Peugeot 208 -tyyppiviat

Peugeot 208:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Peugeot e-208

Peugeot 208:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • 208: Auton sisäinen laturi.
    Auton sisäinen laturi (OBC) ei täytä sähkömagneettista yhteensopivuutta ja se vaihdetaan. Aloitus 2.12.2021.
  • 208, 2008: Ajoakun liitin. KYX.
    Ajoakun liitin tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Aloitus 13.5.2022.
  • 2008, 208, 5008, Partner, 308, 3009: Moottorin ohjainlaite. KGG.
    Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään, Aloitus 9.12.2022.
  • 208 (P21): Käsijarru. MDX.
    Käsijarrun johtosarja saattaa olla asennettu virheellisesti, joka voi aiheuttaa sen, että käsijarrun merkkivalo ei pala mittaristossa käsijarrun ollessa päällä. Tämä voi aiheuttaa jarrupalojen kuumentumisen ja mahdollisen tulipalovaaran. Käsijarrun johtosarjan kiinnitys korjataan. Aloitus 19.12.2022.
  • 208 (P21): Raidetangon pää. MDZ.
    Raidetangon pään kiinnitys tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan, joka voi aiheuttaa pahimmillaan ohjattavuuden heikkenemisen. Aloitus 30.12.2022.
  • 208(P21), 2008(P24), Rifter, Partner(K9): Auton ajoakuston ohjelmisto. MDY.
    Auton ajoakuston ohjelmisto päivitetään, jotta vanhan ohjelmiston aiheuttamalta mahdolliselta moottorin sammumiselta voidaan välttyä. Aloitus 19.1.2023.
  • 208 V2 (P21): Ajoneuvon renkaiden tarkastaminen ja tarvittaessa vaihto. MFV.
    Valmistaja on pyytänyt meitä tarkistamaan jokaisen renkaan yksikköviivakoodin ja vaihtamaan sen tarvittaessa, jotta vältetään mahdollinen riski ajoneuvon käsittelyongelmista ESP-säädön kanssa ja/tai pidemmästä jarrutusmatkasta pääasiassa märissä olosuhteissa ja vältetään mahdolliset vaikutukset sääntelyvaatimuksiin. Aloitus 20.4.2023.
  • e-208, e-2008, e-Partner, e-Rifter, e-Traveller, e-Expert 4: ECU-ohjelmiston päivitys.
    Autonvalmistaja on pyytänyt lataamaan ECU-ohjelmiston vähentääkseen mahdollisen mukavuuslaitteiden mahdollisesta vikaantumisesta johtuvan voimansiirron pysähtymisriskiä ja välttääkseen moottorin käynnistymättä jäämisen tai sammumisen riskin. Aloitus 8.5.2023.
  • 301, 3008 V2 (P84), 308 V2 (T9), 5008 V2 (P87), Boxer V3 (X2/50), Traveller, Expert 4 (K0), 2008 V2 (P24), 208 V2 (P21), 308 V3 (P512), 508 V2 (R823 Europe), Rifter, Partner (K9 Europe): Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys.
    Ajoneuvojen moottorinohjausyksikön (ECU) ureapumpun diagnostiikan kalibrointi ei täytä asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaa siihen, että kojelaudassa ei ole varoitusta (MIL) päällä, jos urean ylipaine sammuttaa SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction). Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa päästöjä koskevien säännösten noudattamatta jättämiseen. Aloitus 17.7.2023.
  • 208: Polttoaineputken vaihtaminen. MHN.
    Autonvalmistaja on pyytänyt vaihtamaan polttoainesäiliön puhdistusventtiilin (CPV) ja/tai polttoaineletkun, jotta vältettäisiin riski, että päästöjä koskevia viranomaisvaatimuksia ei noudateta. Aloitus 16.10.2023.
  • 208, 308, 3008, 5008: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys. MKS.
    Autonvalmistaja on pyytänyt meitä päivittämään ECU-ohjelmiston (moottorinohjausyksikkö), joka ei täytä sääntelyvaatimuksia, ja välttämään riskin, että päästöjä koskevat sääntelyvaatimukset eivät täyty. Aloitus 9.11.2023.

Vanhempi, mutta tärkeä takaisinkutsu:

  • 1.2 Puretech -moottori: Moottorivaurio sekä jarrujen tehon heikkeneminen. Jakopään hammashihna on öljykylvyssä: Käytettävä valmistajan suosittelemaa moottoriöljyä. Muun öljylaadun käyttämine voi vaurioittaa jakohihnaa. Viallinen hammashihna saattaa aiheuttaa moottorivaurion ja jarrutehostimen toiminnan heikkenemisen. Aluksi hammashihna saattaa rispaantua ja sen osaset voivat häiritä jarrutehostimen alipainepumpun toimintaa. Mikäli ajoa jatketaan hammashihnan rispaantuessa, seurauksena voi olla moottorivaurio. Huolto tarkastaa hihnan toiminnan ja tarvittaessa vaihtaa hihnan. Samalla korjataan myös alipainetoiminnan systeemidiagnoosiohjelma. Valm. aika 2013–2017. ADAC 3/2021.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Peugeot: Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom
  • Peugeot 208, valm.aika: 27.–29.11.2017. Generaattorin ja ilmastointikompressorin pultit eivät ole kiristetyt 2018 oikeilla kiristysmomenteilla ja saattaa johtaa siihen, että laitteet saattavat löystyä ja jopa irrota vaarantaen muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot tarkastukseen kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 4/2018.
  • Muuan moottorinosa toimii virheellisesti ja saattaa aiheuttaa häiriöitä moottorin vedossa, muutamissa tapauksissa lyhyissä kiihdytyksissä saattaa esiintyä moottorin vedon katkeamista. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheeseen liittyvistä jatkotoimista. Valm.aika: 2.10–27.11.2017. ADAC 1/2018.
  • Peugeot 208, valm.aika: 22.6.2017. Etuakselisto saattaa olla virheellisesti kiinnitetty, joka saattaa 2018 aiheuttaa ohjauslaitteiston ja akseliston liitokseen häiriön ja johtaa hallinnan menetykseen. Valmistaja kutsuu kyseisenä aikana valmistetut ajoneuvot takaisin, kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheitä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 5/2018.
  • Peugeot 208. Etuakseliston kiristysmomentit: Kampanjan ajoneuvojen etuakseliston ja ohjauksen tiettyjen osien kiinnitykset saattaa olla ei-vaatimustenmukaiset. Tästä saattaa aiheutua ylimääräisiä ääniä tai puutteita ohjaukseen ja ajan kanssa johtaa auton ajamisen vaarantumiseen. Toimenpiteessä kiinnitykset asetetaan vaatimustenmukaisiksi. Traficom 11/2017.
  • Taka-akseliston kiinnitysruuvit voivat irrota. Valm.aika. 8.–9.6.2017, ADAC 12/2017.
  • Mahdollisesti epäsopivat komponentit hydrauliikkayksikössä 2017 (ABS/ESP) saattavat vaikuttaa häiritsevästi hätäjarrutuksessa ja nopeassa kaistanvaihdossa. Hydrauliikkayksikkö vaihdetaan. Valm.aika 2016, ADAC 6/2017.
  • Takaspoileri: Takaspoilerin liimaus saattaa olla puutteellinen ja sen rakenne saattaa heiketä ja johtaa osan irtoamiseen. Toimenpiteessä spoileri vaihdetaan. Kampanja koskee Suomessa yhtä auto yksilöä, Traficom 4/2017.
  • Sähkörele: Käynnistysmoottorin sähköreleen sisäinen komponentti saattaa olla ei-vaatimusten mukainen ja aiheuttaa käynnistysmoottorin tuhoutumisen ylikuumenemisen seurauksena. Myöskään tulipalon riskiä ei voi kokonaan sulkea pois. Joissain harvinaisissa tapauksissa, jos auto on parkkeerattu vaihde kytkettynä, käynnistysmoottorin tahaton kytkeytyminen voi aiheuttaa auton liikkumisen itsestään. Toimenpiteessä kyseinen rele tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 4/2017. Valm.aika: 2016, ADAC 6/2017.
  • ESP Hydrauliikkayksikkö: Jarrujen hydrauliikkayksikön (ABS/ESP) komponentti voi olla viallinen, eivätkä sen omaisuudet täytä valmistajan vaatimuksia. Tämä voi aiheuttaa harvoissa erityistapauksissa muutoksia ABS:n ja ESP:n toiminnassa hätäjarrutuksen tai väistöliikkeiden yhteydessä. Valmistaja pyytää vaihtamaan hydrauliikkayksikön, Traficom 10/2016.
  • Turbon voiteluputki: turbon voiteluputken pultti voi olla viallinen ja aiheuttaa öljyvuotoa. Toimenpiteessä kyseinen pultti tiivisteineen vaihdetaan, Traficom 2016.
  • Virheellinen turboahtimen kierreliitos voi johtaa polttoainevuotoon ja savun muodostukseen, KBA 2016.
  • Apurungon virheellinen kiinnitys voi johtaa hallittavuuden heikkenemiseen (vm 2014), KBA 2014.
  • Alatukivarsien pultit: toimenpiteessä vaihdetaan alatukivarsien kiinnityspultit, Traficom 2014.
  • Etujousituksen kolmiotuen pultit voivat pettää, mikä vaikeuttaa auton hallittavuutta (vm 2013), KBA 2014.
  • Polttoainevuoto mahdollinen, (vm 2013–2014), KBA 2014.
  • Pyörännapa voi olla heikosti kiinnitetty taka-akselistoon, joten takapyörännapa ja takapyörä voi irrota, KBA 2014 (vuosimalli 2012).
  • Takaluukun kaasupumput: Tarkastetaan takaluukun kaasupumput ja tarvittaessa ne vaihdetaan, Traficom 2014, valmistunut 2014.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2018–2015, 2013), Traficom
  • Ei tilastossa (2014), Traficom
  • Etuakselisto (2017–2012) Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2013), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2012), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013) Traficom
  • Käyttöjarru (2012), Traficom
  • Takavaloissa, suuntavaloissa ja lähivaloissa vikoja, Saksa
  • Jarrulevyt kuluvat, naarmuuntuvat ja ruostuvat nopeasti, Saksa
  • Juuttuvat jarrusatulat lisäävät jarrulevyjen ja jarrupalojen kulumista, Saksa
  • Tyypillinen Peugeot -vika, pakoputkisto ruostuu erittäin nopeasti, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnitys hutera, Saksa
  • Akun kiinnitys hutera, Saksa
  • Runsaasti öljyvuotoja, Saksa
  • Kuitenkin huomattavasti laadukkaampi kuin edeltäjämalli Peugeot 207, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Sytytyspuola (2013–2014).
  • Katalysaattori (2013).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Akku (2016, 2012).
  • Sytytyspuola rikki (2012–2015).
  • Lambdasondi eli -tunnistin (2013).
  • Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi rikki (2012–2013).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

208 II:

  • Tarkkana moottorin öljylaadun kanssa! Kolmisylinterinen 1.2 Puretech -moottori voi vaurioitua, mikäli käytetään muuta kuin valmistajan hyväksymää moottoriöljyä. Jakopään hammashihna on öljykylvyssä. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota jakohihnan ennenaikaisesti ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnan rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena voi olla moottorivaurio. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään moottorin valmistajan, Stellantiksen hyväksymää öljylaatua.
  • Takaisinkutsu: Raidetangon mahdollinen löysä kiinnitys. Ohjauslaitteistosta voi kuulua kolinaa ja kitinää, jos raidentangonpäiden kiinnityksessä on ongelmaa. Asiasta ollut korjauskehotus.

208 I:

  • Kytkin kuluu nopeasti (pikkuautossa kaupunkiajon osuus on suuri).
  • Diesel: Öljylaimenema. Moottoriöljyn sekaan pääsee polttonestettä, mikä heikentää moottoriöljyn laatua.
  • Karu, muovisen oloinen sisustuksen viimeistely ja materiaali.
  • 5-vaihteinen manuaalivaihteisto ei kaikkein täsmällisimpiä.
  • Paljon takaisinkutsuja: muun muassa akselistojen kiinnityksestä ja moottorin jakohihnasta.
  • Parempi laatu, kuin Peugeot 207:ssä.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Toistaiseksi vähän vikailmoituksia, AB.
  • Moottorin pysäyttävä ja käynnistävä Start/stop-automatiikka puuttuu.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.