19.8.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz S680 Guard 4Matic – 12-sylinterinen valtakunnanomena Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi S-sarjan Mercedes on luotu kaikkein parhaaksi matka-autoksi, mutta sellaisen takapenkiltä käsin voi nyt turvallisesti johtaa kokonaisia kansakuntia. Jos otsikon nähdessäsi hätäännyit, ettet saakaan uutta panssaroitua Ässääsi jatkettuna limusiinina, ei mitään hätää, sillä Pullman Guard-versio on kyllä tulossa. Tässä jutussa keskitymme kuitenkin sanalla sanoen ihan ”tavalliseen” presidentilliseen S-sarjalaiseen, joka ei siis ole Maybach, vaan perustuu pitkän akselivälin Mercedes-Benz S:ään. Guardissa riittää fylliä suojelemaan matkustajiaan isommiltakin metsästyskivääreiltä (VR10 -suojaus), joten auton kori on teknisesti hyvinkin erilainen siihen versioon nähden, joka on suunniteltu kestämään vesipyssykaliiberin. Luodinkestävyys ei kuitenkaan häiritse tyyliä pätkääkään, vaan kaikki yksityiskohdat sisällä ja ulkona huokuvat vähintäänkin S-sarjalaisen standardit täyttävää ylellisyyttä ja laatua. Perustavin ulkoisesti näkyvä asia, joka erottaa Guardin muista malleista, ovat ikkunat. Auton ikkunat ovat kuin voileipäkakku, jossa on lasikerroksia päällekkäin. Kaikkiaan paksuutta on kertynyt kymmenen senttimetrin verran. Boeing 747:n tuulilasia 2,5 senttiä paksummat ikkunat avataan hydraulisesti. Suunnittelussa on pyritty kiinnittämään huomiota siihen, että autosta olisi aiempaa parempi näkyvyys ulos. Ovet ovat luonnollisesti raskastekoiset. Turvamiehen on kuitenkin saatava ne auki yhdellä kädellä, toisen käden ollessa reaktiovalmiina. Mercedes puuttuukin tässä kohtaa peliin ovenavaustoiminnolla. Guardin luodinkestävyyttä testattiin tosissaan muun muassa testinukkeja hyödyntäen. Kun on selvitty tarkka-ampujasta ja käsikranaatista, presidentin päivä saatetaan seuraavaksi yrittää pilata kaasuaseella. Onneksi Mersusta löytyy tätä tilannetta varten happipullo, ja pahemman päivän varalle vielä palonsammutusjärjestelmä. Yhdysvaltain presidentin virka-autosta löytyy näiden lisäksi vielä hänen veriryhmänsä verta, mutta Mercedekseen elämänvoiman saa hankkia itse. Michelin PAX -rengastuksella on mahdollista ajaa turvallisesti 31 kilometriä vaikka ilmat pihalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huutaa hevosvoimia Edeltäjistään poiketen nelivetoisena tuleva S680 Guard painaa 4 200 kilogrammaa – lähes tuplat Mercedes-Maybach S680:aan verrattuna. Joskus ylellisten autojen hurjat teholukemat saattavat tuntua jopa hieman yliampuvilta, mutta tässä tapauksessa suorituskyvyllä on oikeasti merkitystä, se on jopa elämän ja kuoleman kysymys. Guardissa tehontarpeeseen on vastattu katoavalla luonnonvaralla, V12:lla. Kuusilitrainen kone tuottaa 604 hevosvoimaa ja 829 newtonmetriä. Auton täytyy kestää myös aikaa ja kilometrejä, siksi voimalinja, samoin kuin alusta, on mitoitettu suuremman painon tuomaan lisäkuormitukseen. Painon ja erityisesti jarrujen kestävyyden vuoksi huippunopeus on rajoitettu 190 kilometriin tunnissa. Sillä presidentti ehtii kuitenkin varsin mainiosti edustusillalliselle sopimaan mitä parhaimman vapaakauppasopimuksen. 547 000 euron hintakaan ei liene tässä tapauksessa mikään ongelma, eikä presidentin edustusautosta tarvitse maksaa edes veroja. Ai niin, tuotantomallina Mercedeksen on täytynyt paljastaa auton WLTP-kulutuslukemat; yhdistetty kulutus 19,5 litraa/100 km ja hiilidioksidipäästö 442 g/km. Katumaasturibuumi myös valtionpäämiehillä! Perinteisesti edustusautoiksi on mielletty isot ja tukevat sedanit. Niitä täydellisimmillään edustava S-sarjalainen vaikuttaakin olevan maailman mittakaavassa yleisin valinta valtionpäämiehen edustusautoksi. Ässän valmistusmaan Saksan ulkopuolella Mersuja on eniten niissä maissa, joista ei omaa ajoneuvotuotantoa ainakaan tällä tasolla löydy. Valtakunnan ykkösautoilla ajetaan tavallisesti vain virallisissa yhteyksissä ja ne ovat pidemmän tähtäimen hankintoja. Niillä on usein myös aivan erityinen arvolataus koko kansan mielissä. Sedaneiden lisäksi alaa valtionpäämiesten autokentässä näyttävät valtaavan katumaasturit. Vastaavanlainen megatrendi on tunnetusti meneillään automarkkinoilla aivan yleisesti. Esimerkiksi Ranskan presidentti Emmanuel Macron liikkuu virallisissa yhteyksissä maansa premiumautorenessanssin keihäänkärjellä, DS 7 Crossbackillä. Myös Italiassa ylimmät ministerit kulkevat valtion Alfa Romeo Stelvioilla, presidentti kuitenkin edelleen Lancia Themalla. Brasilian presidentin Jair Bolsonaron ajokkina toimii vuoden 2012 Ford Edge, kun taas Meksikon Andrés Manuel López Obradorilta löytyy peräti neljänkymmenen Chevrolet Suburbanin laivasto. Costa Rican presidentti Carlos Alvarado Quesada puolestaan luottaa panssaroituun Land Rover Discovery 4:ään. Vatikaanivaltion päämies paavi Franciscus I kulkee tilanteesta riippuen hyvinkin erilaisilla ajoneuvoilla, mutta erikoisvalmisteinen, Mercedes-Benz ML 500:n alustalle tehty paavimobiili on niistä varmasti tunnetuin. Dubain hallitsija, sheikki Mohammed bin Rashid Al Maktoum on hänkin tunnettu mersumies, jonka G63 AMG:n rekisterinumero on ytimekkäästi 1. Aivan omalaatuisiakin virka-autoja maailmasta löytyy. Chilen presidentin virka-auton juuret juontavat vuoteen 1970. Tuolloin Englannin kuningatar Elisabet II vieraili maassa ja hänelle hankittiin tuota vierailua varten vuoden 1966 avokattoinen Ford Galaxie. Chilen presidentti sai tämän jälkeen auton itselleen, ja hevosvankkureista luovuttiin. Oletko myöskään kuullut vaikkapa Tyynenmeren saarivaltio Tongan kuninkaan harvinaisuudesta, vuoden 1949 Humber Pullmanista, Kiinan presidentin Hongqi L5 -limusiinista, jonka kattoluukusta saa tehtyä puhujanpöntön tai Uruguayn ex-presidentin vuoden 1987 Volkswagen Kuplasta? Lähteet: The Drive, Top Gear, Titlemax, Mercedes-Benz Kuvat: Mercedes-Benz Lisää aiheesta Mercedes-Maybach S 600 Pullman – diktaattoreille ja sellaisiksi haluaville Kromikeula ja kaksoisväri: Mercedes-Maybach S-sarja tuo 180 millimetriä lisäarvoa Panssaroitua luksusta: Mercedes-Maybach S 600 Guard Suuri ja mahtava saattue tekee paluun – Vladimir Putinin Kortezh, eli Aurus Senat Venäjältä Keisarin uudet kansanvaunut – ikoninen Toyota Century uudistuu Todelliseen turvattomuuteen: panssaroitu BMW X5 Protection VR6 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?