17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilijaa kismittää, jos julkisella latausasemalla ajoneuvon ja laturin yhteispeli tökkii. Helpotusta on luvassa: Virran ja Autoliiton kokeilu lupailee uuden Autocharge-tekniikan mukavoittavan lataamista. Sähköautoilun haasteista moni on jo aika hyvin taltutettu ja sähköautoilusta on tullut varsin vaivatonta: toimintamatkat ovat kasvaneet ja akustot ovat kehittyneet. Julkinen pikalatausverkosto on tihentynyt mukavasti myös pääteiden varsien ja liikenteen solmukohtien ulkopuolelle. Julkisen pikalatauksen käyttö on yhä joskus riesa, jos laturille saavuttaessa ajoneuvon ja laturin yhteispeli tökkii. Helpotusta on kuitenkin luvassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nykyaikaiset laturit mahdollistavat Tyypillisesti auton lataus käynnistyy lataustunnisteen eli RFID-lätkän avulla tai latauksen aloitus vaatii mobiilisovellusta. Euroopan johtava latausverkostojen teknologia- ja palveluratkaisuiden toimittaja Virta käynnistää toukokuun lopussa pilottikokeilun, jossa koetellaan uudenlaista ja aiempaa jouhevampaa latauksen aloittamista. – Valitsimme kokeilukumppaniksemme Autoliiton ja sen pikalatausverkoston, koska se on jo nyt valtakunnallisesti mukavan kattava ja koska tässä varsin uudessa latausverkostossa on yksinomaan uusimpia Kempowerin valmistamia suurteholatureita, joiden tekniset edellytykset mahdollistavat Autocharge-tekniikkamme, Virran viestinnästä vastaava Esa-Pekka Nykänen kertoo. Auto laturilta: tunnetaaks me jo? Auton ja laturin kättelyvaihe sujuu parhaimmillaan kuin kahden ystävän kohdatessa. Ei kun käsipäivää ja kuulumisia vaihtamaan. Autoliiton latureilla asioiville, Virran ja Autoliiton lataustiliä käyttäville autoilijoille tämä kohtaaminen tarkoittaa Autocharge-tekniikan avustuksella sujuvaa kättelyä, jossa autoilijan ei tarvitse tehdä muuta kuin kytkeä latausjohto sähköauton liittimeen. Auto alkaa ahmia virtaa akustoon. Toki ensimmäisen kerran tämän lataustavan käyttöönottamiseksi tulee tunnistautua laturilla joko RFID-lätkällä tai Virran sovelluksella. Tämän jälkeen Virta määrittää autoilijan asiakastilille kyseisen autoyksilön tunnistekoodin. Samalle tilille voidaan aktivoida useampiakin autoja. No, toimiko pikakättely? Kokeilin Autoliiton latureilla useaan otteeseen uudenlaisen kättelyvaiheen toteutumista. Kävin kahdella eri henkilöautomallilla (Renault Megane E-Tech ja Peugeot E-308) lataamassa sähköä Nurmijärven, Tervakosken ja Iittalan pikalatureilla. Vierailin näissä kohteissa latausaikeissa useana eri päivänä ja useaan eri vuorokauden aikaan. Latausaikeet eivät jääneet aikeiksi, sillä Autocharge-toiminto ei pettänyt kertaakaan. Kättely sujui kuin vanhojen ystävysten kesken. Nopea kättelyvaihe ja latauksen välitön alkaminen on mukavaa etenkin niissä tilanteissa, joissa ulkosalla on esimerkiksi kehno sää tai autoilijalla on jo kiire vessaan tai ruokatauolle. Nopea kättelyvaihe lyhentää osaltaan myös latureille ajoittain syntyviä latausjonoja. Lataus lopetetaan kuten tavallisesti, laturilta tai Virran sovelluksella, joissakin automalleissa latauksen voi lopettaa auton valikoista. Lataus loppuu toki silloinkin, kun autoilijan asettama latausprosentin raja täyttyy. Kaikki laturit eivät tue Autochargea, mutta jos laturi tukee sitä, niin teknologia toimii kaikkien Autochargea tukevien autojen kanssa. Ihan kaikki täyssähköiset automallit – kuten useimmat Volkswagen ja BMW-konsernien automallit – eivät tue Autochargea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohta sata pikalatauspistettä Autoliiton latausverkosto tarkoittaa tätä nykyä 21 paikkakuntaa: Forssa, Hollola, Iisalmi, Iittala, Kangasala, Keminmaa, Kitee, Merikarvia, Mynämäki, Nurmijärvi, Orivesi, Oulu, Pello, Ranua, Tervakoski, Tornio, Turku, Vammala, Ylihärmä, Luumäki ja Lapua. Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö on lähtenyt rakentamaan valtakunnallista latausverkostoa yhteistyössä Virran (Liikennevirta Oy) kanssa. Autoliiton latausverkoston painopisteenä ovat keskitehoiset (50–150 kW) pikalatauspalvelut. AL-lataus Oy:n toimitusjohtaja Niila Rajala kertoo, että latausverkosto on kasvamassa. – Piakkoin eli noin kuukauden kahden sisällä avautuvat latausasemat Pieksämäen torille sekä Enontekiöön Hettaan. Tämän jälkeen latauspisteiden määrä on jo lähes 100. Mikä on näiden uusimpien latauspisteiden määrä ja teho? – Lapualle avattu sekä Pieksämäelle ja Hettaan tulevat latausasemat ovat teholtaan 50 kW:ia, mutta päivitettävissä aina 150 kW:iin eli varaudumme kasvattamaan tehoa asiakastarpeiden kasvaessa, Rajala kertoo. Kymmenet eri sovellukset ärsyttävät Virran teknologiajohtaja Jussi Ahtikari tunnistaa kuluttajien yhteydenotoista, lataamisen kipupisteet. – Monet sähköautoilijat kokevat kymmenet eri applikaatiot ja RFID-lätkät liian hankaliksi. Autoilijat toivovat yksinkertaisia ratkaisuita kuten latauksen käynnistymistä automaattisesti, kun latauskaapelin kytkee autoon. Vastaavia ratkaisuja on ollut aiemmin olemassa esimerkiksi Teslalla, mutta Virran tavoitteena on tuoda helpot latausratkaisut saataville kaikille autoilijoille, auton merkistä ja mallista riippumatta. EU-tasoinen AFIR-direktiivi on muuttamassa sähköautojen latausta: satunnaiset lataukset voi jatkossa maksaa luottokortilla ilman mobiiliapplikaatioita tai rekisteröitymistä minkään palvelun käyttäjäksi. – Autoilijat odottavat saavansa jotakin selkeää uutta etua, jos rekisteröityvät johonkin palveluun. Esimerkiksi helpon käyttäjäkokemuksen, jossa lataus käynnistyy automaattisesti vain kytkemällä latauskaapeli autoon, ja jossa myös maksu tapahtuu automaattisesti taustalla. Tarvetta lataukselle riittää Autoliiton mukaan kotilatauksen lisäksi autoja on päästävä lataamaan matkan varrella ilman pitkää jonotusta. Tarvetta julkiselle lataukselle on, sillä Suomessa vuonna 2023 rekisteröidyistä uusista henkilöautoista jo yli puolet oli ladattavia autoja. Vastaavasti käytettynä maahantuoduista autoista 61 prosenttia oli ladattavia. Tuoreimman Sähköinen liikenne ry:n tilannekatsauksen mukaan tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana sähköautokanta kasvoi 71 110 sähköautolla, joista täyssähköisiä oli 37 865 kpl (53 %). Täyssähköautojen kohonneen tilauskannan purkauduttua jo vuonna 2023 uusien täyssähköautojen osuus kannan kasvusta pieneni 41 prosentista 30 prosenttiin alkuvuonna 2024. Rekisteröitymällä Autoliiton latausasiakkaaksi saa latauksen jäsenhintaan Autoliiton latausasemilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 11.7.2024 Uutinen Polestar 6 sähköavo esittäytyy mietona ja tulisena versiona Goodwoodissa 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 5.7.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee Kommentit (2) Onkohan Plug & Charge -tukea tulossa? Se olisi tietoturvallinen, toisin kuin Autocharge, jossa auton ID (MAC-osoite) liikkuu auton ja laturin välillä salaamattomana ilman mitään tietoturvallista kättelyä. Huhujen mukaan mm. VW ja BMW eivät koskaan tule tukemaan Autochargea juuri sen (tieto)turvattomuuden takia. Hyvä, että latauspisteet yleistyy.Mutta aina puhutaan vain pikalatauspisteistä ja suurtehoista. Unohdetaanko nyt PlugIn peruslataajat kokonaan ja Type2 pistokkeet. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan