11.2.2021 Matkailu Amsterdamiin pikatestin kautta – koronamatkailijan syytä varautua myös paluutesteihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koimme omakohtaisesti, millaista lentomatkailu pandemian aikana on. Hollannin vaatimat kaksi erillistä koronatestiä, joista toinen on otettava alle neljä tuntia ennen lähtöä, nostavat jännityksen huippuunsa jo Helsinki-Vantaalla. Ulkomaille matkustaminen on yhä mahdollista, joskin turhaa liikkumista on tällä hetkellä luonnollisesti syytä välttää. Lomamatkailu on tällä hetkellä erittäin vähäistä, ja suuri osa lentomatkustajista on liikkeellä työn tai muun hyvän syyn takia. Helmikuun kuudennen päivän aamuna Helsingistä Amsterdamiin lentäneessä koneessa olikin muun muassa Suomen nyrkkeilymaajoukkueen jäseniä, meitä yksin liikkeellä olevia työmatkalaisia sekä runsaasti tilaa. Noin puolet istumapaikoista oli tyhjiä. Lentojen vähäisyydestä kertoo se, että Amsterdamin kentän infotaululla oli vain kymmenen lähtevän lennon tiedot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljän tunnin pikatesti Ulkomailla viimeisen vuoden aikana matkustaneet ovat jo tottuneet siihen, että monet maat vaativat todistuksen negatiivisesta PCR-koronatestistä, joka ei saa olla yli 72 tuntia vanha. Testissä voi sinällään käydä julkisen terveydenhuollon toimipisteissä, ja halutessaan vaikka joka päivä, mutta matkustamiseen vaadittavaa englanninkielistä todistusta julkiselta puolelta ei pääsääntöisesti anneta. Todistuksen voi helpoimmin hankkia käyttämällä yksityisten yritysten palveluita, jolloin netissä voi esitäyttää omat tietonsa valmiiksi ja maksaa koronatestin. Sen jälkeen voi ajaa haluamaansa drive in -testauspaikkaan ilman ajanvarausta, ja testitulos todistuksineen tulee 12 tunnin kuluttua sähköpostitse. Yksi tunnetuimmista tällaista palvelua tarjoavista yrityksistä on 9Lives. Hollanti on kuitenkin alkanut vaatia PCR-testin lisäksi toista, alle neljä tuntia ennen lennon lähtöä tehtyä pikatestiä kaikilta, jotka saapuvat maahan. Tämä koskee myös niitä matkustajia, joilla on pelkkä välilasku Hollannissa. Tämä testi on käytännössä mahdollista tehdä vain lentokentällä, sillä esimerkiksi kyseinen käyttämäni lento lähti Helsinki-Vantaalta aamulla klo 7.00. Kentälle vieläkin aikaisemmin Lentoyhtiö, tässä tapauksessa KLM, ohjeisti saapumaan kentälle viimeistään kolme tuntia ennen lennon lähtöä, jotta testausproseduuri ehditään varmasti suorittaa ennen varsinaista lähtöselvitystä. Lääkärikeskus Aavan organisoima testauspiste oli pystytetty Helsinki-Vantaan terminaali 2:n tuloaulaan. Kun saavuin paikalle kolme ja puoli tuntia ennen lennon lähtöä, testauspaikan edessä oli jo pitkä jono. Ensimmäiset puoli tuntia jono pysyi liikkumattomana, kunnes testaukset aloitettiin. Jono alkoi soljua eteenpäin tuskastuttavan hitaasti, ja lisäksi oli tiedossa, että näytteenoton jälkeen piti odottaa vielä 30–45 minuuttia tulosta ja todistusta. Tunnin ja neljänkymmenen minuutin jälkeen pääsin lopulta vuorollani koronatestiin. Jo siinä vaiheessa katselin jonoa taaksepäin miettien, että kaikki tuskin ehtivät koneeseen. Testin otto sujui nopeasti, mutta aikaa kului vielä senkin jälkeen jonottaessa kassalle maksamaan. Alle neljän tunnin vaatimus tarkoittaa, että pikatesti on käytännössä mahdollista tehdä vain lentokentällä. Tuloksen saa printattuna, mutta testin jälkeen sen odotus kestää 30–60 minuuttia. Testaustoiminnan organisointia lentokentällä ei voi arvioida missään mielessä onnistuneeksi, sillä henkilökunnan keskinäinen työnjako tuntui olevan hyvin epäselvä, ja työntekijöiden keskinäisiin neuvotteluihin kului liikaa aikaa. Maksun jälkeen henkilökunta ohjeisti menemään suoraan lähtöselvitykseen, jolloin saisi samalla jätettyä ruumaan menevät matkatavarat, ja sitten palaamaan takaisin hakemaan todistusta. Lähtöselvitykseen jonottaminen sujui noin kahdessakymmenessä minuutissa, mutta virkailija totesi, ettei lähtöselvitystä voida tehdä ennen kuin on saanut negatiivisen testituloksen. Laukkuja kuulemma otettaisiin vastaan ilman negatiivista pikatestitulosta vasta aivan viime tingassa, jos siihen on tarvetta. Testituloksen saamiseen meni lopulta täysi tunti. Siinä vaiheessa lennon lähtöaikaan olikin enää noin neljäkymmentä minuuttia aikaa, joten lähtöselvitykseen alkoi olla kiire. Onneksi se, samoin kuin turvatarkastus, sujuivat nopeasti. Yhteensä kolmen tunnin jonottamisten jälkeen istuin vihdoin KLM:n koneessa. Kaikki eivät ehtineet lennolle Koneeseen pääsy ei vielä tarkoittanut lennon lähtöä, vaan aikataulun mukaisen lähtöajan koittaessa koneeseen saapui vielä harvakseen matkustajia painotuore koronatestitodistus kädessään. Jossain vaiheessa kapteeni puhalsi pelin poikki ja ilmoitti, ettei loppuja matkustajia enää odoteta, vaan lähtövalmistelut aloitetaan. Eräänä toimenpiteenä oli purkaa osa laukuista pois ruumasta, sillä lähtöselvityksessä oli loppuvaiheessa alettu ottaa vastaan ruumaan meneviä laukkuja myös niiltä matkustajilta, jotka vielä odottivat testitulostaan. Kun lennolta rannalle jätettyjen matkustajien laukut oli saatu purettua, oltiinkin lopulta valmiita lähtöön – reilut puoli tuntia aikataulusta jäljessä. Jo pelkkä lennolle mukaan ehtiminen tuntui tässä tapauksessa voitolta. Helsinki-Vantaalta Amsterdamiin klo 7.00 lähtenyt kone oli aamun ensimmäinen lähtevä lento koko kentältä. Ruuhkaksi asti ei riittänyt lentomatkaajia Amsterdamissakaan, sillä käytävät loistivat tyhjyyttään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testeistä jopa 786 euron lisälasku Koronatestausten aiheuttamat lisäkustannukset voivat helposti ylittää lentolipun hinnan. Koronatestiin on helppo mennä esimerkiksi käyttämällä julkisen terveydenhuollon palveluita. Ulkomaille matkaavalle saattaa tulla yllätyksenä, että julkisessa terveydenhuollossa ei kirjoiteta matkustamisen edellyttämää englanninkielistä todistusta negatiivisesta koronatestituloksesta. Siksi matkalle aikova joutuu käyttämään muita, yleensä maksullisia, testauspalveluita. Lisäkustannuksia ilmoitettuun hintaan Esimerkkitapauksessamme käytettiin 9Lives-yrityksen palvelua. Asiointi sujui vaivattomasti maksamalla testi etukäteen ja käymällä drive in -testauspisteessä. Testitulos englanninkielisine todistuksineen kilahti sähköpostiin vajaan 12 tunnin kuluttua näytteenotosta. Yrityksen sivuilla kerrotaan testin hinnaksi 159 euroa, josta jää Kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi 59 euroa – paitsi jos haluaa edellä mainitun englanninkielisen todistuksen tuloksesta, Kela-korvausta ei makseta. Eivätkä tässä ole vielä kaikki lisäkustannukset: todistus maksaa 20 euroa, lähete 20 euroa ja palvelumaksua veloitetaan 15 euroa. Yhteensä kustannukseksi ei siis tule 59 tai 159 euroa, vaan 214 euroa. Jos matka suuntautuu Hollantiin tai välilasku osuu hollantilaiselle lentokentälle, vaaditaan lisäksi oheisessa jutussa mainittu alle neljän tunnin ikäinen pikatesti, joka on monessa tapauksessa mahdollista tehdä vain lentokentällä. Testin hinta Helsinki-Vantaan lentoasemalla on 179 euroa, joten pelkästään menomatkalle tulee näistä kahdesta testistä yhteensä 393 euron lisäkustannus. Schipholin kentän käytävät oli jaettu ”lätkäkaukalolla” keskeltä kahtia. Opasteilla neuvottiin liikenne oikeanpuoleiseksi, jotta lähikontaktien määrä saatiin minimoitua. Paluumatka saattaa tuplata testauskustannukset Jos paluureittikin kulkee Hollannin kautta, voi menomatkan 393 euron testikulut lähtökohtaisesti kertoa kahdella, jolloin koronatestien yhteishinnaksi edestakaiselle matkalle tulee jo 786 euroa. Paluumatkan osalta kannattaa selvittää etukäteen, tarvitaanko koronatestejä todistuksineen ja missä kyseiset testit voi tehdä, jotta matka ei tyssää heti lentokentän lähtöselvitystiskillä. Esimerkiksi allekirjoittaneen paluulennon välilaskut olivat Madridissa ja Amsterdamissa, jolloin neljän tunnin pikatesti oli tehtävä koneenvaihdon yhteydessä Madridissa. Matkaa varatessa kannattaa tarkistaa, että vaihtoaika on tällöin riittävän pitkä. Ainakin hollantilainen KLM-lentoyhtiö lähettää etukäteen matkustajilleen linkin, jossa kerrotaan millä lentokentillä ja kenen toimesta tällaisen testin tekeminen on mahdollista. Lähtökohtaisesti pikatestejä tehdään ainakin niillä kentillä, joilta on lentoja Amsterdamiin, sillä muuten koneet lentäisivät kohti Hollantia käytännössä tyhjinä. Matkan varaamisen jälkeen kannattaa seurata kohdemaan koronatestivaatimuksia, sillä ne saattavat muuttua – näin kävi allekirjoittaneellekin. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus, Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 21.7.2024 Ulkomaanmatkailu Speyerin tekniikan museo – maalla, merellä ja aika lailla ilmassa sekä sen yläpuolellakin 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan