12.12.2022 Ajoneuvot 802 hevosvoimaa sen todistaa – Mercedes-AMG S 63 E Performance on tehokkain automaailman suunnannäyttäjä koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä S-sarjan Mercedeksen mallisto täydentyy vihdoinkin odotetulla AMG-versiolla, joka paljastaa sonderklassen toiset kasvot. 4,0-litrainen V8 on keskiössä lataushybridivoimalinjassa, jonka sähkömoottorit on tarkoitettu ainoastaan siivittämään S 63 uusille sataluvuille, kuten 1 430 newtonmetrin vääntömomenttiin. Uuden Ässän Mercedes-AMG -versio on ensimmäinen laatuaan yli 30 vuoteen ja neljään sukupolveen, joka ei hyödynnä lainkaan V12 -voimanlähdettä, mallimerkinnältään S 65. Siinä missä Mercedeksen viimeinen V12 on lähinnä valtionjohtajien yksinoikeus, nojaa uusi S 63 kahdeksansylinteriseen, jonka ympärille rakentuu useiden muiden nykyisten Mercedes-AMG -mallien tapaan F1:stä ammentava, sähköistetty E Performance -voimalinja. Väkevyydessään se peittoaa kaikki aikaisemmat S-sarjalaiset V12:lla tai ilman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän vääntöä kuin VeyronissaS 63 E Performance on 400 voltin sähköarkkitehtuurille perustuva lataushybridi, joka kykenee valmistajan mukaan kulkemaan 13,1 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkkää sähköajoa 33 kilometrin verran. AMG-mallista Ässää ei ole siitä huolimatta edelleenkään tarkoitettu varsinaisesti ekoautoksi, vaikka kuljettaja voi niin halutessaan säästää bensiiniä jopa toistakymmentä litraa sadalla, vaikka nyt siihen S 65:een verrattuna.Voimalinjajärjestely on monimutkainen, ja autosta löytyy muun muassa kaksi vaihdelaatikkoa. 9-vaihteinen AMG Speedshift välittää polttomoottorin tehot, kun taas taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla (140 kW, 320 Nm), on oma kaksivaihteinen välityksensä. S 63 on tietenkin nelivetoinen, ja se on sitä tarvittaessa myös täyssähköisessä ajotilassa, sillä sähkömoottorilta voima voidaan välittää suoraan myös etupyörille. Sähköajoa voi ajaa aina 140 km/h asti, jolloin sähkömoottorin kierrosluku on 13 500 rpm. Tuolloin sen oma vaihteisto kytkee kakkosvaihteen päälle, jotta moottori voi pyöriä maksimaalisella tehokkuudella.V8 ei tosiaankaan lähtenyt S-sarjan keulalta, vaikka monissa muissa AMG-malleissa on lähdetty downsizingin tielle. S 63 E Performancen sydämenä ja keuhkoina toimiva 4,0-litrainen kasi on valmistajan mukaan aikaisempaakin hanakampi vastaamaan kaasuun. Turboahtimet on sijoitettu sylinteriblokkien väliin. Polttomoottorin yhteydessä on myös starttigeneraattori, ja sen omiin voimavaroihin kuuluu 612 hevosvoiman teho sekä 900 newtonmetrin vääntömomentti.Jos polttomoottori ei itsessäänkään jää kuin sata yksikköä 1 000 newtonmetriä kellottaneesta viimeisimmästä S 65:stä, lataa E Performance -järjestelmä tauluun suoraan 1 430 newtonmetriä. Huikea lukema jättää varjoonsa jopa Bugatti Veyronin 180 newtonin erolla. Tasan 802 hevosvoiman järjestelmäteho riittää tekemään uutuudesta AMG:n virittämien S-sarjalaisten 51-vuotisen historian tehokkaimman.Jottei meno kävisi liian vaatimattomaksi, tulee S 63 tietenkin aina pitkällä akselivälillä, kyseessä on siis 5,336-metrinen superauto. Huomattava koko sekä monimutkainen voimalinja tietävät 2,6 tonnin omamassaa, mutta siitä huolimatta - kiitos vielä kerran huimien voimavarojen - S 63 E Performance suoriutuu nollasta sataan 3,2 sekunnissa. Tulos jättää varjoonsa esimerkiksi sähkösisar Mercedes-AMG EQS 53+:n. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 290 kilometriin tunnissa.Automaailman suunnannäyttäjän kirein versio tarjoaa kuljettajalle seitsemän erilaista ajotilaa, alkaen hiljaa hiipivästä sähköajosta, päättyen villiin sivuluisuun kilparadan mutkassa. AMG Ride Control + -jousituksella riittää töitä tilanteessa kuin tilanteessa. Sporttisessa ja nopeassa ajossa se huolehtii eleettömästi kallistuksenvakauksesta ja laskee muun muassa 120 km/h vauhdissa maavaraa senttimetrin verran. Toisenlaisessa tilanteessa jousitus tekee S 63:sta pilvipuutarhassa lipuvan superedustusauton.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”