13.5.2020

Audi A6 Avant TFSI e quattro on malliston muhkein latausfarkku

Audi A6 Avant TFSI e quattro

Audin lataushybridibuumi iskee seuraavaksi A6 Avantiin. Malliston kookkain farmari kulkee yhdellä latauksella noin 50 kilometriä ennen polttomoottorin vaivaamista.

Muhkea lataushybridifarkku Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro yhdistää valmistajan kookkaimman farmarikorin uumeniin 2,0-litraisen TFSI-bensiinimoottorin ja sähkömoottorin. Molemmat moottorit toimivat seitsemänvaihteisen S tronic -automaattivaihteiston kautta ja välittävät voiman Audin quattro ultra -nelivedolle.

A6 Avant TFSI e

Mallimerkinnän 55 tarkoittaa audiksi, että järjestelmän yhteisteho on 362 hevosvoimaa (270 kW) ja järjestelmän yhteisvääntö on 500 newtonmetriä. Polttomoottori tuottaa 252 hv (185 kW) ja sen huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Sähkömoottorin suoritusarvot ovat puolestaan 105 kW (141 hv) ja suurin vääntömomentti on 350 newtonmetriä. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 5,7 sekuntia ja huippunopeus on hybriditilassa 250 km/h, pelkällä sähköajolla 135 km/h.

Hybridijärjestelmän akku on kooltaan 14,1 kilowattituntia. Valmistajan mukaan Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro kulkee yhdellä latauksella noin 51 kilometriä (WLTP), tai toisin ilmaistuna saman verran kuin kestää sanoa auton mallimerkintä ääneen.

A6 Avant TFSI e

Lataaminen sujuu parhaimmillaan 7,4 kW teholla, merkiten täyttä latausta 2,5 tunnissa.  Audin e-tron -latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 140 000 julkiseen latauspisteeseen ympäri Eurooppaa. MyAudi-sovelluksen avulla voidaan hallinnoida lataamista ja auton lämmitystä jo ennen matkan alkamista ja ilmastoinnin osana on sähkökomponenttien hukkalämpöä hyödyntävä lämpöpumppu.

Auton takaosaan sijoitettu akku tarkoittaa, että Audi A6 Avant -lataushybridin tavaratila on kynnyksetön ja kooltaan 405 litraa. Takaistuimet kaatamalla tarpeellista tavaraa mahtuu jopa 1 535 litraa. Hybridijärjestelmästä johtuen vakiovarustelistalta löytyvät aina MMI Navigointi plus ja Audin virtuaalimittaristo.

Audi A6 Avant TFSI e

A6 Avant hyödyntää sähköajon suunnittelussa navigaatiotietoa, liikennetietoa, kuljettajan ajotyyliä ja auton lukuisia sensoreita. Järjestelmä optimoi esimerkiksi, milloin on tehokkainta antaa auton rullata vapaalla, ja milloin kerätä jarrutusenergiaa talteen ajoakustoon. Tavoitteena on ajaa mahdollisimman suuri osa matkasta sähköllä. Kuljettaja voi myös ohjata hybridijärjestelmän toimintaa ajotiloilla.

Ensimmäiset Audi A6 Avant 55 TFSI e quattrot tulevat sedanin jälkeen Suomessa jälleenmyyjille alkusyksystä, myynnin alkaessa kesällä.

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat