25.4.2019 Ajoneuvot 37-tonniset Pantherit valmiina palvelukseen – tältä näyttää Helsinki-Vantaan tuorein sammutuskalusto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkälemäisiksi kuvaillut Rosenbauer Pantherit ovat Finavian oman pelastuspalvelun sammutuskalustokuninkaat Helsinki-Vantaalla. Rosenbauer Panther on itävaltalainen lentokenttien pelastustehtäviin suunniteltu pelastus- ja sammutusajoneuvo. Ensikokemuksien mukaan uudet tulokkaat ovat tehokkaita, turvallisia ja ansaitsevat kiitosta myös ajo-ominaisuuksillaan, Finavia kertoo.Edelliset pelastusautot palvelivat Helsinki-Vantaalla 16 vuoden ajan ja päätyivät kunnosta riippuen myyntiin, uusiin sijoituspaikkoihin, vara-autoiksi tai romuttamolle. Kokonaisuudessaan lentoaseman pelastuspalvelu koostuu kolmesta paloasemasta, 37 työntekijästä ja viidestä pelastusajoneuvosta, jotka ovat jatkuvassa toimintavalmiudessa.– Ympärivuorokautinen toimintavalmius varmistetaan sijoittumisella kolmelle eri asemalle ja vähintään kuuden palomiehen ja yhden palomestarin vahvuisella kokoonpanolla. Lisäksi ajoneuvoista neljä on hälytysvalmiudessa koko ajan, Helsinki-Vantaan pelastuspalvelun esimies Jarkko Heikura Finaviasta kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy37-tonninen, mutta ketteräItävaltalaista tekoa olevat ”pantterit” on suunniteltu nimenomaan lentoasemakäyttöön. Samanlaisia järeitä sammutusyksiköitä on käytössä useilla maailman lentoasemilla. Helsinki-Vantaalle hankitut autot ovat valmistajan uusinta mallia ja tottelevat virallisesti nimeä Rosenbauer Panther PA 146 ARFF.Tankit täynnä yksi ajoneuvo painaa 37 tonnia. Sen vesisäiliö vetää kaikkiaan 13 000 litraa, vaahtonestesäiliö 1 500 litraa ja jauhesäiliö 225 kiloa.Kattotykki suihkuttaa vettä tai vaahtoa 9 000 litraa minuutissa. Suihku ylettyy jopa 100 metrin päähän.– Eron 16 vuotta vanhempaan versioon huomaa helposti, oli ajoneuvo mikä tahansa. Uudet pantterimme ovat entistä tehokkaampia, turvallisempia ja ennen kaikkea ajo-ominaisuuksiltaan parempia. Elektroniset avustusjärjestelmät ovat merkittävä lisä haastavissa ajo-olosuhteissa, Jarkko Heikura listaa etuja.Perinteistä paloautoa ripeämpiJättiläinen kiihtyy nollasta 80 kilometrin tuntivauhtiin 27 sekunnissa ja sen huippunopeus on 115 km/h. Painostaan huolimatta Pantherit liikkuvat Finavian mukaan sulavasti kuin tavalliset henkilöautot.Panssarivaunumaiset Pantherit poikkeavat tavallisista paloautoista myös ulkonäöllisesti ja teholtaan. Ne ovat leveämpiä ja niiden painopiste on alempana, jotta onnettomuuspaikalle voidaan ajaa suurella nopeudella ja tarvittaessa matka taittuu jouhevasti myös eri alustoilla.Vesipumpun ja tykkien teho on moninkertainen kaupunkioloissa käytettäviin pelastusajoneuvoihin verrattuna. Sekä kattotykki että puskuritykki ovat myös kauko-ohjattavia, eli niitä voidaan käyttää suoraan ajoneuvon ohjaamosta.– Sammutusauton tehtävä on lopulta simppeli: kuljettaa palopaikalle mahdollisimman paljon vettä ja vaahtoa mahdollisimman nopeasti, Heikura kiteyttää.saLähde: Finavia Kuvat: Finavia/Ville Vappula Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää