17.10.2025

Koeajo: Tesla Model Y Performance – sähköinen suosikkimalli tehokkaimmassa muodossa

Kuva Manu Tuppurainen

Teslasta voi olla montaa mieltä, mutta sen Model Y uppoaa edelleen kansaan. Uudistuneesta Model Y:stä saatiin myös tehokkaampi Performance-versio.

Tesla Model Y on keikkunut pitkään Euroopan myydyimpien autojen joukossa, eikä suotta. Teslasta voi olla montaa mieltä, mutta sen sähköinen crossover on silti löytänyt tiensä monen kuluttajan suosikiksi. 

Tesla uudisti Model Y -malliaan, jossa yhdistyvät Teslan tunnusomainen tekniikka, tilat ja suorituskyky. Nyt malliston huipulle on saapunut päivitetty Model Y Performance, joka ei tyydy pelkkään tehokkuuteen – se on myös viimeistellympi, hienovaraisemmin hiottu ja selvästi kypsempi kokonaisuus kuin edeltäjänsä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hillittyjä muutoksia

Koeajoauto oli maalattu Teslan Ultra Red -värillä, joka on yksi näyttävimmistä sävyistä automerkin paletissa. Syvä, metallinhohtoinen punainen elää valon mukaan ja tuo  kieltämättä auton linjat hyvin esiin. Performance-varusteluun kuuluvat 21-tuumaiset Arachnid 2.0 -vanteet korostavat sporttista olemusta, ja Performance-mallin urheilullinen jousitus antavat autolle matalamman vaikutelman, joka tekee auton asennosta terävämmän kuin perus- tai Long Range -versioissa.

Ulkoisesti muutokset ovat hillittyjä – Tesla ei harrasta ylimääräisiä koristeita. Kattolinja ja puhdas muotoilu pysyvät ennallaan, mutta yksityiskohdat, kuten vanteiden tumma viimeistely ja jarrusatuloiden punainen väri, vihjaavat Performance-mallin potentiaalista. 

Malliuudistuksen myötä Teslalle täytyy antaa isot pisteet yhdestä vakiovarusteesta. Vakiona tuleva vetokoukku on käytännöllinen lisäys, joka laajentaa auton käyttökelpoisuutta: Performance-mallillakin voi vetää jopa 1 600 kilon peräkärryä.

Sisällä pramean vaaleaa

Ovien avautuessa katse kiinnittyy raikkaaseen mustavalkoiseen sisustaan. Valkoinen keinonahka on aika pramea, ja mustat kontrastipinnat sekä harmaa keskikonsoli lisäävät viimeistelyn tunnetta. Tesla on päivittänyt istuimiaan kautta linjan, ja sen huomaa heti. Performance-mallin etuistuimet tarjoavat nyt aiempaa paremman sivuttaistuen ja ryhdikkäämmän asennon – pitkälläkin matkalla ne tukevat mukavasti. Istuimet ovat parantuneet myös istuintyynyn osalta. Teslalta on toivottu parempaa reisitukea ja nyt toivomuksiin on vastattu.

Materiaalien laatu on askeleen edellä vanhaa mallia, ja hiljaisuus ohjaamossa on parantunut. Uusi äänieristys ja tarkemmin säädetty jousitus pitävät melutason maltillisena myös moottoritienopeuksissa. 

Merkittävin sisätilojen uutuus on takanäyttö, joka sijaitsee keskikyynärnojan takana. Sen kautta takaistuinmatkustajat voivat säätää ilmastointia, istuinlämmittimiä tai vaikka striimata viihdettä Teslan omien sovellusten kautta. Se on pieni, mutta käytännön mukavuutta lisäävä parannus – erityisesti perhekäytössä.

Edessä 16-tuumainen keskinäyttö jatkaa Teslan minimalistista filosofiaa. Kaikki ohjaus tapahtuu sen kautta, ja käyttöliittymä on edelleen kärkipäätä. Nopeusmittari, navigointi, kameranäkymät ja ajonhallinnan asetukset löytyvät loogisesti. Auton vaihteenvalitsin on myös sijoitettu näytön vasempaan yläkulmaan. 

Selvästi parantunut alusta

Suurin tekninen kehitys on tapahtunut alustassa. Uusi Model Y Performance hyödyntää Teslan viimeisintä "Comfort Suspension" -säätöä, jossa on hienosäädetty iskunvaimennuksen ja jousituksen jäykkyyden ja mukavuuden tasapainoa. Siinä missä aiempi Performance-malli oli tunnettu kovasta ja joskus levottomasta ajotuntumasta, uusi versio on yllättävän hienostunut.

Vaikka uusi “Comfort Suspension” on selvä parannus, auto on yhä Performance-henkinen: 21-tuumaiset renkaiden ja matalan profiilin vuoksi pienet terävät epätasaisuudet tuntuvat ohjaamossa, eivätkä mukavuus ja sporttisuus ole vielä aivan täydellisessä tasapainossa. Alustan nypyttävä käytös tulee esille hitaissa nopeuksissa.

Parannuksista huolimatta rengasmelu on edelleen hieman koholla karkealla asfaltilla. Suuret Arachnid 2.0 -vanteet ja leveät renkaat korostavat ääntä etenkin moottoritiellä.

Kaupunkiympäristössä Model Y Performance se rullaa pehmeämmin, mutta mutkaisella tiellä auto muuttuu teräväksi ja hallituksi. Ohjaus on täsmällinen ja nopea. Painonjako ja matala painopiste tekevät ajamisesta vaivatonta, vaikka auto painaa yli kaksi tonnia.

Vaikka auto on erittäin nopea ja hallittu, ohjaustuntuma jää kuitenkin hieman etäiseksi. Performance-malli kiihtyy ja kääntyy tehokkaasti, mutta kuljettajalle välittyvä ajamisen “tunne” ei ole yhtä elävä kuin joissain kilpailijoissa.

Tesla ei ole menettänyt mitään siitä, mikä tekee Performance-mallista Performance-mallin. Nollasta sataan kiihdytys tapahtuu reilusti alle neljän sekunnin ja kiihtyvyys on edelleen hämmentävä. Sähkömoottorien välitön vaste ja tasainen voima tekevät ohituksista leikintekoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulutus pysyy kurissa

Samaan aikaan kulutus on pysynyt kurissa – yhdistetty kulutus pyörii normaalissa ajossa noin 17–19 kilowattitunnin paikkeilla per sata kilometriä, mikä on erinomainen lukema tämän teholuokan autolle. WLTP-toimintamatka on hieman yli 530 kilometriä, mikä tekee Performance-mallista käyttökelpoisen edelleen myös pitkille matkoille.

Tesla ei ilmoita autojen akkujen kokoa, mutta Model Y Performance hyödyntää Teslan noin 82 kilowattitunnin akkua, josta käytettävissä oleva nettoenergia on noin 78–79 kilowattituntia.

Lataus on tuttuun tapaan Teslan vahvuus ja lataus 10 prosentin tasosta 80 prosentin tasoon onnistuu parhaimmillaan alle 25 minuutissa. Tavaratilaa on edelleen runsaasti: takana 854 litraa ja etutavaratilassa vielä 117 litraa lisää. Käytännöllisyydestä ei ole tingitty, vaikka kyseessä on Teslan urheilullisin versio.

Uusi Tesla Model Y Performance osoittaa, että Tesla osaa muutakin kuin tehdä nopeita sähköautoja – se osaa myös parantaa niitä oikeista kohdista. Vaikka auton alusta ei ole vielä valmis, se on vihdoin siinä kunnossa, että se tekee oikeutta auton suorituskyvylle ja päivittäiselle käytettävyydelle. Istuimet tukevat paremmin, sisusta tuntuu laadukkaammalta, ja takanäyttö tekee arjesta mukavampaa.

Verrattuna perus-Model Y:hen, Performance tarjoaa enemmän kuin vain lisää tehoa. Se on luonteeltaan sporttisempi, mutta nyt myös mukavuudeltaan lähempänä Long Range -versiota. Hintaero on toki merkittävä, mutta jos haluaa nopeimman ja viimeistellyimmän Model Y:n, valinta on helppo.

Toisin päin ajateltuna Performance on selvästi kalliimpi kuin Long Range -versio, mutta lisähinta tuo lähinnä tehoa ja muutamia visuaalisia yksityiskohtia. Mukavuusvarusteita tai yksilöintivaihtoehtoja on edelleen niukasti. Tesla pitää mallistonsa yksinkertaisena, mutta se tarkoittaa myös rajallisia valinnanvaroja niille, jotka haluavat muokata autoaan.

Kaiken kaikkiaan uusi Model Y Performance ei ole vain sähköinen ohjus – se on nyt myös kypsempi ja tasapainoisempi kokonaisuus, joka tekee Teslan suosituimmasta mallista entistä houkuttelevamman. Ultra Red -värissä ja 21-tuumaisilla Arachnid-vanteilla Model Y Performance -auto on myös katseenvangitsija.

Hyvää ja huonoa

  • Parantunut alusta
  • Suorituskyky
  • Parantunut istuinmukavuus
  • Vetokoukku vakiona

  • Alustan pintakovuus
  • Korkeahko rengasmelu

Tesla Model Y Performance

SÄHKÖAUTO, neliveto

461 kW (627 hv), 741 Nm

Akku brutto / netto n. 82 / n. 78 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 250 kW

WLTP-kulutus 16,2 kWh / 100 km

toimintamatka 580 km

Suorituskyky 0–100 km/h 3,5 s

huippunopeus 250 km/h

Mitat

Pituus 4 796 mm

Leveys 2 129 mm

Korkeus 1 611 mm

Akseliväli 2 890 mm

Tavaratila 854 l

Omamassa 2 108 kg

perävaunu 1 600 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2022)

Takuu 4 v / 80 000 km

ajoakku 8 v / 192 000 km

Hinta alkaen 42 090 €

koeajoauto 63 490 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat