Etusivu TyyppiviatRenault Zoe -tyyppiviat Renault Zoe -tyyppiviat Renault Zoen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisenä aikana (Zoe, 2013->). Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa, Traficom Pyöräntuenta ja erityisesti etuakselisto on muutoin varsin vähävikaisen Renault Zoen akilleen kantapää: Etuakselistossa poikittaiset tukivarret, vakaajatangon yhdystangot ja raidetangonpäät kuluvat nopeasti ja aiheuttavat hylkäyksen, Saksa Sähköauton suuri omamassa ja moottorin voimakas vääntömomentti rasittavat etuakselistoa, jossa on runsaasti vikoja, Saksa Jarruvalot syttyvät viivästetysti (osasyynä energian talteenotto jarrutuksessa). Vuodesta 2019 alkaen asennettu nopeammin syttyvät Led-jarruvalot, Saksa Jarrujen tehossa huomauttamista, koska jarrulevyt ruosteessa. Sähköautossa jarrutusenergian talteenotto vähentää varsinaisten käyttöjarrujen käyttöä, mikä ennen pitkää ruostuttaa jarrulevyt. Silloin tällöin ja varsinkin ennen katsastusta kannattaa suorittaa muutama voimakas jarrutus (turvallisesti muu liikenne huomioiden), jotta mahdollinen ruoste saadaan pois jarrulevyistä. Näin myös varmistetaan käyttöjarrujen paras mahdollinen tehokkuus, Saksa Pakokaasupäästöissä ja pakoputkistossa ei vikoja, koska täyssähköauto: Lähipäästöt olemattomat, ei pakoputkistoa, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Luotettava auto, ei merkittäviä vikakohteita. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Pyöräntuenta on muutoin vähävikaisen Renault Zoen akilleen kantapää: Käyttäjät ovat valittaneet etuakseliston ja ohjauslaitteiden komponenttien nopeasta kulumisesta. Etuakselistossa poikittaiset tukivarret, vakaajatangon yhdystangot ja raidetangonpäät kuluvat nopeasti ja aiheuttavat hylkäyksen. Sähköauton suuri omamassa ja moottorin voimakas vääntömomentti rasittavat Renault Scénicin tyyppistä etuakselistoa, mikä ei ole riittävän vankka kestämään täyssähköauton suurempaa omamassaa ja moottorin ronskimpaa vääntömomenttia. Sen sijaan iskunvaimentimissa ja jousissa ei ole huomauttamista, niissä ei ole juurikaan vikoja. Sähkötoiminen pysäköintijarru saattaa oikutella. Täyssähköautossa jarrutusenergian talteenotto vähentää varsinaisten jarrujen käyttöä, minkä vuoksi jarrulevyt ruostuvat. Silloin tällöin on syytä jarruttaa ronskimmin (muuta liikennettä vaarantamatta), jotta jarrulevyjen ruostuminen vältetään ja jarrujen teho säilytetään. Sähköauton alusta on hyvä aika ajoin tarkistuttaa, ettei pohjan vaurio ole vaurioittanut akkujen kotelointia huonokuntoisella tiellä ajettaessa. Täyssähköauton ikääntyessä oleellisinta on selvittää korkeajänniteakkujen kunto, sillä akkujen uusinta on kallista, mikäli akun takuuaika on päättynyt. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.