12.12.2022 Ajoneuvot 802 hevosvoimaa sen todistaa – Mercedes-AMG S 63 E Performance on tehokkain automaailman suunnannäyttäjä koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä S-sarjan Mercedeksen mallisto täydentyy vihdoinkin odotetulla AMG-versiolla, joka paljastaa sonderklassen toiset kasvot. 4,0-litrainen V8 on keskiössä lataushybridivoimalinjassa, jonka sähkömoottorit on tarkoitettu ainoastaan siivittämään S 63 uusille sataluvuille, kuten 1 430 newtonmetrin vääntömomenttiin. Uuden Ässän Mercedes-AMG -versio on ensimmäinen laatuaan yli 30 vuoteen ja neljään sukupolveen, joka ei hyödynnä lainkaan V12 -voimanlähdettä, mallimerkinnältään S 65. Siinä missä Mercedeksen viimeinen V12 on lähinnä valtionjohtajien yksinoikeus, nojaa uusi S 63 kahdeksansylinteriseen, jonka ympärille rakentuu useiden muiden nykyisten Mercedes-AMG -mallien tapaan F1:stä ammentava, sähköistetty E Performance -voimalinja. Väkevyydessään se peittoaa kaikki aikaisemmat S-sarjalaiset V12:lla tai ilman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän vääntöä kuin VeyronissaS 63 E Performance on 400 voltin sähköarkkitehtuurille perustuva lataushybridi, joka kykenee valmistajan mukaan kulkemaan 13,1 kilowattitunnin ajoakun varassa pelkkää sähköajoa 33 kilometrin verran. AMG-mallista Ässää ei ole siitä huolimatta edelleenkään tarkoitettu varsinaisesti ekoautoksi, vaikka kuljettaja voi niin halutessaan säästää bensiiniä jopa toistakymmentä litraa sadalla, vaikka nyt siihen S 65:een verrattuna.Voimalinjajärjestely on monimutkainen, ja autosta löytyy muun muassa kaksi vaihdelaatikkoa. 9-vaihteinen AMG Speedshift välittää polttomoottorin tehot, kun taas taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla (140 kW, 320 Nm), on oma kaksivaihteinen välityksensä. S 63 on tietenkin nelivetoinen, ja se on sitä tarvittaessa myös täyssähköisessä ajotilassa, sillä sähkömoottorilta voima voidaan välittää suoraan myös etupyörille. Sähköajoa voi ajaa aina 140 km/h asti, jolloin sähkömoottorin kierrosluku on 13 500 rpm. Tuolloin sen oma vaihteisto kytkee kakkosvaihteen päälle, jotta moottori voi pyöriä maksimaalisella tehokkuudella.V8 ei tosiaankaan lähtenyt S-sarjan keulalta, vaikka monissa muissa AMG-malleissa on lähdetty downsizingin tielle. S 63 E Performancen sydämenä ja keuhkoina toimiva 4,0-litrainen kasi on valmistajan mukaan aikaisempaakin hanakampi vastaamaan kaasuun. Turboahtimet on sijoitettu sylinteriblokkien väliin. Polttomoottorin yhteydessä on myös starttigeneraattori, ja sen omiin voimavaroihin kuuluu 612 hevosvoiman teho sekä 900 newtonmetrin vääntömomentti.Jos polttomoottori ei itsessäänkään jää kuin sata yksikköä 1 000 newtonmetriä kellottaneesta viimeisimmästä S 65:stä, lataa E Performance -järjestelmä tauluun suoraan 1 430 newtonmetriä. Huikea lukema jättää varjoonsa jopa Bugatti Veyronin 180 newtonin erolla. Tasan 802 hevosvoiman järjestelmäteho riittää tekemään uutuudesta AMG:n virittämien S-sarjalaisten 51-vuotisen historian tehokkaimman.Jottei meno kävisi liian vaatimattomaksi, tulee S 63 tietenkin aina pitkällä akselivälillä, kyseessä on siis 5,336-metrinen superauto. Huomattava koko sekä monimutkainen voimalinja tietävät 2,6 tonnin omamassaa, mutta siitä huolimatta - kiitos vielä kerran huimien voimavarojen - S 63 E Performance suoriutuu nollasta sataan 3,2 sekunnissa. Tulos jättää varjoonsa esimerkiksi sähkösisar Mercedes-AMG EQS 53+:n. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 290 kilometriin tunnissa.Automaailman suunnannäyttäjän kirein versio tarjoaa kuljettajalle seitsemän erilaista ajotilaa, alkaen hiljaa hiipivästä sähköajosta, päättyen villiin sivuluisuun kilparadan mutkassa. AMG Ride Control + -jousituksella riittää töitä tilanteessa kuin tilanteessa. Sporttisessa ja nopeassa ajossa se huolehtii eleettömästi kallistuksenvakauksesta ja laskee muun muassa 120 km/h vauhdissa maavaraa senttimetrin verran. Toisenlaisessa tilanteessa jousitus tekee S 63:sta pilvipuutarhassa lipuvan superedustusauton.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta