9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven polttomoottorinen A6 tulee olemaan lataushybridinä vain ajoittain polttomoottorinen. Silti täyssähköisen A6 E-Tronin tulee saamaan Suomessa tätä halvemmalla. Täällä E-segmentissä, jossa Audi A6 asiakkaista kovasti kilpailee, mallitarjonta tapaa olla laaja. Kun uusi sukupolvi lanseerataan maailmalle, auto halutaan mahdollisimman usein otsikoihin, joten mallitarjontaa laajennetaan vähän kerrassaan. Koko homman aiemmin keväällä lanseeranneen Avantin ja sitä seuranneen Sedanin jälkeen uusi A6 nostetaan otsikoihin E-hybrid-lataushybridivoimalinjojen kautta. Suomalaisittain lataushybridiversiot ovat nimenomaan ne kiinnostavat versiot, onhan täkäläiseen maahantuontiohjelmaan päätetty ottaa uuden A6:n osalta pelkästään nämä mukaan. Tai siis tämä, hinnastossa kun näkyy vain ja ainoastaan kesympi lataushybridivaihtoehto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 111 kilometriä sähkölläEdellispolveen verrattuna Audi on pistänyt A6:n lataushybridiversioita eri osa-alueilla paremmaksi. Maailmalla tarjolle tulee kaksi versiota, joissa on eritehoiset sähkömoottorit, mutta sama polttomoottori ja sama akku. Tuo akku on edellispolveen verrattuna kasvanut kapasiteetiltaan tuntuvat 45 prosenttia eli nyt puhumme 20,7 nettokilowattitunnista. Kapasiteetin kasvu on mahdollistanut A6 E-Hybrid Quattrolle Sedan-muodossaan jopa 111 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan, ja myös Avantin on määrä yltää 106 kilometrin lukemaan. Pelkällä sähköllä voi ajaa Suomessa kaikilla tieosuuksilla ja nopeusalueilla, sillä maksiminopeus on tällöin 140 km/h. Myös lataustehoa on saatu kasvatettua muutamalla kilowatilla eli nyt A6 voi latautua 11 kilowatin vaihtovirtalaturilla. Myös regeneratiivinen jarrutus on tehokasta ja säädettävissä ratin läpysköillä. Ja jos niin haluaa, akkua voi ladata myös polttomoottorilla, mutta vain 75 prosentin varaustilaan asti. Tämä bensiinimoottori molemmissa lataushybridiversioissa on siis sama 2,0-litrainen rivinelonen, ja kahta eri tehoversiota erottaa toisistaan sähkömoottorin teho. Suomessa kuitenkin skipataan ainakin tässä vaiheessa 367-hevosvoimainen huippumalli, ja keskitytään sen sijaan kokonaisteholtaan 299-hevosvoimaiseen eli 220-kilowattiseen malliin, joka on sekin aina nelivetoinen ja vakiona nelipyöräohjattu. Tämäkin versio ehtii nollasta sataan todennäköisesti suurimmalle osalle riittävissä 6,0 sekunnissa, elektronisen rajoittimen hirttäessä kiinni vasta 250 km/h kohdalla. Täyssähkö lähtee edullisemminUuden Audi A6:n Suomi-hinnasto on tässä vaiheessa hyvin helppo opetella, sillä täytyy muistaa Sedanin alkaen-hinta, ja lisätä siihen Avantin kohdalla tasan 2 000 euroa lisää. Audi A6 Sedan E-Hybrid Quattro kustantaa siis alkaen 67 918 euroa, A6 Avant E-Hybrid Quattron maksaessa vähintään 69 918 euroa. Hinnastoa läpikäydessä alkaa hahmottua syy sille, miksi uuden polttomoottoripohjaisen A6:n mallisto on Suomessa niin rajattu. Siihen on saatu pienin mahdollinen, noin 2 500 euron autovero, samalla kun nollan prosentin autoverolla hellitty vastaavan kokoinen ja käytännössä samantehoinen täyssähkömalli A6 E-Tron on nytkin alkaen kolme tuhatta euroa halvempi. Lähes 70 000 eurossa toki muutama tonni sinne tai tänne ei ole niin merkitsevä eli versioita voi pitää suunnilleen samanhintaisina. Asiakkaan on siis päätettävä lähinnä, tarvitseeko polttomoottoria varasuunnitelmaksi, vai uskooko pärjäävänsä jo lähtötasolla 621 kilometrin WLTP-toimintamatkan omaavan E-Tronin kanssa. Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 4.8.2024 Ajoneuvot Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa