29.9.2020 Ajoneuvot Enemmän tarkalla rahalla: upouudet Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kymmenessä vuodessa suomalaisetkin autonostajat hurmannut Dacia uudistaa kaksi mallistonsa peruskiveä. Uudetkaan Dacia Sandero Stepway ja Dacia Sandero eivät silti hukkaa merkin ideaa. Dacia Sandero saattoi tulla suurelle yleisölle tutuksi Top Gearin irvileukojen sanailusta, mutta Renaultin konsernisisarena toimiva romanialaismerkki on pitänyt Sanderon eräänlaisena malliston keskipisteenä. Sandero onkin ollut Euroopan eniten yksityishenkilöille myytyjä automalleja. Suomessa kyseessä on auto, joka on ollut useampana ajanhetkenä markkinoiden halvin uusi henkilöauto. 2007 ensiesitelty Sandero siirtyy nyt kolmanteen mallipolveensa ja samalla päivittyy myös mallista johdettu mökkielämäversio Dacia Sandero Stepway. Stepway muodostaa noin kaksi kolmasosaa kaikista Sandero-myynneistä.Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway siirtyvät uudet mallipolven myötä Renaultin ja Nissanin käyttämälle CMF-B-pohjarakenteelle, joka antaa valmistajalle etuja kustannusten, turvallisuuden, painon ja valmistuksen suhteen. Mallistopäivitykseen osallistuu myös Sanderon lähisukuinen porrasperä Logan, joka ei kuitenkaan ole tulossa Suomessa myyntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu, mutta fiksumpiUlkoisesti uutta on uusi Y-mallinen valokieli auton keulalla ja perässä ja se tullaan näkemään myöhemmin myös muissa Dacia-malliston autoissa. Nykymuodin hengessä etuvalot yhdistetään korilinjalla korostamaan auton leveyttä. Led-ajovalot ovat aina vakiovaruste ja niiden kerrotaan yltävän edeltävän Sanderon ajovaloja kolmanneksen pidemmälle. Ovenkahvat ovat ns. "jääkaappimalliset" ja luvassa myös sähköisesti avattava takaluukku.Uusi Sandero on 4 088 mm pitkä, 1 848 mm leveä (+15 mm) ja 1 499 mm korkea (-10 mm). Stepwayn korkeus on 1 535 mm (1 587 mm kattokaiteilla). Muuttuneilla mittasuhteilla on tavoiteltu lisää matkustamo- ja tavaratilaa, mutta tuulilasin kallistaminen, katon madaltaminen ja voimakkaammin laskeva kattolinja näkyvät puolestaan hiilidioksidipäästöissä. Akseliväli on 2 604 mm, merkiten 15 mm kasvua edeltäjiin nähden. Sanderon maavara on pysynyt ennallaan 133 millimetrissä, Stepwayssä 174 millimetrissä, sillä Dacia kertoo asiakkaiden tykänneen maavarasta.Stepwayssä huomioitavaa on suuremman rengaskoon tuoman maavaraedun lisäksi myös uudet kattokaiteet, joista Dacia on syystäkin ylpeä, sillä valmistajan patentoimat kattokiskot voi muuntaa hetkessä taakkatelineiksi. Luonnollisesti Stepway erottuu myös väritykseltään ja puskureiltaan perus-Sanderosta.Stepwayn uudet kattokaiteet ovat käännettävissä myös taakkatelineeksi. Tekisi mieli todeta, että yksinkertaisesti nerokasta.Eräs mielenkiintoinen ulkokuoren yksityiskohta on muotoilijoiden toiveesta katon takaosaan siirretty antenni, jonka vaatima pidempi kaapeli saatiin säästettyä muualta autossa.Tuttu, mutta laadukkaampiSisällä matkustamossa Dacia on hyödyntänyt CMF-B-pohjalevyn tuomia ratkaisuja. Käsijarru on muuttunut sähköiseksi, vapauttaen tilaa keskikonsolista. Samalla puhaltimen venttiilit on voitu suunnitella uudelleen ja tehdas on voinut käyttää kangasta kojelaudassa. Uusien etuistuimien säätöaluetta on laajennettu ja takaistuimilla jalkatilaa on nyt yli neljä senttimetriä enemmän. Dacia on saanut puristettua myös enemmän hartiatilaa kompaktiin autoon. Tavaratilaankin on löydetty muutamia lisälitroja, uuden luvun ollessa 328 litraa.Varustelistalle on löydetty myös peruutuskamera, pysäköintitutkat eteen ja taakse, sadesensorilla varustetut tuulilasinpyyhkimet, avainkortti tavaratilan lukituksen kauko-ohjauksella sekä digitaalinäytöllä varustettu automaatti-ilmastointi. Jopa lasikattoluukku on saatu lisättyä Sanderoihin!Tietoviihdejärjestelmiä on yhteensä kolme erilaista. Media Controlissa hyödynnetään kuljettajan älypuhelinta, jossa radion ja muiden toimintojen ohjaamiseen käytetään älypuhelinsovellusta sekä puhelimen omia sovelluksia esimerkiksi navigoinnin suhteen. Puhelimelle on Sanderossa oma teline.Varsinaisena tietoviihdejärjestlemänä on Media Display, jossa kahdeksantuumainen kosketusnäyttö on suunniteltu muun muassa Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinpeilauksia varten. Käytössä on myös Bluetooth. Järjestelmän kehittyneempi versio on Media Nav, joka tuo mukanaan myös navigoinnin ja langattoman älypuhelinpeilauksen. Kuljettajan työtä helpotetaan uudella sähköisellä ohjaustehostimella, joka keventää ohjausta noin kolmanneksella pysäköintitilanteissa. Konserniyhteistyön ansiosta Sanderoissa on nyt yksi turvatyyny aiempaa enemmän (nyt kuusi) ja varusteluettelosta voi löytää katvealuevaroituksen ja automaattisen hätäjarrutuksen kaltaisia toimintoja. Myös eCall-hätäpuhelujärjestelmä on uusissa Dacioissa vakiona ja lähes kaikissa autoissa on myös vakionopeudensäädin.Tuttu, mutta taloudellisempiMoottorivalikoimassa tuttua on vain mallimerkintä TCe 90. Turboahdettu bensiinimoottori on nyt 1,0-litrainen ja sen vääntömomentti on kasvanut edeltäjään verrattuna. Valittavana on nyt kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai portaattomasti toimiva CVT-automaatti. Hiilidioksidipäästöjen kerrotaan aiemman Sanderon Easy-R-automaattiin verrattuna jopa 11 prosentilla Sanderon tapauksessa, Stepwayn jäädessä neljään prosenttiin.Dacia esitteli myös Euroopan markkinoille vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ja LPG-nestekaasuversion, mutta dieselmallia ei tulla näkemään kysynnän huvennuttua viime vuosina. Kysyttäessä hybridistä Dacia muistuttaa, että se on Renaultin kanssa hyvissä väleissä, mutta merkki lähestyy kaikkia voimalinjavaihtoehtoja lopullista myyntihintaa miettien.Dacia Sandero ja Dacia Sandero Stepway ovat parantuneet myös ajettavuudeltaan, sillä jäykemmän korin ja uusien tukivarsien ansiosta lupaillaan täsmällisempää ohjausta yhdistettynä parempaan mukavuuteen. Myös kallisteluun ja moottorin tuentaan on kiinnitetty enemmän huomiota.Suomessa uuden Dacia Sandero -malliston kuulumisista pyritään kertomaan lisää vielä tänä vuonna. Varsinainen ensiesittely tapahtuu alkuvuodesta 2021, ennakkomyynnin alkaessa kunhan hinnat on lyöty lukkoon.Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: DaciaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2024 Yleinen Pureeko kiinalaisten sähköautojen rangaistustullit? Markkinaosuus pienentyi Euroopassa jälleen 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Autoilu Älykäs riistavaroitus osoittanut tehonsa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa