Peugeot 508 -tyyppiviat

Peugeot 508:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Peugeot 508 PSE

Peugeot 508:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Peugeot – Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom
  • Peugeot 508 kattotelineen käyttö KPL: Kampanjassa ilmoitetaan, että lisävarustekattotelineelle saa kiinnittää vain kattoboksin, aloituspäivä 21.7.2021, Traficom
  • Peugeot 508 Ajoakun vaihtaminen KEB: Ajoakun vaihtaminen, aloituspäivä 28.12.2020, ajoneuvojen lukumäärä 1, Traficom.
  • Peugeot 508 jarruletkut JXF: Kampanjassa vaihdetaan takajarruletkut, aloituspäivä 21.8.2020, Traficom.
  • 508 (I) RXH: Valm. aika: 29.03.2012 – 30.04.2015. Moottorin ylikuumentuminen saattaa johtaa öljyvuotoon ja tehon menetykseen ajossa. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 03/2018.
  • Muuan moottorinosa toimii virheellisesti ja saattaa aiheuttaa häiriöitä moottorin vedossa, muutamissa tapauksissa lyhyissä kiihdytyksissä saattaa esiintyä moottorin vedon katkeamista. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheeseen liittyvistä jatkotoimista. Valm.aika: 02.10–27.11.2017, ADAC 1/2018.
  • Sivuturvatyyny ei laukea. Valm. aika 25.08.–27.09.2016, ADAC 3/2017.
  • Käynnistinmoottorin virransyöttökaapeli: Oikosulku mahdollinen: Kyseessä olevissa autoissa käynnistinmoottorin maadoitusliitin saattaa olla liitetty väärään asentoon. Kosketus viereiseen metalliosaan saattaa johtaa oikosulkuun. Toimenpiteessä liittimen asento tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Traficom 6/2017. Valm. aika 17.10.13–30.4.16, ADAC 7/2017.
  • Sähkörele: Käynnistysmoottorin sähköreleen sisäinen komponentti saattaa olla ei-vaatimusten mukainen ja aiheuttaa käynnistysmoottorin tuhoutumisen ylikuumenemisen seurauksena. Myöskään tulipalon riskiä ei voi kokonaan sulkea pois. Joissain harvinaisissa tapauksissa, jos auto on parkkeerattu vaihde kytkettynä, käynnistysmoottorin tahaton kytkeytyminen voi aiheuttaa auton liikkumisen itsestään. Toimenpiteessä kyseinen rele tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 04/2017.Valmistusaika 2016, ADAC 6/2017.
  • Vasen Etuturvatyyny: Vasemman etuistuimen turvatyynyn sisällä oleva osa saattaa olla viallinen. Tämä saattaa estää turvatyynyä laukeamasta törmäystilanteessa. Toimenpiteessä istuimen turvatyynymoduuli vaihdetaan. Kampanja koski vain yhtä autoa, kampanja valmistunut, Traficom 02/2017.
  • Viallinen jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin. Varoitusvalo saattaa syttyä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on normaali, (valm. aika kesäkuu 2010–lokakuu 2014) ADAC 2016.
  • Dieselpolttoaineen lämmitin: Diesel polttoainesuodatin kanteen integroitu polttoaineen lämmitin voi olla viallinen. Toimenpiteessä vaihdetaan diesel polttoaine suodattimen kansi sekä tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan lämmittimen virransyötön johtosarjan liitin, Traficom 2015.
  • 2.2 HDI -diesel. Polttoaineputkiston vuodon mahdollisuus, ADAC 2014.
  • Polttoaineen paluuvirtaus: Toimenpiteessä tarkastetaan jokaisen ruiskutussuuttimen ja paluuputken välinen tiiveys. Tarvittaessa ruiskutussuuttimet sekä polttoaineen paluuputkien yhteispaineputki vaihdetaan, Traficom 2013.
  • Lasinpyyhkimen varsi löystyy, ADAC 2012.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2017, 2016, 2014) Traficom
  • Ei erityisiä vikakohteita (2015, 2014, 2013), Traficom.
  • Etuakselisto (2015, 2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013-2011) Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2012) Traficom
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011), Traficom.
  • Peugeot 508 ei ole uusimmissa saksalaisissa katsastusraporteissa
  • Peugeot 508 on suuri laadun parannus edeltäjään Peugeot 407-malliin verrattuna, akselistojen ja pyöräntuennan nivelet ovat edeltäjämallia (Peugeot 407) jämäkämmät, Saksa.
  • Pakoputkisto ja sen kiinnitys vaatii korjausta, Saksa
  • Äänenvaimentimen hitsaussauma murtunut, Saksa
  • Pakokaasupäästöt, Saksa.
  • Jarrupalat kuluneet, Saksa.
  • Haperot jarruletkut, Saksa
  • Valovikoja, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Peugeot 508 ei ole mukana uusimmassa ADAC-tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Peugeot 508 ei ole mukana Autobild TÜV -raportissa.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.