13.8.2024 Autoilun aikakone Aston Martin ja Volvo ne yhteen soppii, laitetaan ne pussauskoppiin Teksti Vesa Eskola Peter Ruch Kuva Oldtimer Gallerie Toffen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eletään 1960-luvun alkua. Vireillä on jotain, josta olisi voinut seurata taivaassa solmittu avioliitto. Jotain, joka olisi saattanut muuttaa sekä Aston Martin että Volvon historiaa. Ah, Volvo P1800. Volvon ensimmäisen suuremmissa määrin valmistaman coupén alkutaival olisi tuskin voinut olla kansainvälisempi. Auton suunnitteli nouseva ruotsalainen muotoilija Pelle Petterson Pietro Fruan italialaisissa muotoilustudioissa. Sen kori valmistettiin Skotlannissa Pressed Steelin ja ruotsalaisen insinöörityön toimesta. Itse auton kasaus tapahtui sitten Englannissa. P1800 esiteltiin vuonna 1960 Brysselin maailmannäyttelyssä – ja sitä myytiin pääasiassa Pohjois-Amerikassa.Kaikki näytti hyvältä – paperilla. Voi kunpa brittiläisen urheiluautoihin erikoistuneen Jensenin kokoamien ajoneuvojen laatu ei vain olisi ollut niin huono… ensimmäiset 250 autoa oli jopa kuljetettava Göteborgiin korjattavaksi ennen toimitusta asiakkaille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottori muotoja vastaamaanP1800:n teknisenä perustana oli vankka Volvo Amazon P120 ja sen hyväksi havaittu 1,8-litrainen nelisylinterinen B18B-moottori. Hyvä moottori sinänsä, mutta sen 90 hevosvoimaa eivät varsinaisesti edistäneet ajamisen iloa.Ensimmäisenä ongelmaan kävivät käsiksi amerikkalaiset. Robert Cumberford asensi ruotsalaisen konepellin alle Fordin 4,7-litraisen V8:n. Tulos oli niin houkutteleva, että jopa Volvo kokeili sitä itse.Onneksi oli myös toinen vaihtoehto: Aston Martin. Perinteisellä brittibrändillä oli – kuten aina – taloudellisia vaikeuksia. Osaamista ja tietotaito briteiltä kuitenkin löytyi, kuten Tadek Marekin suunnittelema kuusisylinterinen moottori. Sitä haluttiin nyt tarjota Volvolle, mutta ei ihan sellaisenaan.Aston Martinilta löytyi onneksi riittävä määrä tietotaitoa. Heidän Le Mansin 24 tunnin ajojen kisatiimi kirjaimellisesti sahasi moottorista kaksi sylinteriä pois, jolloin sen tilavuudeksi tuli 2,5 litraa. Siitä saatiin silti irti ensimmäisissä mittauksissa testipenkissä komeat 151 hevosvoimaa. Näitä nelisylinterisiä moottoreita rakennettiin kolme kappaletta, ja yksi niistä asennettiin Volvo P1800:aan.Nätti ruotsalainen coupé kulki sen voimin reilusti yli 200 km/h ja spurttasi nollasta sataseen yhdeksässä sekunnissa. Ruotsalaiset eivät kuitenkaan halunneet jatkaa projektia – Volvo lienee vain kyllästynyt englantilaisiin valmistajiin.Valtava entisöntiprojektiKun Volvo-projekti kaatui, moottori poistettiin protosta. Se myytiin Richard Williamsille, tunnetulle Aston Martin -asiantuntijalle. Hän puolestaan myi sen Craig Dentille, toiselle tunnetulle Aston-asiantuntijalle, joka puolestaan välitti sen Robin Hamiltonin kautta Guy Broadille. Samaan aikaan Sveitsissä Beat Roos, tunnettu Aston Martin -asiantuntija hänkin, odotti tilaisuuttaan.Vihdoin Beat Ross sai ostettua moottorin ja myös varhaisen eli Jensenin kasaaman P1800:n. Siitä alkoi sitten tuskien taistelu. Tarvittiin paljon käsityötä ja räätälöintiä. Esimerkiksi uusi taka-akseli, isompi jäähdytin, ohjaustehostin Triumph TR4:stä, räätälöity konepelti, jne. Lopulta kaikki palaset saatiin kuitenkin kasaan. Auto sai hienon British Racing Green -värin, autoon sopivat vanteet ja ison montun konepeltiin viestimään siitä, että tässä autossa on jotain erikoista. Myös sisätilat hoonattiin viimeisen päälle: vihreää nahkaa, paksut matot, kiiltäväksi kiillotettua kromia. Tämä on varmasti yksi tyylikkäimmistä P1800-versioista, mitä maailmasta löytyy.Auto huutokaupattiin Sveitsissä muutama vuosi sitten, ja nyt joku ajelee tällä ainutlaatuisella englantilais-ruotsalaisella kaunottarella.Melkein osa kaksiJa muistatteko vielä Premier Automotive Groupin, johon Ford niputti silloiset luksusmerkkinsä vuonna 1998? Silloin Aston Martin ja Volvo jopa olivat lyhyen aikaa jopa osa samaa autoryhmittymää. Silloin merkit olivat kuitenkin jo kasvaneet liian kauas toisistaan, jotta synergiaedut olisivat olleet mahdollisia.Nykyvalossa sekä Aston Martin että Volvo ehkä toivovat, että historiassa olisi osattu päättää ainakin yhden asian suhteen eri tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Aston Martin ehti ensimmäisenä osallistumaan kansainväliseen kilpa-ajoon vetykäyttöisellä autolla 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 21.8.2023 Ajoneuvot Aston Martin DB12 Volante – aina vain paranee 29.7.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – ilmiöksi noussut Aston Martin Cygnet 7.6.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki 25.5.2023 Ajoneuvot Aston Martin jatkaa superautojen aatelissukua täysin uudella DB12-mallilla 14.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Aston Martin DB6 – traktorimiehen parantelema James Bond -auto 22.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Lagonda Taraf – historiallisen brittimerkin elvytysyritys maksoi miljoonan kappaleelta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster