26.3.2016 Ajoneuvot 0-500 km/h 3,8 sekunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Janne Ahosen Top Fuel Dragsterissa on 8 000 hevosvoimaa. Mikä saa miehen ahtautumaan 8000-hevosvoimaiseen Top Fuel Dragsteriin vain 1000 jalan eli reilun 300 metrin matkan ajosuoritusta varten?- Tilanteen, voimien ja riskin hallitseminen on se juttu. Äärirajoilla oleminen ja äärirajoille meneminen kiinnostaa. Vaikka olen ajanut näitä jo monta vuotta, niin ei siihen ikinä kokonaan totu, pohtii Janne Ahonen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailumatkaa lyhennettiin turvallisuussyistäPerinteisesti drag racessa eli kiihdytysajossa on aina ajettu varttimailin matka, eli tutummissa yksiköissä 402,33 metriä. Tehokkaimmassa Top Fuel -luokassa on kilpailumatkaa lyhennetty 1000 jalkaan turvallisuussyistä. Turvallisuuden paraneminen on kuitenkin väliaikaista.- Nopeudet kasvavat koko ajan ja nyt ajetaan 1000 jalan matkalla jo samoja loppunopeuksia kuin aikaisemmin varttimaililla, muistuttaa Ahonen.Parhaimmillaan Top Fuel Dragsterien nopeus maaliviivalla ylittää 500 kilometrin tuntinopeuden.Voisi kuvitella, että kyseessä on yksinäinen laji siinä vaiheessa kun kypärä vedetään päähän ja turvavyöt kiristetään ohjaamossa. Se ei kuitenkaan täysin pidä paikkaansa, sillä edes Top Fuel Dragsterin käynnistys ei onnistu yksin.- Siinä on kolme miestä apuna käynnistystilanteessa auton ympärillä. Sitten yksi miehistä näyttää milloin ajan burnispaikalle lämmittämään renkaita, ja myös sen missä kohtaa saan burniksen aloittaa. Kun peruutan burn outin jälkeen takaisin lähtöviivalle, se tapahtuu etunäyttäjän ohjeen mukaan. Lähtölinja pitää olla täsmälleen sama jolla renkaita on lämmitetty, sillä siinä on paras pito.Ei jarrupoljintaHallintalaitteet ja ajaminen poikkeavat melko lailla normaalista autosta.- Polkimia on vain kaksi, kytkin ja kaasu. Jarrua hoidellaan kädellä. Lähtöön tullessa ajan normaalisti kytkimellä lähestymisvaloihin asti. Sitten vedän kädellä jarrun niin tiukalle kuin saan ja nostan jalan kytkimeltä. Siinä sitten ollaan jarrun varassa ja auto yrittää ryömiä eteenpäin koko ajan. Jarrukahvalla liu'utan itseni lähtöviivalle.Lähtöviivalle siirtymiseen liittyy konkreettisen ajamisen lisäksi myös psykologinen puoli.- Siinä seurataan samalla viereisen radan kaveria, että haluaako odotuttaa kaveria vai ampuuko itse ensin lähtöviivalle. Liian pitkään ei lähtöviivalle siirtymistä voi viivytellä, sillä lähettäjän päätettävissä on milloin on viivytelty liikaa ja silloin hän sulkee kilpailijan kokonaan pois lähdöstä.Koko ajan pitää ohjataLähtövalotelinettä kutsutaan joulukuuseksi.- Meillä Top Fuelissa on käytössä ns. pro-kuusi eli oikea reaktiokuusi, jossa kaikki valot tippuvat kerralla. Ja siihen pitää reagoida nopeasti.Vaikka itse ajosuoritus kestää vain neljä sekuntia eikä vaihteita ole kuin yksi, niin kuljettajalla riittää silti tekemistä.- Kun lähtövalo vaihtuu vihreäksi, niin silloin painetaan kaasu pohjaan ja päästetään jarrukahvasta. Tai ei sitä kahvaa tarvitse liikuttaa, se kyllä häviää siitä kädestä siinä vaiheessa kun painan kaasun pohjaan. Sitten vaan ratista kiinni ja mennään.Moni ulkopuolinen on arvostellut, että suoraan ajaminen on helppoa. Top Fuelia ei kuitenkaan ajeta suoraan.- Auton ei saa antaa mennä suoraan, vaan sitä pitää koko ajan ohjata ja pysyä tuntumalla. Jos ei ohjaa ja jotain tapahtuu, niin kuski ei ehdi reagoida jos ei jo valmiiksi tee ohjausliikkeitä. Lisäksi renkaat luistavat ja runko taipuu 8000 hevosvoiman ansiosta, joten käytännössä ohjausliikkeitä tulee pakostakin.Kytkin on säädetty niin, että alussa se luistaa enemmän mutta matkan edistyessä koko ajan vähemmän.- Puolessa matkassa kytkin on jo yhtä puuta eli se ei enää luista. Sitten vaan mennään kaikki mitä vehkeestä löytyy. Vauhti on kova ja matka pirun lyhyt. Silti viimeisen sekunnin tai kaksi siinä ihmettelee että miten tyhmä sitä on kun pitää tällaista vehjettä ajaa. Se on ihan käsittämätön vauhti. Juuri siitä sitten toisaalta myös nauttii.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuistettavaa maalilinjan jälkeenAjosuoritus ei suinkaan lopu maaliviivalle.- Kun tullaan maaliviivalle, niin huitaisen oikealla kädellä jarruvarjon avausvipua. Sitä ei ole aikaa etsiä, vaan siihen on osuttava kerralla. Kertaakaan en ole tainnut vielä ohi lyödä, koska olen yhä hengissä ja yhtenä kappaleena.Koska polttoaineena on nestemäinen dynamiitti eli nitrometaani, niin seuraavakin työvaihe olisi hyvä muistaa tehdä.- Kun jarruvarjo rykäisee niin varmistan että ollaan oikein päin ja oikeassa asennossa. Samalla kun alan jarruttaa jarrukahvalla, niin on muistettava kääntää polttoainepumput kiinni. Auto sammuu sillä että polttoainelinjat menevät tyhjiksi.Kun auto on saatu pysäytettyä ja moottori sammunut, niin käännetään virrat pois.- Jos palokunta ei ole juoksemassa tai ajamassa kohti, niin tiedän etten ole tulessa. Sitten vaan autosta ylös ja kierretään varjo rullalle ja odotetaan että tiimi tulee hakemaan takaisin varikolle.Drag racingin ja erityisesti Top Fuelin haaste on siinä, että radan pito ja olosuhteet muuttuvat koko ajan.- Jos ajosuoritusten väli on vaikka pari tuntia, niin asvaltin lämpötila on voinut muuttua tai radalle päästä öljyä tai nesteitä. Ne kaikki muuttavat ratkaisevasti sen pitoa. Jos ilman kosteus muuttuu, muuttaa se moottorin tehoa. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, että aikaisemmat kytkimen säädöt eivät enää toimi. Kytkimen oikeita säätöjä siis käytännössä haetaan koko ajan.Ahosen mukaan kuljettajan reaktionopeus ja kytkimen säätö ovat kaksi tärkeintä asiaa, jotka ratkaisevat kuka voittaa ja kuka häviää. Jos kytkin on liian löysä, niin pito riittää mutta aika on heikko. Jos kytkin on liian tiukka, niin takarenkaat menettävät pidon ja suoritus on pilalla.- Riskirajoilla mennään koko ajan, jos nippa nappa pysytään turvallisella puolella niin sitten tulee tulosta.”Voi käydä hassusti”Vaikka kello pysähtyy neljän sekunnin kohdalla, niin kuljettajalle suoritus kokonaisuudessaan on pitkä.- Kyllä se lähtee ehkä puoli tuntia ennen lähtöä kun aletaan valmistautua ja vetää haalareita päälle. Siinä on sitten jo omissa maailmoissaan. Jos joku tulisi silloin kysymään tai sanomaan jotain, niin en tiedä kuulisinko edes, tai jos kuulisin niin saattaisin vastata ihan mitä sattuu. Silloin sitä ei keskity mihinkään ulkopuolisiin asioihin.- Jos ei noissa vauhdeissa ole hereillä, niin siinä voi käydä hassusti. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala, Video: YoutubeART (Ahonen Racing Team) Top Fuel DragsterValmistajaMcKinneyMoottori:mekaanisesti ahdettu, alumiininen 500ci eli 8,2-litrainen V8AJPE taottu lohkoAJPE billet kannetTeho:noin 8 000 hvPolttoaine:NitrometaaniPaino:1040 kg kuljettajan kanssaKiihtyvyys, km/h0–1000,5 s0–1600,8 s0–4403,0 s0–5003,8 s https://youtube.com/watch?v=vUuauEIX7m0 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin