Etusivu TyyppiviatPeugeot Partner Tepee & Rifter -tyyp...Peugeot Partner Tepee & Rifter -tyyppiviatPeugeot Partner Tepee & Rifter -tyyppiviat Peugeot Partner Tepee & Rifter -tyyppiviat Peugeot Partner Tepee & Rifterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Partner Tepee & Rifterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.Ks. sisarmalli Citroën Berlingo.Berlingo ja Partner/Rifter ovat PSA-yhtymän (Peugeot–Citroën), nykyään Stellantis-yhtymän samassa tehtaassa Espanjassa valmistettuja sisarmalleja. Pääasialliset viat ovat todennäköisesti saman tyyppisiä kuin Berlingossa. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Rifter, Partner: KRH. Lisälämmittimen johtosarjan korjaus ja mahdollisesti BSI-ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys mahdollisen polttoainevuodon ehkäisemiseksi. Aloitus 1.12.2021. 2008, 208, 5008, Partner, 308, 3009: Moottorin ohjainlaite. KGG. Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. Aloitus 9.12.2022. 208 (P21), 2008 (P24), Rifter, Partner (K9): Auton ajoakuston ohjelmisto. MDY. Auton ajoakuston ohjelmisto päivitetään, jotta vanhan ohjelmiston aiheuttamalta mahdolliselta moottorin sammumiselta voidaan välttyä. Aloitus 19.1.2023. e-208, e-2008, e-Partner, e-Rifter, e-Traveller, e-Expert 4: ECU-ohjelmiston päivitys. Autonvalmistaja on pyytänyt lataamaan ECU-ohjelmiston vähentääkseen mahdollisen mukavuuslaitteiden mahdollisesta vikaantumisesta johtuvan voimansiirron pysähtymisriskiä ja välttääkseen moottorin käynnistymättä jäämisen tai sammumisen riskin. Aloitus 8.5.2023. 301, 3008 V2 (P84), 308 V2 (T9), 5008 V2 (P87), Boxer V3 (X2/50), Traveller, Eexpert 4 (K0), 2008 V2 (P24), 208 V2 (P21), 308 V3 (P512), 508 V2 (R823 Europe), Rifter, Partner (K9 Europe): Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys. MF6. Ajoneuvojen moottorinohjausyksikön (ECU) ureapumpun diagnostiikan kalibrointi ei täytä asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaa siihen, että kojelaudassa ei ole varoitusta (MIL päällä), jos urean ylipaine sammuttaa SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction). Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa päästöjä koskevien säännösten noudattamatta jättämiseen. Aloitus 17.7.2023. Partner: Tyyppikilven vaihtaminen. MGF. Autonvalmistaja on pyytänyt vaihtamaan valmistajamerkinnän taka-akselin enimmäiskuorman muuttamiseksi, jotta vältetään riski, että renkaan enimmäiskuorma ylittää valmistajamerkinnässä ilmoitetun taka-akselin enimmäiskapasiteetin. Aloitus 23.8.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Peugeot: Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom Rifter: Käsijarrukahva. Kampanjaan kuuluvissa ajoneuvoissa käsijarrumekanismin komponentin mahdollinen vika saattaa aiheuttaa sen väärän paikannuksen suhteessa jarrukahvaan. Tämä vika saattaa estää käsijarrun käytön. Kampanjassa tarkastetaan käsijarrumekanismi ja tarvittaessa käsijarrumekanismi vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4. Kampanjan aloitus pvm: 25.4.2019, Traficom. Rifter: Hiukkassuodatin. Kampanjaan kuuluvissa autoissa pakoputken sisäinen muovikomponentti (työkalu, jota osatoimittaja käyttää kerrosten erottamiseen valmistuksen aikana) voi vahingoittaa dieselhiukkassuodatinta tietyissä olosuhteissa. Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tarkastetaan dieselhiukkassuodattimen tehokkuus ja tarvittaessa hiukkassuodatin vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 17. Kampanjan aloitus pvm: 25.4.2019, Traficom. Partner II, valm.aika: 8.11.–26.11.2017: Turvatyynyjen ohjausyksikkö on saattanut kuljetuksessa tai asennuksessa vahingoittua, eikä mahdollisesti ole toimintakelpoinen aiheuttaen turvatyynyjen toimimattomuuden. Valmistaja kutsuu kyseisenä aikana valmistetut ajoneuvot takaisin, kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta asiakkaalle maksuttomista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 6/2018 Renkaat vanhenevat liian nopeasti menettäen jarrutustehoaan, mikä pidentää jarrutusmatkoja. Valmistaja vaihtaa renkaat antamatta kuitenkaan kyselyihin lisätietoja. Valm. aika 26.4–5.5.2016. ADAC 2/2018. Partner II: Turvatyynyt eivät laukea tarvittaessa. Valm.aika 8.–26.11.2017. ADAC 6/2018. Partner II, 1.6 Diesel: Muuan moottorinosa toimii virheellisesti ja saattaa aiheuttaa häiriöitä moottorin vedossa, muutamissa tapauksissa lyhyissä kiihdytyksissä saattaa esiintyä moottorin vedon katkeamista. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheeseen liittyvistä jatkotoimista. Valm.aika: 02.10 – 27.11.2017. ADAC 1/2018. Saksalainen GTÜ-katsastusyritys julkaisi vuonna 2014 Partnerin-vikalistan erillisenä: Kuluneet raidetangonpäät, Saksa. Ohjausnivelissä väljyyttä, Saksa. Kuluneet jarrulevyt ja -palat, Saksa. Pysäköintijarru puoltaa, Saksa. Valovikoja, Saksa. Pakoputkisto ruosteessa, Saksa. Pakoputkiston kiinnikkeet murtuneet, Saksa. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Vuodesta 2010 alkaen. Ks. sisarmalli Citroën Berlingo. Ei tilastossa (2009–2018), Traficom Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008) Traficom Etuakselisto (2008) Traficom Käyttöjarru (2008) Traficom Ei katsastustilastoissa, Saksa Ohessa sisarmallin Citroën Berlingon katsastuksessa havaitut tärkeimmät vikaryhmät Suomessa: Valmistajan kilpi (2015) Traficom Etuakselisto (2013–2010) Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2010) Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2010) Traficom Partner II (2008–2018) ja Rifter (2018->) ei ole katsastustilastoissa, mutta sisarmalli Citroën Berlingon enimmät katsastuksessa havaitut viat kohdistuvat valoihin ja öljyvuotoihin, Saksa Jouset katkeavat, Saksa Joissakin yksilöissä vetoakselien kumisuojukset haperot, Saksa Jarruletkut hapertuvat ja jarruputket ruostuvat vanhemmiten, Saksa Kallistuksenvaimentimen ja sen yhdystangon laakerointi, Saksa Valovikoja runsaasti, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa Jarruvikoja: Jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa Jarrusatulat jumittavat myös uudemmassa mallissa, mikä nopeuttaa jarrulevyjen ja -palojen kulumista, Saksa Yhdystangon ja kallistuksenvaimentimen laakerointi kulunut, Saksa Pakoputkisto ruostuu, mutta on kuitenkin laadultaan edeltäjämallia kestävämpi, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ks. sisarmalli Citroën Berlingo. Vanhempia tielle jättäviä vikoja Citroën Berlingo II, Peugeot Partneria ei eritelty, mutta pääosin Partnerissa samat viat kuin Berlingossa. Mukana myös vanhemman Berlingo I:n vikoja. Viallinen jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin. Varoitusvalo saattaa syttyä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on normaali, (valm. aika 6/2010–10/2014), ADAC 2016. Moottori (2008–2011, 2015). Sytytyspuola (2008–2013). Jakopään hammashihna (2008–2012). Akku (2008–2012). Polttonestesuutin (2008–2012). Kytkin (2008–2011). Käynnistysmoottori (2008–2010). Puutteellinen hitsaussauma takaistuimen rungossa, kiinnitys voi löystyä, istuin voi irrota kolarissa (Berlingo II ja Partner II), ADAC, KBA, VOSA 2009. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ks. sisarmalli Citroën Berlingo. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Alusta ja akselistot kolisevat ADAC Partner ei ole Autobild TÜV -raportissa, joten ei tietoa Autobild-lehdelle ilmoitetuista vioista. Alla Citroën Berlingo, sillä Peugeot Partneria ei eritelty: Sähkölaitteet oikuttelevat: Anturit (tunnistimet) ja sytytyspuola. Jäähdytysnesteen lämpötila liian korkea. 1.6 HDi -dieselmoottorin turboahdin rikki. Alusta ja akselistot kolisevat. Koeajot – Peugeot Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.