Tesla Model S -tyyppiviat

Tesla Model S:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Tesla Model S P90D

Tesla Model S:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Tesla Model S, Model X: Kosketusnäyttöruudun häiriö. Multimedianäytön eMMC -8GB-multimediakortin kuluminen saattaa aiheuttaa pitkäaikaisen näytön katoamisen. Tämän seurauksena saattaa myös näytön uudelleenkäynnistäminen johtaa tiettyjen toimintojen katoamiseen ja/tai virheilmoitukseen. Häiriö voi vaikuttaa peruutuskameran, vilkkujen ja tuulilasin huurteenpoiston toimintaan. Päivitettävä. Päivityksen avulla korjataan virhetoiminnot. Toisessa vaiheessa vaihdetaan muistikortti 8 GB 64 GB-korttiin. Valmistusaika, ennen maaliskuuta 2018. ADAC 02/2021.
  • Tesla Model S: Ohjaustehostimen kiinnitysruuvit: Valm.aika: 31.05.2012 – 09.04.2016. Tiesuolaus saattaa aiheuttaa ohjaustehostimen kiinnitysruuveissa korroosiota ja myöhemmin murtumia. Murtumat johtavat suurentuneisiin ohjausvoimiin, ajoneuvo on kuitenkin ohjattavissa. Tesla kutsuu kyseiset ajoneuvot huoltoon, jossa kyseiset ruuvit tarvittaessa vaihdetaan. Vaihto on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 04/2018.
  • Tesla Model S: Sähkötoiminen pysäköintijarru, valm. aika: helmikuu – lokakuu 2016. Pieni hammaspyörä saattaa murtua, jolloin pysäköintijarrua ei voida vapauttaa. Korjaus kestää 45 minuuttia. ADAC 4/2017.
  • Tesla Model S: Edessä matkustavan turvatyyny. Kaasugeneraattorin virhe etumatkustajan turvatyynyssä saattaa aiheuttaa epänormaalin tyynyn täyttymisen kolaritilanteessa. Avautuminen saattaa irrottaa metallisiruja liian korkean paineen vuoksi tyynykotelosta ja aiheuttaa vakavia vammoja. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot tarkastukseen kuitenkaan kertomatta kyselyistä huolimatta lisätiedoista. Valmistaja on infomoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Valmistusaika 2012 – 2016. ADAC 4/2017.
  • Tesla Model S: Toisen istuinrivin kiinnitys: Toisen istuinrivin istuimet saattavat törmäystilanteessa irrota, työntyä eteenpäin ja aiheuttaa vammautumisen vaaran. Valmistusaika 2016 – 2017. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) 27.10.2017.
  • Tesla Model S: Toisen istuinrivin kiinnitys. Toisen istuinrivin istuimet saattavat törmäystilanteessa irrota, työntyä eteenpäin ja aiheuttaa vammautumisen vaaran. Valmistusaika 28.10.2016 – 16.08.2017, ADAC 10/2017.
  • Tesla Model S: Edessä matkustavan turvatyyny. Mahdollinen virhe kaasugeneraattorissa saattaa aiheuttaa häiriöitä turvatyynyn toiminnassa. Valmistusvuodet 2012 – 2016. Kampanjan käynnistys 14.3.2017. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa.
  • Tesla Model S: Etuistuinten turvavöiden esikiristimien kiinnitys. Tarkastus ja tarvittaessa korjaus. Valmistusvuodet 2013 – 2015. Kampanjan käynnistys 29.2.2016, KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017) Traficom, suppea aineisto, ei mallikohtaisia tuloksia!
  • Taka-akselisto (2015) Traficom
  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2013, 2012) Traficom
  • Aineisto on vielä suppea, mutta huomiota kiinnittää Tesla S:n suuri hylkäysprosentti (8,9 %) kolmivuotiaiden autojen joukossa (käyttöönottovuosi 2017) keskimääräisen hylkäysprosentin ollessa kolmivuotiailla vain 2,9 %.
  • Traficom-katsastustilastosta:
    Teslasta ja sen suosituimmasta mallista, Tesla S, löytyy tilastollisesti merkittävä määrä vain käyttöönottovuosien 2015 ja 2017 malleista. Vuonna 2020 on katsastettiin 212 kappaletta viisivuotiasta käyttöönottovuoden 2015 Tesla Model S –mallia. Viisivuotiaista Tesla S-malleista hylättiin 13,2 prosenttia, kun viisivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,8 ja parhaan mallin (Toyota Corolla) hylkäysprosentti on 0,7. Merkkinä Tesla oli viisivuotiaiden autojen joukossa vuoden 2020 katsastustilastossa kuudenneksi heikoin.
    Käyttöönottovuoden 2015 Tesla S-malleista hylättiin 32 autoa 212 katsastetusta. Hylkäykseen johtaneet viat liittyvät etupäässä akselistoihin, renkaisiin sekä jousitukseen ja iskunvaimennukseen, jotka muodostavat yhteensä 26 hylkäystä. Taka-akseliston vika on yleisin hylkäyssyy. Kaksi autoa asetettiin ajokieltoon renkaiden/vanteiden ongelmien takia. Korjauskehotuksia annettiin eniten kohdissa näkyvyys ja valot.
    Vuonna 2020 katsastettiin 143 kappaletta kolmivuotiasta käyttöönottovuoden 2017 Tesla S –mallia. Niistä hylättiin 8,4 prosenttia. Keskimäärin kolmivuotiaista hylättiin 2,9 prosenttia, kahden parhaan mallin Mercedes-Benz B-sarjan ja Suzuki SX4:n hylkäysprosentti on 0,0. Tesla S on mallitilastossa kolmivuotiaiden kahdeksanneksi huonoin, merkkitilastossa Tesla on kolmivuotiaiden joukossa kolmanneksi huonoin automerkki.
    Akselistot, renkaat, jousitus ja iskunvaimennus ovat olleet useimmiten hylkäyksen perusteena. Taka-akseliston vika on kaikkein yleisin hylkäyssyy. Kaksi autoa asetettiin ajokieltoon etuakseliston vikojen vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten kohdissa valot/sähkölaitteet ja näkyvyys (ikkunat, tuulilasi, pesulaitteet).
    Tesla S:n raju suorituskyky ja suuri massa rasittavat alustan komponentteja, akselistoja ja renkaita, koska ne ovat yleisin syy Tesla S:n hylkäyksiin.
    Vuonna 2018 on katsastettu 149 kappaletta kolmivuotiasta Tesla Model S -mallia ja 4 muuta Tesla-mallia, jotka on otettu käyttöön vuonna 2015. Kolmivuotiaista Tesla S-malleista on hylätty 8,7 prosenttia, kun kolmivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 3,1. Merkkinä Tesla oli vuoden 2018 Traficom-katsastustilastossa neljänneksi huonoin, sijalla 27 kaikkiaan 30 automerkin joukossa.
  • Tähänastisten kokemusten perusteella akku, moottori ja voimansiirto vaikuttavat kestäviltä, Saksa
  • Katsastuksissa eniten hylkäyksiä aiheuttaneet vikakohteet ovat pyöräntuenta (akselistot, jousitus ja iskunvaimennus) sekä renkaat, mitkä joutuvat kovalle rasitukselle raskaassa ja suorituskykyisessä autossa, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mukana tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Suppea huoltoverkosto.
  • Yksityiskohtien viimeistely.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.