21.8.2021 Ajoneuvot 405 hevosvoiman hatunnosto – tuleva Nissan Z tekee kunniaa omalle historialleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluautoista saavutettavimpiin kuuluva Nissan on nyt mitä ytimekkäimmin pelkkä Z, tai kuten Japanissa sanotaan, Fairlady Z. Minä, tie ja Nissan Z. Tämä resepti on tähän mennessä kelvannut jo 1,8 miljoonalle bensalenkkarille. Kun haluaa täysin autenttisen urheiluauton ilman kalliin brändinimen tuomaa lisähintaa, on Z itse asiassa enää yksi ainoita vaihtoehtoja. Sen sielunveljistä moni kun on pudonnut matkan varrella kustannussyistä pois. Myös sitä taustaa vasten on erityisen hienoa, että Nissan on edelleen halunnut malliin panostaa.Mallisarjana Nissan Z muistuttaa Mazda MX-5:tä ja kumppaneita. Sen pohjaratkaisu, samoin kuin ulkomuoto, on pysynyt hyvinkin samanlaisena mallin aamunkoitosta, 1960-luvun lopusta lähtien edelleen tähän tulevaan malliin saakka. Juuri esitelty, mallivuoden 2023 Z-sarja edustaa 50 vuoden aikajanalla seitsemättä sukupolvea. Edellinen polvi, 370Z meni tuotantoon vuonna 2008, ja sekin oli vain perusteellisesti päivitetty vuoden 2002 350Z.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySitä samaa särmääNissan Z-sarjan muodot ovat vanhastaan olleet vahvat ja tunnistettavat. A-pilarista lähes suorana perään asti laskeva kattolinja yhdistettynä vahvaan keulaan ovat olleet tämän kaksipaikkaisen (useimmissa tapauksissa) ja takavetoisen sportin käyntikortteja.Nyt esittelyssä oleva mallipolvi, viralliselta nimeltään Z34, tekee komealla tavalla kunniaa perinteilleen. Siinä kun on sitä samaa särmää kuin edeltäjissäänkin. Suurimmat muutokset ovat tulleet ajovaloihin – nyt aavistuksen verran valtavirtaisemmat – sekä perään, joka on aikaisemman pyöreän täysi vastakohta, nyt hieman muskeliautomaisen suora ja terävä, takavaloja myöten. Auton suunnittelijoiden mukaan Z matkustaa halki vuosikymmenten, ja muotoiluun on kysytty ideoita automallin eri-ikäisiltä omistajilta. Yksityiskohdista voikin siis löytää suoria viittauksia tiettyihin esi-isiin. Esimerkiksi led-takavalot on 3D-teknologialla saatu muistuttamaan 300ZX-mallista vuodelta 1983. Muotoilun ohella puhdas aerodynamiikka on totta kai niin ikään saanut päivitystä. Sille puolelle on saatu ideoita muiden muassa isosisko GT-R:stä.Ulkomitoista akseliväli on pysynyt 370Z:aan verrattuna täysin entisellään (255 cm) ja kokonaispituutta on tullut 14 cm lisää, mutta korkeus, samoin kuin leveys, ovat pienentyneet kumpikin vaivaisen puolen senttimetrin verran. Hyvinkin samoissa toleransseissa siis loppujen lopuksi mennään.Kohonneessa urheiluhengessäTiedä häntä, onko kesäolympialaisten isännöinti saanut japanilaiset entistäkin kunnianhimoisemmiksi, mutta jostakin syystä Z:n teholukemat ovat kovinkin erinäköisiä 370Z:aan verrattuna.Aiemman 3,7-litraisen V6:n korvaa nyt Z:ssa uusi 3,0-litrainen, samanmuotoinen voimanlähde. Moottorin fyysisen koon pienentyessä auton teholukema on kohonnut aiemmasta 70 hevosvoiman verran 405:een saakka, väännön kasvettua samalla 30 prosentilla nykyiseen 475:een newtonmetriin. Voimanvarat välitetään takapyörille joko 6-vaihteisen käsivalintaisen laatikon tai 9-portaisen automaatin kautta. Manuaalivaihtajan iloksi erityisesti nopeassa ajossa, Nissan auttaa kuljettajan pehmeään vaihtoon kierrokset optimoivalla Downshift Rev Matching -järjestelmällä. Varsinaiset suorituskykylukemat tullaan paljastamaan myöhemmin.Autosta on tehty aiempaa sähäkämpi myös alustageometrian keinoin sekä sähköisten järjestelmien avulla. Muun muassa kiihdytyskilpailussa tai liikennevaloissa huvia tarjoaa paikaltaankiihdytysavustin, joka takaa miellyttävän, mutta mahdollisimman nopean lähdön nyt myös käsivaihteisissa malleissa.Kuljettajan valtakunnassa kaikki hyvinKeskustelu esi-isien kanssa jatkuu sisällä, jossa kuljettaja imeytyy osaksi autoa, ainakin kuvainnollisesti. Urheiluauton penkkien tulee olla tukevat ja hallintalaitteiden välittömästi läsnä. Kaikki turha ajokokemusta häiritsevä ja liikapainoa tuova on tipotiessään. Ja sitten siellä kojelaudan päällä kokonaisuuden kruunaavat analogiset, ahtopaineesta, ahtimen nopeudesta sekä akun jänniteestä kertovat mittarit. Värimaailma sisätiloissa on rohkea. Saatavilla on sinistä, punaista grafiittia ja 240 yksilöön rajoitetun Proto Spec -mallierän tapaista keltaista. Sisältä ei löydy Nissanin omaa logoa, vaan kaikki tiivistyy sielläkin ytimekkäästi Z:aan.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Nissan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheesta2021 Nissan Qashqai digitalisoituu Driftausharjoittelua Nissan 370Z Nismolla Huutokauppahelmet – Nissan Skyline GT-R R33 Jälleen virkistyvä Nissan GT-R – ja taas mennään! Koeajo: 570-hevosvoimainen Nissan GT-R on täydellinen käyttöauto Nissanin päämuotoilija vahvistaa huhuja: näemme sittenkin lisää Zeta-urheiluautoja Hilpeä Toyota GT86 saa jatkoa – luvassa jälleen yhteistyö Subarun kanssa Koeajo: Toyota GT86 – alkukantaiseen ajamisen iloon 50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita – onnea boxereille! Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle