21.8.2021 Ajoneuvot 405 hevosvoiman hatunnosto – tuleva Nissan Z tekee kunniaa omalle historialleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluautoista saavutettavimpiin kuuluva Nissan on nyt mitä ytimekkäimmin pelkkä Z, tai kuten Japanissa sanotaan, Fairlady Z. Minä, tie ja Nissan Z. Tämä resepti on tähän mennessä kelvannut jo 1,8 miljoonalle bensalenkkarille. Kun haluaa täysin autenttisen urheiluauton ilman kalliin brändinimen tuomaa lisähintaa, on Z itse asiassa enää yksi ainoita vaihtoehtoja. Sen sielunveljistä moni kun on pudonnut matkan varrella kustannussyistä pois. Myös sitä taustaa vasten on erityisen hienoa, että Nissan on edelleen halunnut malliin panostaa.Mallisarjana Nissan Z muistuttaa Mazda MX-5:tä ja kumppaneita. Sen pohjaratkaisu, samoin kuin ulkomuoto, on pysynyt hyvinkin samanlaisena mallin aamunkoitosta, 1960-luvun lopusta lähtien edelleen tähän tulevaan malliin saakka. Juuri esitelty, mallivuoden 2023 Z-sarja edustaa 50 vuoden aikajanalla seitsemättä sukupolvea. Edellinen polvi, 370Z meni tuotantoon vuonna 2008, ja sekin oli vain perusteellisesti päivitetty vuoden 2002 350Z.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySitä samaa särmääNissan Z-sarjan muodot ovat vanhastaan olleet vahvat ja tunnistettavat. A-pilarista lähes suorana perään asti laskeva kattolinja yhdistettynä vahvaan keulaan ovat olleet tämän kaksipaikkaisen (useimmissa tapauksissa) ja takavetoisen sportin käyntikortteja.Nyt esittelyssä oleva mallipolvi, viralliselta nimeltään Z34, tekee komealla tavalla kunniaa perinteilleen. Siinä kun on sitä samaa särmää kuin edeltäjissäänkin. Suurimmat muutokset ovat tulleet ajovaloihin – nyt aavistuksen verran valtavirtaisemmat – sekä perään, joka on aikaisemman pyöreän täysi vastakohta, nyt hieman muskeliautomaisen suora ja terävä, takavaloja myöten. Auton suunnittelijoiden mukaan Z matkustaa halki vuosikymmenten, ja muotoiluun on kysytty ideoita automallin eri-ikäisiltä omistajilta. Yksityiskohdista voikin siis löytää suoria viittauksia tiettyihin esi-isiin. Esimerkiksi led-takavalot on 3D-teknologialla saatu muistuttamaan 300ZX-mallista vuodelta 1983. Muotoilun ohella puhdas aerodynamiikka on totta kai niin ikään saanut päivitystä. Sille puolelle on saatu ideoita muiden muassa isosisko GT-R:stä.Ulkomitoista akseliväli on pysynyt 370Z:aan verrattuna täysin entisellään (255 cm) ja kokonaispituutta on tullut 14 cm lisää, mutta korkeus, samoin kuin leveys, ovat pienentyneet kumpikin vaivaisen puolen senttimetrin verran. Hyvinkin samoissa toleransseissa siis loppujen lopuksi mennään.Kohonneessa urheiluhengessäTiedä häntä, onko kesäolympialaisten isännöinti saanut japanilaiset entistäkin kunnianhimoisemmiksi, mutta jostakin syystä Z:n teholukemat ovat kovinkin erinäköisiä 370Z:aan verrattuna.Aiemman 3,7-litraisen V6:n korvaa nyt Z:ssa uusi 3,0-litrainen, samanmuotoinen voimanlähde. Moottorin fyysisen koon pienentyessä auton teholukema on kohonnut aiemmasta 70 hevosvoiman verran 405:een saakka, väännön kasvettua samalla 30 prosentilla nykyiseen 475:een newtonmetriin. Voimanvarat välitetään takapyörille joko 6-vaihteisen käsivalintaisen laatikon tai 9-portaisen automaatin kautta. Manuaalivaihtajan iloksi erityisesti nopeassa ajossa, Nissan auttaa kuljettajan pehmeään vaihtoon kierrokset optimoivalla Downshift Rev Matching -järjestelmällä. Varsinaiset suorituskykylukemat tullaan paljastamaan myöhemmin.Autosta on tehty aiempaa sähäkämpi myös alustageometrian keinoin sekä sähköisten järjestelmien avulla. Muun muassa kiihdytyskilpailussa tai liikennevaloissa huvia tarjoaa paikaltaankiihdytysavustin, joka takaa miellyttävän, mutta mahdollisimman nopean lähdön nyt myös käsivaihteisissa malleissa.Kuljettajan valtakunnassa kaikki hyvinKeskustelu esi-isien kanssa jatkuu sisällä, jossa kuljettaja imeytyy osaksi autoa, ainakin kuvainnollisesti. Urheiluauton penkkien tulee olla tukevat ja hallintalaitteiden välittömästi läsnä. Kaikki turha ajokokemusta häiritsevä ja liikapainoa tuova on tipotiessään. Ja sitten siellä kojelaudan päällä kokonaisuuden kruunaavat analogiset, ahtopaineesta, ahtimen nopeudesta sekä akun jänniteestä kertovat mittarit. Värimaailma sisätiloissa on rohkea. Saatavilla on sinistä, punaista grafiittia ja 240 yksilöön rajoitetun Proto Spec -mallierän tapaista keltaista. Sisältä ei löydy Nissanin omaa logoa, vaan kaikki tiivistyy sielläkin ytimekkäästi Z:aan.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Nissan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheesta2021 Nissan Qashqai digitalisoituu Driftausharjoittelua Nissan 370Z Nismolla Huutokauppahelmet – Nissan Skyline GT-R R33 Jälleen virkistyvä Nissan GT-R – ja taas mennään! Koeajo: 570-hevosvoimainen Nissan GT-R on täydellinen käyttöauto Nissanin päämuotoilija vahvistaa huhuja: näemme sittenkin lisää Zeta-urheiluautoja Hilpeä Toyota GT86 saa jatkoa – luvassa jälleen yhteistyö Subarun kanssa Koeajo: Toyota GT86 – alkukantaiseen ajamisen iloon 50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita – onnea boxereille! Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?