28.1.2017 Ajoneuvot 230 miljoonan Tallink Megastar – pihi ja ripeä Itämeren kyntäjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisäilmeeltään valoisa uusi Tallink Megastar on polttoainepihi, nopea ja vähäpäästöinen. Uuden Megastar-aluksen neitsytmatka koittaa sunnuntaina. Alus kyntää Helsingin ja Tallinnan välin kahdessa tunnissa, sillä matkanopeus on 27 solmua.Matkustaja-aluksella on seitsemän ravintolaa sekä useita kahviloita ja baareja. Matkustusluokkia on kolme: kansipaikka, Comfort Lounge ja Business Lounge. Megastarilla on lukuisia yhden hengen työpisteitä, joissa on latausmahdollisuus.Aluksen kehittynyt rungonmuoto säästää polttoainetta ja ripeyttää etenemistä.Nesteytettyä kaasua polttoaineena käyttävä LNG-alus on sikäli ympäristöystävällinen, ettei Megastar päästele ilmoille lainkaan rikkiä. Hiilidioksidi- ja typpipäästötkin ovat huomattavan pienet verrattuna meridieseliin, jota alus voi myös käyttää polttoaineena.Alus täyttää kaikki Itämeren alueelle määritellyt päästövaatimukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJokaiselle 3,1 neliötäMegastarin neitsytmatka koittaa sunnuntaina. Ihan ensimmäinen matka suuntautuu Tallinnasta Helsinkiin.Uusi kiinnostaa, sillä Tallink Silja Linen toimitusjohtaja Margus Schults kertoo, että neitsytristeilylle on tulossa kaksituhatta ihmistä. 212-metriseen jättiin mahtuu kaikkiaan 2 824 matkustajaa.Sekin on laskettu, että jokaista matkailijaa kohden on 3,1 tilaa neliömetriä.230 miljoonan euron panostusHelsinki–Tallinna -reitille varta vasten suunniteltu Megastar on osittain Euroopan Unionin rahoittama, mutta on varustamokin kaivanut kuvetta. Janek Stalmeister, AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja, taustoittaa syitä 230 miljoonan euron satsaukselle.– Suomen ja Viron yhdistävän liikenteen lähtöpisteenä toimiminen on meille tärkeä päämäärä.Suomen ja Viron pääkaupunkien välinen meritie on vilkkaasti liikennöity. Yksistään Tallinkin kuljettamana reitillä matkustaa vuosittain huimat 4,5 miljoonaa ihmistä.Vakaaksi todettuLaivan kykyjä on esittelemässä myös Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer, joka saa myhäillä tilaajan kehuessa suomalaista laivanrakennustaitoa.Kuoroon yhtyy kapteeni Ain Aksalu, joka on työskennellyt Tallinkilla vuodesta 2005. Kokenut merenkävijä odottaa malttamattomana tulevia ruorivuoroja.Aksalu vakuuttui meritesteistä. Megastaria koeteltiin merellä viime vuoden joulukuussa ja kuluvan vuoden tammikuussa. Ajanjaksoon osui myös haastavia talvikelejä.–Meritesteissä Gotlannin lähettyvillä tuulennopeus oli 20–22 metriä sekunnissa ja pystyimme silti etenemään ongelmitta 28 solmun nopeudella, joka on hieman enemmän kuin aluksen matkanopeus, Ainsalu kertoo.– Alus on erittäin vakaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoisa ilme, kapeat portaikotMeyer Turun telakalla rakennetun aluksen yleisilme on valoisa. Valinnoista vastaavat Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikka ja sisustusarkkitehti Vertti Kivi.Tallink Megastarin pääsuunnittelija Samuli HintikkaMatkustaja-aluksille tyypilliselle sokkeloisuudelle hekään eivät ole voineet mitään.Megastarin ilme on sisustusarkkitehti Vertti Kiven käsialaa.Eri kansien välisten portaikkojen kapeus aiheuttaa takuuvarmasti ihmistukoksia – etenkin lähtö- ja saapumisvaiheissa.Megastarin kahdelle kannelle levittäytynyt 2 800 neliömetrin ostoskeidas muistuttaa ratkaisuiltaan Silja Symphonyn ja Silja Serenaden ostosalueita.Automatkustajia ajatellenAlus nielee sisäänsä 800 autoa. Autoilevia matkailijoita miellyttää, että autot lastataan kahdessa kerroksessa olevien ajoramppien avulla. Ratkaisu nopeuttaa laivaan ajamista ja sieltä poistumista.Auton luokse pääsee myös matkan aikana, joten ostokset voi käydä viemässä takakonttiin. Etenkin ne raskaat ja särkymisherkät tuliaiset.Teksti ja kuvat: Marko Jokela ja Tallink Lue myös: Tässä on Tallinkin uusi Megastar – keidas keskellä merta Tallink satsaa uuteen laivaan ja kahden rampin taktiikkaan Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster