27.1.2017

Tässä on Tallinkin uusi Megastar – keidas keskellä merta

Tallink Megastar

Tallink tuo Helsinki-Tallinna -linjalle uuden aluksen. Megastar on raikkaasti sisustettu ostoskeidas, joka ei jätä kylmäksi.

Moottori tutustui Tallinkin moderniin matkustaja-alukseen jo hieman ennen sen neitsytmatkaa. Aluksen uumenissa Itämeren suurin kelluva ostoskeskus, jossa saa tyydytettyä väkevätkin ostoshimot.

Tallink Megastar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvaa kasvua

Helsinki–Tallinna -reitin uusi Megastar on varustamolleen 230 miljoonan euron satsaus. Summaa selittää reitin tärkeys: Tallinkin laivoilla seilaa Suomen ja Viron pääkaupunkien välillä vuosittain huimat 4,5 miljoonaa ihmistä.

Tallink Megastar

– Merimatkailu laivoillamme on mukavassa kasvussa eri reiteillä ja vahvimmin juuri Helsingin ja Tallinnan välillä, jossa kaksinumeroiset kasvuprosentit alkavat kolmosella, Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults kertoo.

Uuden laivan odotuksesta kertoo, että sunnuntain neitsytmatkalle Tallinnasta Helsinkiin on ilmoittautunut jo kaksituhatta matkustajaa.

– Ja Helsingistä on tulossa viisisataa laivabongaria, jotka ovat varanneet viiden tunnin mittaisen tutustumisristeilyn, Schults kertoo.

Tallink Megastar

Raikas ja valoisa

Meyer Turun telakalla rakennetun aluksen sisustaminen on ollut monelta kantilta haastavaa. Värit, valot, pinnat ja eri detaljit täytyy valita harkitusti.

Skandinaavisen raikkaiden väripintojen ansiosta sisäilme on valoisa – vaikka ollaankin laivalla, jotka ovat aina rakenteeltaan sokkeloisia.

Tallink Megastar

Onnistuneista sisustusvalinnoista vastaavat Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikka ja sisustusarkkitehti Vertti Kivi. Nimekkään Kiven yritys dSign Vertti Kivi & Co on ollut suunnittelemassa lukuisten ravintoloiden ja boutique-hotellien sisustuksia. Mukana julkista olohuonetta on ollut suunnittelemassa myös sisustussuunnittelutoimisto Aprocos.

Tärkeä sydäntila

Samuli Hintikan mukaan Megastarin designsuunnittelu on ollut eri ammattikuntien yhteisponnistus. Kaiken keskiössä on ristikkomainen sydäntila, joka tarjoaa luontevia käyskentelysuuntia.

– Sydäntilaan matkustaja saapuu ensimmäiseksi, ja sieltä hänet pitää innostaa kiertämään laivan eri tiloissa, mahdollisimman esteettömästi ja vaivattomasti, Hintikka taustoittaa.

Tallink Megastar

Aluksella on myös työskentelytiloja, joissa on elektroniikan latausmahdollisuus - usb-liittimin. Aluksen kaikki matot ovat kudottuja villamattoja.

Hintikka kertoo, että suurin osa laivan kiinteistä kalusteista on tehty Suomessa Nastolassa. Irtokalusteita tulee myös muun muassa Ruotsista, Virosta, Tanskasta ja Espanjasta.

Tallink Megastar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haastavaa ahtautta

Vertti Kivi kertoo aiemmista ratkaisuista, joissa nyt esitellyn Megastarin tapaan valaistuksen käytöllä on merkittävä osuus.

– Modernit ledit tarjoavat nykyisin riittävästi eri värisävyjä, Kivi iloitsee.

Kivellä ja Samuli Hintikalla on laivojen sisustussuunnittelusta kokemusta myös TUI Royal Caribbean Cruises -varustamon aluksista ja Finnairin Airbus A350 -matkustajalentokoneista.

– Suurin haaste ovat tilat, jotka eivät kiinteiltä osiltaan voi muuntua kuten vaikka ravintolassa, jossa ei-kantavia seiniä voi siirtää, Vertti Kivi kertoo.

– Toisaalta vielä ahtaampaa ja säännellympää on suunnitella lentokoneen sisustusta.

Tallink Megastar

Hajuvesiä, koruja…

Hajuvesiä, partavesiä, Kiehl'sin kosmetiikkaa, elektroniikkaa, kelloja, koruja, lahjatavaroita, vaatteita, makeisia – ja hyllymetreittäin tax free -hintaista alkoholia väkevistä viineihin ja kaikkea siltä väliltä.

Ostostilaa on kaikkiaan 2 800 neliömetriä.

Megastarin ostoskeidas on levittäytynyt kahdelle kannelle. Merellinen shoppailutaivas on sukunäköinen, sillä ratkaisut ovat pitkälti samankaltaisia kuin Helsingin ja Tukholman välillä seilaavilla Silja Symphonylla ja Silja Serenadella.

Ravintoloita on seitsemän erilaista buffetista a la carte -ravintolaan. Aluksella on useita kahviloita, pubeja ja baareja. Lasten leikkitilakin löytyy.

Tallink Megastar

2 800 matkustajaa

212-metrinen alus käyttää polttoaineena nesteytettyä kaasua, jonka aiheuttamat päästöt ovat pienemmät kuin meridieselillä etenemällä. Alus voi käyttää kumpaakin polttoainetta.

Aluksen matkanopeus on 27 solmua. Matkustajia alukselle mahtuu 2 800, hyttejä on 47.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Tallink Silja Line

Lisätietoa: www.tallinksilja.fi

Muita juttuja:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat