Etusivu TyyppiviatTesla Model 3 -tyyppiviat Tesla Model 3 -tyyppiviat Tesla Model 3:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Vikatietolistan päivittämisen aikaan 2023 Traficom oli julkaissut vain englanninkielisen kuvauksen tästä takaisinkutsusta. Model 3, Model Y: Tukivarsi, edessä, alhaalla. SB-21-31-003. Certain Model 3 and Model Y vehicles, the bolts that secure the front lower lateral links to the subframe may not have been torqued to internal specification. Inspect and confirm that all bolts that secure the front lower lateral links to the subframe are torqued to internal specification. If symptoms relating to the condition are present, re-torque the bolts to internal specification. If necessary, replace the front subframe and/or the front lateral links. Aloitus 2.12.2021. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa, Traficom Kuluneet renkaat, Saksa Akilleen kantapää: kuluneet akselistot, Saksa Uusimman TÜV 2024 -katsastusraportin mukaan 2–3-vuotiaissa Tesla Model 3-malliessa on runsaasti akselistojen vikoja, peräti 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin, Saksa Isossa sähköautossa akut lisäävät auton omamassaa sadoilla kiloilla ja lisäksi sähkömoottoreissa on mahtava vääntömomentti. Siksi auton alustarakenne ja erityisesti akselistot joutuvat suurelle rasitukselle. Akselistojen ja niiden komponenttien viat muodostavat suuren hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa autoissa. Ilmeisesti uuden ja kokemattoman autonvalmistajan suorittamat akselistojen kestävyystestit ja -simulaatiot eivät ole olleet riittävän perusteellisia: Siksi akselistojen, tukivarsien ja niiden nivelten ja holkkien kuluminen on ollut varsin nopeaa. Sen sijaan 2–3-vuotiaan Tesla Model 3:n jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat olleet hyvässä kunnossa. Jarrulevyt ruostuvat nopeasti, koska jarrut ovat vähäisellä käytöllä sähköauton liike-energian talteenotossa, jolloin auton sähkömoottori toimii generaattorina, Saksa Led-lähivaloissa runsaasti vikoja, Saksa Tesla Model 3 on saksalaisen TÜV 2024 -katsastusraportin mukaan 2–3-vuotiaiden autojen runsasvikaisin ja heikoin: 14,7 prosenttia Tesla Model 3 -autoista hylättiin merkittävien ja isojen vikojen vuoksi. 2–3-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysmäärä on 5,7 prosenttia ja parhaista malleista hylättiin vain 2,0–2,6 prosenttia, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä tielle pysäyttäviä teknisiä vikoja (2019->). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Työn laadussa ja viimeistelyssä runsaasti huomauttamista, erityisesti tuotantosarjan alussa valmistuneissa autoissa. Kehno maalauksen laatu. Kynnyskotelot ruostuvat muutamassa vuodessa. Tuotevalitusten ja takuuasioiden hoito hankalaa. Suppea merkkikorjaamo- ja merkkihuoltoverkosto, osa huolloista tehdään Mobile Service -käynnillä asiakkaan luona. Alustan akselistojen korjaukset vaativat korjaamokäynnin, akselistoja ei voida korjata Mobile Service -käynnillä. Huollon varaus vaatii sovelluksen, puhelimella ei voi huoltoa varata. Laatueroja: Shanghaissa valmistetut Tesla 3 -autot muulla valmistettuja laadukkaampia, Saksa. Vaatii totuttelua ja opettelua: Keskelle kojelautaa sijoitettu iso kosketusnäyttö, johon keskitetty lukuisia toimintoja. Jousitusmukavuudessa on toivomisen varaa. Tesla Model 3 on saksalaisen TÜV 2024 -katsastusraportin mukaan 2–3-vuotiaiden autojen runsasvikaisin ja heikoin automalli. Akselistojen ja jarrujen viat piinaavat jo ensimmäisessä katsastuksessa, ennätyskorkea hylkäysprosentti 14,7. Tuloksena viimeinen, 111. sija ikäryhmässään. Vaikuttaa siltä, että akselistot ja niiden komponentit ovat alimitoitettuja näin raskaaseen ja tehokkaaseen autoon. Akselistojen korjauttaminen ja auton katsastusasemalle jälkitarkastukseen vieminen on ärsyttävää. Sähköauton alusta on hyvä aika ajoin tarkistuttaa, ettei pohjan vaurio ole vaurioittanut akkujen kotelointia huonokuntoisella tiellä ajettaessa. Akkujen uusinta tai mahdollinen korjaus voi olla kallista. Tähänastisten kokemusten perusteella Teslan korkeajänniteakku, moottori ja voimansiirto vaikuttavat kestäviltä, mikäli akkukotelon pohjaan ei ole tullut vauriota. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.