27.5.2016 Ajoneuvot 5 tai 7 tyylillä – uusi Renault Grand Scenic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espacen ja Scenicin jäljissä kulkeva Grand Scenic tuo tyyliä ja hybridivoimaa tila-automarkkinoille. Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esitelty Renault Scenic on saanut odotetusti jatkoa Grand Scenicin muodossa. Isomman Scenicin pääasiallinen tarkoitus on tuoda seitsämän hengen vaihtoehto Scenic-mallistoon, mutta pluskokoisen tilatyylittelijän saa myös viiden hengen versiona.Espacen tavoin elegantista suunnittelusta hyötyvä Grand Scenic on peräti 24 senttimetriä pidempi kuin pikkuveljensä. Käytännössä viisihenkisenä versiona Grand Scenic tarjoaa 718 litraa tavaratilaa (VDA), eli 222 litraa enemmän verrattuna perus-Sceniciin. Kasvaneiden mittojen ansiosta eroa kertyy 40 litraa myös edelliseen Grand Sceniciin.Crossover-henkisyyden ja kasvaneiden mittojen myötä Grand Scenicin vannekoko on 20 tuumaa kautta malliston. Vastaavasti rengaskoko on suhteessa hiukan kapeampi ja korkeampi (195/55). Näyttävyyden lisäksi ratkaisulla on haettu mukavuutta sekä taloudellisuutta.Sisällä Grand Scenic jatkaa Renaultin tuttuja tila-autojekkuja. Seitsenpaikkaisen version takimmaiset istuimet ovat tutut Espacesta, etumatkustajan penkin voi kaataa etukenoon jopa 2,85-metrisiä tavaroita varten, ja keskitunnelin Easy Life -säilytyslokero voidaan liu'uttaa taaksepäin, jotta takapenkkiläiset voivat hyötyä säilytystilasta ja esimerkiksi USB-liittimistä. Mallista riippuen myös takapenkkiläiset saavat aurinkolipat. Keskikonsolia hallitsee Renaultin tuttu 8,7-tuumainen R-Link 2 -viihdejärjestelmä.Keskikonsolia hallitsee tuttuun tapaan R-Link 2.Tuttuun tyyliin turvavarusteissa ei ole pihistelty. Grand Scenic lupailee olevansa Scenicin tavoin kompaktien tila-autojen ensimmäinen, joka tuo vakiovarusteeksi automaattisen jarrutusavustimen jalankulkijoiden havainnoinnilla. Toiminto on automaattisen hätäjarrutuksen lisätoiminto, joka toimii 7–60 km/h nopeusvälillä. Lisäksi tarjolla ovat kaista-avustin, vireystilavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, kuolleiden kulmien varoitus, liikennemerkkitunnistin ylinopeusvaroituksella, kaukovaloavustin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, pysäköintikamera taakse sekä pysäköintiavustin.Grand Scenicin moottorivaihtoehdoiksi saapuu kaksi bensiinimoottoria ja yhteensä neljä dieselvaihtoehtoa. Bensiinimoottorit ovat molemmat kuusivaihteisen manuaalin yhteydessä, vaihtoehtojen ollessa Energy TCe 115 ja Energy TC 130. Dieselit ovat puolestaan Energy dCi 110 kahdella vaihteistolla (manuaalisesti kuusi, EDC-kaksoiskytkimellä seitsämän vaihdetta), Energy dCI 130 kuusivaihteisella manuaalilla sekä Energy dCI 160 EDC kuusivaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.Lisäksi mallistoon tulee dieselillä toimiva dCI 110 Hybrid Assist kuusivaihteisen käsivaihteiston yhteydessä. Tarkempia tietoja hybridijärjestelmän tehosta tai toimintamatkasta ei ole.Sekä Scenic että Grand Scenic saapuvat valmistajan mukaan myyntiin vuoden loppuun mennessä.Renault Grand Scenic ja ScenicLähde ja kuvat: RenaultMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa