9.5.2025

Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio

Kuva Audi

Uuden sukupolven polttomoottorinen A6 tulee olemaan lataushybridinä vain ajoittain polttomoottorinen. Silti täyssähköisen A6 E-Tronin tulee saamaan Suomessa tätä halvemmalla.

Täällä E-segmentissä, jossa Audi A6 asiakkaista kovasti kilpailee, mallitarjonta tapaa olla laaja. Kun uusi sukupolvi lanseerataan maailmalle, auto halutaan mahdollisimman usein otsikoihin, joten mallitarjontaa laajennetaan vähän kerrassaan. Koko homman aiemmin keväällä lanseeranneen Avantin ja sitä seuranneen Sedanin jälkeen uusi A6 nostetaan otsikoihin E-hybrid-lataushybridivoimalinjojen kautta.

Suomalaisittain lataushybridiversiot ovat nimenomaan ne kiinnostavat versiot, onhan täkäläiseen maahantuontiohjelmaan päätetty ottaa uuden A6:n osalta pelkästään nämä mukaan. Tai siis tämä, hinnastossa kun näkyy vain ja ainoastaan kesympi lataushybridivaihtoehto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 111 kilometriä sähköllä

Edellispolveen verrattuna Audi on pistänyt A6:n lataushybridiversioita eri osa-alueilla paremmaksi. Maailmalla tarjolle tulee kaksi versiota, joissa on eritehoiset sähkömoottorit, mutta sama polttomoottori ja sama akku.

Tuo akku on edellispolveen verrattuna kasvanut kapasiteetiltaan tuntuvat 45 prosenttia eli nyt puhumme 20,7 nettokilowattitunnista. Kapasiteetin kasvu on mahdollistanut A6 E-Hybrid Quattrolle Sedan-muodossaan jopa 111 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan, ja myös Avantin on määrä yltää 106 kilometrin lukemaan. Pelkällä sähköllä voi ajaa Suomessa kaikilla tieosuuksilla ja nopeusalueilla, sillä maksiminopeus on tällöin 140 km/h.

Myös lataustehoa on saatu kasvatettua muutamalla kilowatilla eli nyt A6 voi latautua 11 kilowatin vaihtovirtalaturilla. Myös regeneratiivinen jarrutus on tehokasta ja säädettävissä ratin läpysköillä. Ja jos niin haluaa, akkua voi ladata myös polttomoottorilla, mutta vain 75 prosentin varaustilaan asti.

Tämä bensiinimoottori molemmissa lataushybridiversioissa on siis sama 2,0-litrainen rivinelonen, ja kahta eri tehoversiota erottaa toisistaan sähkömoottorin teho. Suomessa kuitenkin skipataan ainakin tässä vaiheessa 367-hevosvoimainen huippumalli, ja keskitytään sen sijaan kokonaisteholtaan 299-hevosvoimaiseen eli 220-kilowattiseen malliin, joka on sekin aina nelivetoinen ja vakiona nelipyöräohjattu. Tämäkin versio ehtii nollasta sataan todennäköisesti suurimmalle osalle riittävissä 6,0 sekunnissa, elektronisen rajoittimen hirttäessä kiinni vasta 250 km/h kohdalla.

Täyssähkö lähtee edullisemmin

Uuden Audi A6:n Suomi-hinnasto on tässä vaiheessa hyvin helppo opetella, sillä täytyy muistaa Sedanin alkaen-hinta, ja lisätä siihen Avantin kohdalla tasan 2 000 euroa lisää. Audi A6 Sedan E-Hybrid Quattro kustantaa siis alkaen 67 918 euroa, A6 Avant E-Hybrid Quattron maksaessa vähintään 69 918 euroa.

Hinnastoa läpikäydessä alkaa hahmottua syy sille, miksi uuden polttomoottoripohjaisen A6:n mallisto on Suomessa niin rajattu. Siihen on saatu pienin mahdollinen, noin 2 500 euron autovero, samalla kun nollan prosentin autoverolla hellitty vastaavan kokoinen ja käytännössä samantehoinen täyssähkömalli A6 E-Tron on nytkin alkaen kolme tuhatta euroa halvempi. Lähes 70 000 eurossa toki muutama tonni sinne tai tänne ei ole niin merkitsevä eli versioita voi pitää suunnilleen samanhintaisina.

Asiakkaan on siis päätettävä lähinnä, tarvitseeko polttomoottoria varasuunnitelmaksi, vai uskooko pärjäävänsä jo lähtötasolla 621 kilometrin WLTP-toimintamatkan omaavan E-Tronin kanssa.

Lähde: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat