12.12.2022 Ajoneuvot 802 hevosvoimaa sen todistaa – Mercedes-AMG S 63 E Performance on tehokkain automaailman suunnannäyttäjä koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä S-sarjan Mercedeksen mallisto täydentyy vihdoinkin odotetulla AMG-versiolla, joka paljastaa sonderklassen toiset kasvot. 4,0-litrainen V8 on keskiössä lataushybridivoimalinjassa, jonka sähkömoottorit on tarkoitettu ainoastaan siivittämään S 63 uusille sataluvuille, kuten 1 430 newtonmetrin vääntömomenttiin. Uuden Ässän Mercedes-AMG -versio on ensimmäinen laatuaan yli 30 vuoteen ja neljään sukupolveen, joka ei hyödynnä lainkaan V12 -voimanlähdettä, mallimerkinnältään S 65. Siinä missä Mercedeksen viimeinen V12 on lähinnä valtionjohtajien yksinoikeus, nojaa uusi S 63 kahdeksansylinteriseen, jonka ympärille rakentuu useiden muiden nykyisten Mercedes-AMG -mallien tapaan F1:stä ammentava, sähköistetty E Performance -voimalinja. Väkevyydessään se peittoaa kaikki aikaisemmat S-sarjalaiset V12:lla tai ilman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän vääntöä kuin VeyronissaS 63 E Performance on 400 voltin sähköarkkitehtuurille perustuva lataushybridi, joka kykenee valmistajan mukaan kulkemaan 13,1 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkkää sähköajoa 33 kilometrin verran. AMG-mallista Ässää ei ole siitä huolimatta edelleenkään tarkoitettu varsinaisesti ekoautoksi, vaikka kuljettaja voi niin halutessaan säästää bensiiniä jopa toistakymmentä litraa sadalla, vaikka nyt siihen S 65:een verrattuna.Voimalinjajärjestely on monimutkainen, ja autosta löytyy muun muassa kaksi vaihdelaatikkoa. 9-vaihteinen AMG Speedshift välittää polttomoottorin tehot, kun taas taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla (140 kW, 320 Nm), on oma kaksivaihteinen välityksensä. S 63 on tietenkin nelivetoinen, ja se on sitä tarvittaessa myös täyssähköisessä ajotilassa, sillä sähkömoottorilta voima voidaan välittää suoraan myös etupyörille. Sähköajoa voi ajaa aina 140 km/h asti, jolloin sähkömoottorin kierrosluku on 13 500 rpm. Tuolloin sen oma vaihteisto kytkee kakkosvaihteen päälle, jotta moottori voi pyöriä maksimaalisella tehokkuudella.V8 ei tosiaankaan lähtenyt S-sarjan keulalta, vaikka monissa muissa AMG-malleissa on lähdetty downsizingin tielle. S 63 E Performancen sydämenä ja keuhkoina toimiva 4,0-litrainen kasi on valmistajan mukaan aikaisempaakin hanakampi vastaamaan kaasuun. Turboahtimet on sijoitettu sylinteriblokkien väliin. Polttomoottorin yhteydessä on myös starttigeneraattori, ja sen omiin voimavaroihin kuuluu 612 hevosvoiman teho sekä 900 newtonmetrin vääntömomentti.Jos polttomoottori ei itsessäänkään jää kuin sata yksikköä 1 000 newtonmetriä kellottaneesta viimeisimmästä S 65:stä, lataa E Performance -järjestelmä tauluun suoraan 1 430 newtonmetriä. Huikea lukema jättää varjoonsa jopa Bugatti Veyronin 180 newtonin erolla. Tasan 802 hevosvoiman järjestelmäteho riittää tekemään uutuudesta AMG:n virittämien S-sarjalaisten 51-vuotisen historian tehokkaimman.Jottei meno kävisi liian vaatimattomaksi, tulee S 63 tietenkin aina pitkällä akselivälillä, kyseessä on siis 5,336-metrinen superauto. Huomattava koko sekä monimutkainen voimalinja tietävät 2,6 tonnin omamassaa, mutta siitä huolimatta - kiitos vielä kerran huimien voimavarojen - S 63 E Performance suoriutuu nollasta sataan 3,2 sekunnissa. Tulos jättää varjoonsa esimerkiksi sähkösisar Mercedes-AMG EQS 53+:n. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 290 kilometriin tunnissa.Automaailman suunnannäyttäjän kirein versio tarjoaa kuljettajalle seitsemän erilaista ajotilaa, alkaen hiljaa hiipivästä sähköajosta, päättyen villiin sivuluisuun kilparadan mutkassa. AMG Ride Control + -jousituksella riittää töitä tilanteessa kuin tilanteessa. Sporttisessa ja nopeassa ajossa se huolehtii eleettömästi kallistuksenvakauksesta ja laskee muun muassa 120 km/h vauhdissa maavaraa senttimetrin verran. Toisenlaisessa tilanteessa jousitus tekee S 63:sta pilvipuutarhassa lipuvan superedustusauton.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous