26.3.2016

0-500 km/h 3,8 sekunnissa

Janne Ahonen Dragster

Janne Ahosen Top Fuel Dragsterissa on 8 000 hevosvoimaa.

Mikä saa miehen ahtautumaan 8000-hevosvoimaiseen Top Fuel Dragsteriin vain 1000 jalan eli reilun 300 metrin matkan ajosuoritusta varten?

- Tilanteen, voimien ja riskin hallitseminen on se juttu. Äärirajoilla oleminen ja äärirajoille meneminen kiinnostaa. Vaikka olen ajanut näitä jo monta vuotta, niin ei siihen ikinä kokonaan totu, pohtii Janne Ahonen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailumatkaa lyhennettiin turvallisuussyistä

Perinteisesti drag racessa eli kiihdytysajossa on aina ajettu varttimailin matka, eli tutummissa yksiköissä 402,33 metriä. Tehokkaimmassa Top Fuel -luokassa on kilpailumatkaa lyhennetty 1000 jalkaan turvallisuussyistä. Turvallisuuden paraneminen on kuitenkin väliaikaista.

- Nopeudet kasvavat koko ajan ja nyt ajetaan 1000 jalan matkalla jo samoja loppunopeuksia kuin aikaisemmin varttimaililla, muistuttaa Ahonen.

Parhaimmillaan Top Fuel Dragsterien nopeus maaliviivalla ylittää 500 kilometrin tuntinopeuden.

Voisi kuvitella, että kyseessä on yksinäinen laji siinä vaiheessa kun kypärä vedetään päähän ja turvavyöt kiristetään ohjaamossa. Se ei kuitenkaan täysin pidä paikkaansa, sillä edes Top Fuel Dragsterin käynnistys ei onnistu yksin.

Janne Ahonen Dragster

- Siinä on kolme miestä apuna käynnistystilanteessa auton ympärillä. Sitten yksi miehistä näyttää milloin ajan burnispaikalle lämmittämään renkaita, ja myös sen missä kohtaa saan burniksen aloittaa. Kun peruutan burn outin jälkeen takaisin lähtöviivalle, se tapahtuu etunäyttäjän ohjeen mukaan. Lähtölinja pitää olla täsmälleen sama jolla renkaita on lämmitetty, sillä siinä on paras pito.

Ei jarrupoljinta

Hallintalaitteet ja ajaminen poikkeavat melko lailla normaalista autosta.

- Polkimia on vain kaksi, kytkin ja kaasu. Jarrua hoidellaan kädellä. Lähtöön tullessa ajan normaalisti kytkimellä lähestymisvaloihin asti. Sitten vedän kädellä jarrun niin tiukalle kuin saan ja nostan jalan kytkimeltä. Siinä sitten ollaan jarrun varassa ja auto yrittää ryömiä eteenpäin koko ajan. Jarrukahvalla liu'utan itseni lähtöviivalle.

Janne Ahonen Dragster

Lähtöviivalle siirtymiseen liittyy konkreettisen ajamisen lisäksi myös psykologinen puoli.

- Siinä seurataan samalla viereisen radan kaveria, että haluaako odotuttaa kaveria vai ampuuko itse ensin lähtöviivalle. Liian pitkään ei lähtöviivalle siirtymistä voi viivytellä, sillä lähettäjän päätettävissä on milloin on viivytelty liikaa ja silloin hän sulkee kilpailijan kokonaan pois lähdöstä.

Koko ajan pitää ohjata

Lähtövalotelinettä kutsutaan joulukuuseksi.

- Meillä Top Fuelissa on käytössä ns. pro-kuusi eli oikea reaktiokuusi, jossa kaikki valot tippuvat kerralla. Ja siihen pitää reagoida nopeasti.

Vaikka itse ajosuoritus kestää vain neljä sekuntia eikä vaihteita ole kuin yksi, niin kuljettajalla riittää silti tekemistä.

- Kun lähtövalo vaihtuu vihreäksi, niin silloin painetaan kaasu pohjaan ja päästetään jarrukahvasta. Tai ei sitä kahvaa tarvitse liikuttaa, se kyllä häviää siitä kädestä siinä vaiheessa kun painan kaasun pohjaan. Sitten vaan ratista kiinni ja mennään.

Moni ulkopuolinen on arvostellut, että suoraan ajaminen on helppoa. Top Fuelia ei kuitenkaan ajeta suoraan.

- Auton ei saa antaa mennä suoraan, vaan sitä pitää koko ajan ohjata ja pysyä tuntumalla. Jos ei ohjaa ja jotain tapahtuu, niin kuski ei ehdi reagoida jos ei jo valmiiksi tee ohjausliikkeitä. Lisäksi renkaat luistavat ja runko taipuu 8000 hevosvoiman ansiosta, joten käytännössä ohjausliikkeitä tulee pakostakin.

Kytkin on säädetty niin, että alussa se luistaa enemmän mutta matkan edistyessä koko ajan vähemmän.

- Puolessa matkassa kytkin on jo yhtä puuta eli se ei enää luista. Sitten vaan mennään kaikki mitä vehkeestä löytyy. Vauhti on kova ja matka pirun lyhyt. Silti viimeisen sekunnin tai kaksi siinä ihmettelee että miten tyhmä sitä on kun pitää tällaista vehjettä ajaa. Se on ihan käsittämätön vauhti. Juuri siitä sitten toisaalta myös nauttii.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muistettavaa maalilinjan jälkeen

Ajosuoritus ei suinkaan lopu maaliviivalle.

- Kun tullaan maaliviivalle, niin huitaisen oikealla kädellä jarruvarjon avausvipua. Sitä ei ole aikaa etsiä, vaan siihen on osuttava kerralla. Kertaakaan en ole tainnut vielä ohi lyödä, koska olen yhä hengissä ja yhtenä kappaleena.

Janne Ahonen DragsterKoska polttoaineena on nestemäinen dynamiitti eli nitrometaani, niin seuraavakin työvaihe olisi hyvä muistaa tehdä.

- Kun jarruvarjo rykäisee niin varmistan että ollaan oikein päin ja oikeassa asennossa. Samalla kun alan jarruttaa jarrukahvalla, niin on muistettava kääntää polttoainepumput kiinni. Auto sammuu sillä että polttoainelinjat menevät tyhjiksi.

Kun auto on saatu pysäytettyä ja moottori sammunut, niin käännetään virrat pois.

- Jos palokunta ei ole juoksemassa tai ajamassa kohti, niin tiedän etten ole tulessa. Sitten vaan autosta ylös ja kierretään varjo rullalle ja odotetaan että tiimi tulee hakemaan takaisin varikolle.

Drag racingin ja erityisesti Top Fuelin haaste on siinä, että radan pito ja olosuhteet muuttuvat koko ajan.

- Jos ajosuoritusten väli on vaikka pari tuntia, niin asvaltin lämpötila on voinut muuttua tai radalle päästä öljyä tai nesteitä. Ne kaikki muuttavat ratkaisevasti sen pitoa. Jos ilman kosteus muuttuu, muuttaa se moottorin tehoa. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, että aikaisemmat kytkimen säädöt eivät enää toimi. Kytkimen oikeita säätöjä siis käytännössä haetaan koko ajan.

Ahosen mukaan kuljettajan reaktionopeus ja kytkimen säätö ovat kaksi tärkeintä asiaa, jotka ratkaisevat kuka voittaa ja kuka häviää. Jos kytkin on liian löysä, niin pito riittää mutta aika on heikko. Jos kytkin on liian tiukka, niin takarenkaat menettävät pidon ja suoritus on pilalla.

- Riskirajoilla mennään koko ajan, jos nippa nappa pysytään turvallisella puolella niin sitten tulee tulosta.

”Voi käydä hassusti”

Vaikka kello pysähtyy neljän sekunnin kohdalla, niin kuljettajalle suoritus kokonaisuudessaan on pitkä.

- Kyllä se lähtee ehkä puoli tuntia ennen lähtöä kun aletaan valmistautua ja vetää haalareita päälle. Siinä on sitten jo omissa maailmoissaan. Jos joku tulisi silloin kysymään tai sanomaan jotain, niin en tiedä kuulisinko edes, tai jos kuulisin niin saattaisin vastata ihan mitä sattuu. Silloin sitä ei keskity mihinkään ulkopuolisiin asioihin.

- Jos ei noissa vauhdeissa ole hereillä, niin siinä voi käydä hassusti.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala, Video: Youtube

ART (Ahonen Racing Team) Top Fuel Dragster
ValmistajaMcKinney
Moottori:mekaanisesti ahdettu, alumiininen 500ci eli 8,2-litrainen V8
AJPE taottu lohko
AJPE billet kannet
Teho:noin 8 000 hv
Polttoaine:Nitrometaani
Paino:1040 kg kuljettajan kanssa
Kiihtyvyys, km/h
0–1000,5 s
0–1600,8 s
0–4403,0 s
0–5003,8 s
https://youtube.com/watch?v=vUuauEIX7m0

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat