5.11.2024

Autoala esittää 1 500–2 500 euron romutuspalkkiota autokaupan vauhdittamiseksi

Kuva Moottorin arkisto

Uusien autojen ensirekisteröinnit laahaavat ja autoala tarvitsee kipeästi konsteja autokaupan parantamiseksi.

Autokauppa on ollut pitkään alamaissa, eikä lokakuukaan tuonut siihen juurikaan piristystä. Tämän vuoden lokakuussa ensirekisteröitiin 5 936 uutta henkilöautoa, mikä on 8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Koko vuoden ensirekisteröintiluvut ovat surullista luettavaa, koko alkuvuoden aikana on rekisteröity yhteensä 61 446 henkilöautoa, joka on 18,1 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähäisempi. Viime vuosikin oli kokonaisuudessaan varsin alavireinen uusien autojen ensirekisteröintien suhteen.

Jotta autoala saisi vauhtia uusien autojen rekisteröintiin, autoala ehdottaa autojen kierrätyspalkkiokampanjan käynnistämistä marraskuussa annettavassa vuoden 2025 budjettia täydentävässä ehdotuksessa. Kierrätyskampajat ovat toimineet aiemmin ja autoalan mukaan kierrätyspalkkiokampanjakin antaisi tarvittavaa sytykettä taloudelle ja käynnistäisi pysähdyksissä olevaa kuluttajakysyntää.

– Vuosien 2015 ja 2018 kierrätyspalkkiokampanjoista on hyviä kokemuksia. Kampanjan idea on se, että valtio ja autojen maahantuovat antavat kuluttajalle 1500-2500 euroa uuden auton hankintaan, kun kuluttaja vie kierrätettäväksi loppuun palvelleen vanhan auton. Kierrätyspalkkiosta hyötyvät niin kuluttajat, ympäristö, autokauppa kuin valtiokin. Kierrätyspalkkiokampanja maksaa itsensä takaisin lisääntyvien autoverojen ja arvonlisäverojen muodossa, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Aiempien kierrätyspalkkioiden seurantatutkimuksen perusteella tiedetään, että palkkion turvin uuden auton ostaneet ovat olleet tavallista uuden auton ostajaa useammin naisia, nuoria ja pienituloisempia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ladattavien osuus säilynyt ihan hyvänä

Positiivista tämän vuoden ensirekisteröinneissä on ollut se, että ladattavien autojen osuus on säilynyt hyvänä. Ladattavien autojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä on alkuvuoden aikana ollut Suomessa suhteellisen korkea, yhteensä 48,9 prosenttia. Ladattavista 28,6 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja 20,3 prosenttia ladattavia hybridejä. Ladattavien henkilöautojen osuudessa ensirekisteröinneistä ollaan kuitenkin tänä vuonna jäämässä hieman viime vuoden ennätyslukemasta, joka oli 54,5 prosenttia ensirekisteröinneistä.

– Hallituksen keväinen päätös täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteen jatkamisesta oli oikea, ladattavien autojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä on pysynyt korkealla tasolla. Viime vuoden huippuluvuissa näkyy komponenttipulasta johtuneet viiveet – vuonna 2023 rekisteröitiin normaalia enemmän aiempina vuosina tilattuja autoja, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.

Käytettyjen kauppa käy

Käytettyjen henkiköautojen kauppa käy suhteellisen vilkkaana. Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin lokakuussa 4,9 prosenttia viime vuoden lokakuuta vilkkaammin. Koko alkuvuosikin on ollut edellisvuotta pirteämpi, tammi-lokakuun aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin 5,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Pakettiautojen ensirekisteröinneissä ollaan jäämässä viime vuodesta. Pakettiautoja rekisteröitiin lokakuussa 756 kappaletta, mikä on 7,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Tammi-lokakuun aikana on rekisteröity 8 262 pakettiautoja. Lukema on 11,1 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Lokakuussa rekisteröitiin yhteensä 271 kuorma-autoa, joka on 4,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin tammi-lokakuun aikana 502, joka on noin 126,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammi-lokakuussa.

Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Romutuspalkkio on hyvä asia. Lisäksi autovero pitää poistaa kaikilta bensa- ja dieselhenkilöautoiltakin, koska uudet autot ovat olennaisesti turvallisempia ja vähäpäästöisempiä kuin vanhat.

    Ihmeellistä, että Suomi pitää kiinni autoverosta vaikka mm. Saksa ja Ruotsi ovat pärjänneet vuosikymmeniä ilman autoveroa!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat