Etusivu TyyppiviatToyota C-HR -tyyppiviat Toyota C-HR -tyyppiviat Toyota C-HR:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Aygo, bZ4X, C-HR, Corolla, Corolla Cross, ES, Hilux, NX, Prius PHEV, RAV4, RAV4 PHV, RX, RZ, UX, Yaris, Yaris Cross: eCall -järjestelmä. YGG63. E-Call-järjestelmä ei toimi tietyssä tilanteessa. Autoon lähetetään tekstiviesti (SMS) OTA-päivityksenä, joka korjaa vian. Mitään korjaamon toimenpiteitä ei siis tarvita. Aloitus 12.10.2023. C-HR, Yaris GR, Yaris: Adaptiivinen vakionopeuden säädin. XGG08. Tietyissä olosuhteissa vakionopeuden säätimen tutka-anturin alustus ei ehkä ole suoritettu oikein tuotantolinjalla. Jos näin on tapahtunut, vakionopeudensäädin ei aktivoidu. Aloitus 1.3.2022. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2019, 2018) Traficom Käyttöjarru (2017) Traficom Ei tilastossa (2016) Traficom Valovikoja, Saksa Ruostuneita jarrulevyjä hybridimalleissa, Saksa Renkaiden ilmanpaineiden varoitusjärjestelmä saattaa oikutella, Saksa Kokonaisuutena laadukas auto, alustassa ja pyöräntuennassa ei vikoja, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2017–2020). Saksan ADAC -tiepalveluraportissa 2023 (tapahtumat vuonna 2022) Toyota C-HR simahti useimmin tielle, syynä yksinomaan heikkolaatuiset akut. Koko raportissa Toyota C-HR oli toiseksi huonoin nuorimmassa ikäryhmässä ja kaikkein huonoin kahdessa seuraavassa ikäryhmässä. Syynä oli yksinomaan C-HR:n kehnot akut, joiden varaustila heikkenee yllättäen ajotauon jälkeen. ADAC totesi mm.: Vaikka akku on niin sanottu kulutusosa, Saksassa Toyota on päättänyt korvata vikatapauksissa akkujen vaihdon parempiin jatkotakuun puitteissa. Vuoden 2022 alusta alkaen valmistaja on vaihtanut akkujen osahankkijan laadukkaampaan. Se ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tiepalveluraporttiin, jossa nuorin ikäryhmä on käyttöönottovuosi 2020. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Alihankkijan toimittamat surkeat käynnistysakut ovat aiheuttaneet paljon harmia: C-HR on hyytynyt usein tien poskeen akkuvian vuoksi, muutoin vähävikainen auto. Renkaiden ilmanpaineiden varoitusjärjestelmä saattaa oikutella. Yksittäistapauksina sytytyspuolavikoja. Takaisinkutsuja muun muassa liian ohuesta polttoainesäiliöstä, hybridimallin rispautuneesta sähköjohtimesta, sivuturvatyynyn häiriöstä nahkaverhoilluissa istuimissa, polttonestepumpun vuodosta ja jumittavasta pysäköintijarrusta. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.