27.2.2016 Ajoneuvot Panssaroitua luksusta: Mercedes-Maybach S 600 Guard Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edustusauton panssariversio soveltuu sekä herkkänahkaisille että aidosti kovaan käyttöön. Jos tavallinen Mercedes-Maybach S 600 tuntuu liian heppoiselta edustustehtävien tuomiin, krhm, haasteisiin nähden, tarjolla on nyt myös S 600 Guard -panssariversio. Samalla ajoneuvo tarjoaa siviiliajoneuvolta lähes ennennäkemätöntä suojaa. Saksan Ulmissa sijaitseva valtion ballistiikkaviranomainen on testeissään todennut, että Mercedes-Maybach S 600 Guard sai BRV 2009 luodinkestävyysdirektiivin mukaan siviiliajoneuvoille myönnettävän VR10-luokituksen. Mercedeksen mukaan kyseessä on ensimmäinen luokitukseen yltänyt siviiliajoneuvo, mutta ainakin saksalaisen Aurum Securityn muuntamat panssariautot ovat ennättäneet standardiin jo 2013. VR10-luokitukseen ajoneuvon on kestettävä rynnäkkökiväärin tulituksen lisäksi ainakin 7,62x54R terässydänluoteja, esimerkkiaseena Dragunov-tarkkuuskivääri. Nykyaikainen salamurhaaja on kuitenkin katsonut toimintaelokuvansa ja kohdistaa seuraavaksi huomionsa räjähteisiin. Vaan ei hätää, sillä Mercedes-Maybach Guard selvitti myös ballistiikkaviranomaisten ERV 2010 -testin. Mercedeksen mukaan räjähdetestin kriteerit eivät ole julkista tietoa. Onneksi muut valmistajat eivät ole tienneet tätä, joten testikriteeriksi löytyi seuraava: 15 kilon TNT-räjähde räjäytetään kahden metrin päässä ajoneuvon kyljestä, yhden metrin korkeudelta. Tällöin räjähdys kohdistuu kaikkein voimakkaimmin B-pilariin. Mercedeksen salaisuutena on auton moninverroin vahvistettu rakenne. Korin ja ulkopaneelien väliin on lisätty erikoisterästä, aramidikuitujen ja polykarbonaattilaminointien vahvistaessa rakennetta muilta osin. Erityistä huomiota on kiinnitetty saumakohtiin ja kohtiin, jossa materiaali vaihtuu. Laminoidut ja polykarbonaattipinnoitetut ikkunat on suunniteltu kestämään sama rääkki säpälöitymättä, joskaan ikkunoita ei Guardissa voi avata. Matkustamon osalta myös pohjalevy on panssaroitu auton alla sattuvien räjähdysten kestämiseksi. Myös ajoneuvon kriittisiä järjestelmiä on vahvistettu, sillä tuleen ei kannata jäädä makaamaan. Mercedeksen mukaan S 600 Guardin pitäisikin olla kykeneväinen vanhan Citroën DS:n temppuun, eli poistumaan paikalta ennen kuin käy huonommin. Ulkoisesti hiukan normaalia kohlomman näköinen S 600 Guard erottautuu muista pitkän akselivälin S-sarjalaisista 20 sentin pituuserolla. Koska murhattavana oleminen on stressaavaa, on ylimääräinen pituus onneksi käytetty takamatkustajien iloksi, joten erinomaiset takaistuimet on sijoitettu Pullman-mallin tavoin lähemmäs C-pilarin tuomaa yksityisyyttä. Hinnaksi Mercedes-Maybach S 600 Guardille on ilmoitettu 470 000 euroa ennen pakollisia veroja. Lähteet: Mercedes-Maybach, Aurum Security, kuvat: Mercedes-Maybach Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt