13.5.2020 Ajoneuvot Audi A6 Avant TFSI e quattro on malliston muhkein latausfarkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin lataushybridibuumi iskee seuraavaksi A6 Avantiin. Malliston kookkain farmari kulkee yhdellä latauksella noin 50 kilometriä ennen polttomoottorin vaivaamista. Muhkea lataushybridifarkku Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro yhdistää valmistajan kookkaimman farmarikorin uumeniin 2,0-litraisen TFSI-bensiinimoottorin ja sähkömoottorin. Molemmat moottorit toimivat seitsemänvaihteisen S tronic -automaattivaihteiston kautta ja välittävät voiman Audin quattro ultra -nelivedolle.Mallimerkinnän 55 tarkoittaa audiksi, että järjestelmän yhteisteho on 362 hevosvoimaa (270 kW) ja järjestelmän yhteisvääntö on 500 newtonmetriä. Polttomoottori tuottaa 252 hv (185 kW) ja sen huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Sähkömoottorin suoritusarvot ovat puolestaan 105 kW (141 hv) ja suurin vääntömomentti on 350 newtonmetriä. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 5,7 sekuntia ja huippunopeus on hybriditilassa 250 km/h, pelkällä sähköajolla 135 km/h.Hybridijärjestelmän akku on kooltaan 14,1 kilowattituntia. Valmistajan mukaan Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro kulkee yhdellä latauksella noin 51 kilometriä (WLTP), tai toisin ilmaistuna saman verran kuin kestää sanoa auton mallimerkintä ääneen.Lataaminen sujuu parhaimmillaan 7,4 kW teholla, merkiten täyttä latausta 2,5 tunnissa. Audin e-tron -latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 140 000 julkiseen latauspisteeseen ympäri Eurooppaa. MyAudi-sovelluksen avulla voidaan hallinnoida lataamista ja auton lämmitystä jo ennen matkan alkamista ja ilmastoinnin osana on sähkökomponenttien hukkalämpöä hyödyntävä lämpöpumppu.Auton takaosaan sijoitettu akku tarkoittaa, että Audi A6 Avant -lataushybridin tavaratila on kynnyksetön ja kooltaan 405 litraa. Takaistuimet kaatamalla tarpeellista tavaraa mahtuu jopa 1 535 litraa. Hybridijärjestelmästä johtuen vakiovarustelistalta löytyvät aina MMI Navigointi plus ja Audin virtuaalimittaristo.A6 Avant hyödyntää sähköajon suunnittelussa navigaatiotietoa, liikennetietoa, kuljettajan ajotyyliä ja auton lukuisia sensoreita. Järjestelmä optimoi esimerkiksi, milloin on tehokkainta antaa auton rullata vapaalla, ja milloin kerätä jarrutusenergiaa talteen ajoakustoon. Tavoitteena on ajaa mahdollisimman suuri osa matkasta sähköllä. Kuljettaja voi myös ohjata hybridijärjestelmän toimintaa ajotiloilla.Ensimmäiset Audi A6 Avant 55 TFSI e quattrot tulevat sedanin jälkeen Suomessa jälleenmyyjille alkusyksystä, myynnin alkaessa kesällä.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa