27.6.2025

Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin

Kuva Airbus, Embraer, Benjamin Helander

Airbus sai "kotikentällään" kuusinkertaisen määrän tilauksia pääkilpailijaansa Boeingiin nähden. Boeingin Dreamlinerille juuri näyttelyn alla sattuneen vakavan turman vuoksi Boeing ei käytännössä ollut edes mukana kisassa.

Pariisin ilmailunäyttely järjestetään vuorovuosin Farnborough'n ilmailunäyttelyn kanssa, ja oli tapahtuma sitten kunakin vuonna Ranskassa tai Englannissa, kyseessä on ilmailualan päätapahtuma, vähän kuin jättikokoinen kesäfestari, jossa päätähtiä ovat ilma-alukset.

Vuonna 2025 oli Pariisin vuoro, ja näyttely järjestettiin tutussa paikassaan Le Bourget'n lentokentällä 16. - 22. kesäkuuta. Tällä kertaa suuren ilmailujuhlan tuntua kuitenkin rajoitti pahasti Air Indian Boeing 787 Dreamlinerille vain neljä päivää ennen tapahtuman alkua sattunut tuhoisa lento-onnettomuus, jossa kone näytti sakkaavan välittömästi nousun jälkeen Ahmedabadissa.

Onnettomuusyksilö VT-ANB:n sisarkone VT-ANJ laskussa Lontoon Heathrow'hun.

Turman tutkinta on kesken, mutta varmaa on se, että kyseessä oli vastikään miljardinnen matkustajansa kuljettaneen Dreamlinerin ensimmäinen kuolettava turma ja ensimmäinen "hull loss" eli koneen menetys. Dreamliner on ollut viime vuosien vaikeuksien keskellä eräänlainen valopilkku Boeingille, joten amerikkalaisvalmistajan kannalta turma ei olisi voinut juuri pahempaan aikaan tulla.

Selvää oli myös se, että Pariisin ilmailunäyttelystä tuli erittäin vaikea Boeingille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ainoa iso eurooppalaistilaus poiki syytöksen poliittisesta pelistä

Pariisin/Farnborough'n ilmailunäyttelyn keskeistä uutisantia ovat niiden yhteydessä julkistettavat sadat lentokonetilaukset, joista valtaosa tulee kaupallisilta lentoyhtiöiltä joka puolelta maailmaa. Tänä vuonna Pariisissa julkistettiin yhteensä 616 lentokonetilausta, joista 235 on tilausoptioita.

Airbus voitti optiot mukaan laskettuna tilauskilpailun yhteensä 404 koneella, Embraer oli toisena 132 koneella, ja Boeing hännän huippuna vaatimattomilla 45 koneella.

Suomen lentoliikenteen kannalta Pariisin tilauksilla ei tule toteutuessaan olemaan juuri minkäänlaisia vaikutuksia, eikä kyllä kovin laajasti koko Euroopankaan lentoliikenteen kannalta.

Riyadh Air aikoo muuttaa Saudi-Arabian satumaiset öljyrikkaudet osaltaan kansainvälisen tason jättilentoyhtiöksi.

Airbusin voittolukemissa iso tekijä oli vietnamilaisen VietJetin yhteensä 150 Airbus A321neo:n tilaus, joista 50 pidetään optiona. Se kattoi merkittävän osan Airbusin 404 koneen tilauksesta, joista 156 optioita. Niin ikään suuria lupailevan saudiarabialaisen startupin Riyadh Airin 25 + 25 koneen tilaus Airbusin suurimmasta konetyypistä A350-1000:sta oli kaupallisesti suhteellisen merkittävä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat