häiritä jarrutehostimen alipainepumpun toimintaa. Mikäli ajoa jatketaan hammashihnan rispaantuessa, seurauksena voi olla moottorivaurio. Huolto tarkastaa hihnan toiminnan ja tarvittaessa vaihtaa hihnan. Samalla korjataan myös alipainetoiminnan systeemidiagnoosiohjelma. Valm. aika 2013–2017. ADAC 3/2021.
  • 1.6 Diesel: Muuan moottorinosa toimii virheellisesti ja saattaa aiheuttaa häiriöitä moottorin vedossa, muutamissa tapauksissa lyhyissä kiihdytyksissä saattaa esiintyä moottorin vedon katkeamista. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheeseen liittyvistä jatkotoimista. Valm.aika: 2.10.–27.11.2017, ADAC 1/2018.
  • Sähkörele: Käynnistysmoottorin sähköreleen sisäinen komponentti saattaa olla ei-vaatimusten mukainen ja aiheuttaa käynnistysmoottorin tuhoutumisen ylikuumenemisen seurauksena. Myöskään tulipalon riskiä ei voi kokonaan sulkea pois. Joissakin harvinaisissa tapauksissa, jos auto on parkkeerattu vaihde kytkettynä, käynnistysmoottorin tahaton kytkeytyminen voi aiheuttaa auton liikkumisen itsestään. Toimenpiteessä kyseinen rele tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 4/2017. Valmistusaika 2016, ADAC 6/2017.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2017, 2014, 2013), Traficom
  • Ei tilastossa (2016, 2014), Traficom
  • Etuakselisto (2017, 2015, 2013), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2013), Traficom
  • Käyttöjarru (2015), Traficom
  • Valmistajan kilpi (2015) Traficom
  • Valovikoja, erityisesti ajovalojen säädöt sekä takavalot, Saksa
  • Pakoputkisto vuotaa jo toisessa katsastuksessa, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnitys hutera, putkisto irti kiinnityksistään, Saksa
  • Juuttuvat jarrusatulat aiheuttavat jarrulevyjen ja -palojen nopean kulumisen, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt, Saksa
  • Käyttöjarrujen teho on heikko ja jarrut saattavat puoltaa, Saksa
  • Seisontajarrussa usein huomauttamista, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Toispuoleisesti kuluneita renkaita, Saksa
  • Yksittäistapauksissa vetoakselivikoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Öljynpaine (2016).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Sytytystulpat (2016).
  • Sytytyspuola (2015).
  • Tuuletin (2015).
  • Apulaitteiden käyttöhihna (2014).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

2008 II, 2020->:

  • Yksittäistapauksina kosteutta takavaloissa
  • Tarkkana moottorin öljylaadun kanssa! Kolmisylinterinen 1.2 Puretech -moottori voi vaurioitua, mikäli käytetään muuta kuin valmistajan hyväksymää moottoriöljyä! Jakopään hammashihna on öljykylvyssä. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota jakohihnan ennenaikaisesti ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnan rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena voi olla moottorivaurio. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään moottorin valmistajan, Stellantiksen hyväksymää öljylaatua.
  • Takaisinkutsuja:
    • Yksittäistapauksissa kulunut olkanivel vasemmalla edessä.
    • Vikahälytyksiä antavan jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vuoksi.
    • Ilmastointilaitteen kompressori.
    • Sähköjärjestelmän ja akun väärin ohjelmoitu ohjauslaite, mikä voi aiheuttaa moottorin tehon puutetta.
    • Jarruongelmia, murtuvia taka-akseliston ruuveja, pyörä voi irrota.

2008 I, 2013–2020:

  • Lukuisat hälyäänet, kolinat ja sisustuksen huonosti sovitettujen muoviosien natinat ärsyttävät.
  • Matkapuhelimen liitännässä ongelmia, vain keskinkertainen tieto- ja viihdejärjestelmä (infotainment).
  • Automatisoitu mekaaninen vaihteisto (robottivaihteisto) vikaherkkä vaihteiston sisäisen säädinmoottorin oikutellessa.
  • Voimakkaassa jarrutuksessa häiriöitä ABS/ESC-järjestelmässä.
  • Moottori ääntelee, syynä apulaitteiden käyttöhihnan kuluminen tai tuulettimen vika.
  • Epätäsmällinen vaihteensiirto.
  • Takaisinkutsuja:
    • Käynnistysmoottorin juuttuvan releen aiheuttama tulipalovaara.
    • Moottorissa mäntävikoja.
    • ABS/ESC-hydrauliyksikkö.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.