22.3.2024 Sähköautot Autoala: sähköautot eivät ole verotuksen vapaamatkustajia Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste on autoalan mukaan järkevä päästövähennystoimi. Kyselyn mukaan työsuhdeautojen verokannuste on lisännyt merkittävästi sähköautojen kysyntää. Autoalan mukaan sähköisten työsuhdeautojen verokannusteen jatkamiselle on vahvat perusteet. Alan mukaan sähköautot eivät myöskään ole vapaamatkustajia valtion verotulojen keräämisen kannalta.Liikenne Suomessa sähköistyy, nyt täyssähköautojen osuus on vasta nelisen prosenttia henkilöautokannasta. Sähköautoilu on kuitenkin vakiintumassa, sillä 54 prosenttia uusista autoista oli ladattavia vuonna 2023, ja erityisesti työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus kasvaa nopeasti.Sähköautoilijaksi siirtyminen tarkoittaa polttomoottoriautosta luopumista ja tällä kansalaisen käyttövoimavalinnalla on vaikutuksensa: ajon aikaiset päästöt vähenevät mutta vaikutuksia on myös verokertymään.Autoalan näkemyksen mukaan liikenteen sähköistyminen vaatii taloudellisia kannusteita, sillä vaikka sähköautojen kilometripohjaiset käyttökustannukset ovat edulliset bensiini- ja dieselautoihin verrattuna, autojen hankintahinta on vielä selvästi bensiiniautoja korkeampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerokannusteko ratkaisee?Autoalan alkuvuonna toteuttaman kyselytutkimuksen tulosten perusteella vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannuste on lisännyt merkittävästi sähköautojen kysyntää. Kannusteen poistumisella olisi sähköistymistä hidastava vaikutus, autoala uumoilee perjantaisessa ulostulossaan.Sähköautojen ajoneuvoveroon tai käyttökustannuksiin tehtävät korotukset eivät autoalan mukaan ole perusteltuja, sillä ne hidastaisivat alkuvaiheessaan olevaa käyttövoimamurrosta.Se miksi autoala tulee ulos juuri nyt näkemyksillään johtuu siitä, että edessä olevissa kehysriihi-keskusteluissa tehdään monia verolinjauksia. Kehysriihi on viralliselta nimeltään hallituksen kehysneuvottelu, jossa hallitus suunnittelee valtion taloutta muutamia vuosia eteenpäin.Sähköautoistakin kertyy verotulojaSähköautot eivät ole Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan verotuksen vapaamatkustajia, kerryttäväthän ne valtiolle arvonlisäverotuloja ja ajoneuvoverotuloja.– Uusien autojen arvonlisäverokertymä muodostaa valtion verotulojen kannalta nykyisin jo huomattavasti suuremman verotuloerän kuin autovero.Kallio perustelee kantansa laskelmilla.– Autoverokertymä oli viime vuonna noin 380 miljoonaa euroa. Uusien henkilöautojen myynnistä kertyi viime vuonna arviolta 830 miljoonan euron arvonlisäverotulot, joista noin 340 miljoonaa kerättiin täyssähköautoista. Pääsyynä verotuottojen kasvuun oli sähköistyminen, sillä uuden sähköauton keskihinta oli viime vuonna 56 000 euroa.Autoalan mukaan uudesta Suomessa ensirekisteröitävästä sähköautosta kertyy valtiolle arvonlisäverotuloja keskimäärin 11 600 euroa. Vastaavasti uudesta ensirekisteröitävästä bensiiniautosta veroa kerätään keskimäärin 9 500 euroa. Tästä noin 3 700 euroa on autoveroa ja noin 5 800 euroa arvonlisäveroa.Autoverosta vapautus perusteltuaUuden auton hankinnan yhteydessä maksettavan autoveron määrä on Suomessa sidottu hiilidioksidipäästöjen määrään. Sähköautot vapautettiin autoverosta lokakuussa 2010 kompensoimalla autovero ajoneuvoveron korotuksella. Vapautuksen on arvioitu osaltaan lisänneen täyssähköautojen kysyntää.Sähköautojen autoverovapaudelle on autoalan näkemyksen mukaan vahvat perusteet, sillä uusien sähköautojen hinta on verottomanakin yli 20 000 euroa bensiiniautoja korkeampi. Verohallinnon tilastojen mukaan täyssähköautojen verollinen keskihinta oli viime vuonna noin 56 000 euroa. Bensiiniautojen keskihinta oli noin 32 000 euroa.– Sähköautojen autoverotuoton poistuminen korvautuu vuosien mittaan ajoneuvoveron tuoton kasvulla. Ajoneuvoveron perusveron lisäksi sähköautoilta peritään käyttövoimaveroa, joka nostaa keskimääräisen sähköauton vuosittaisen ajoneuvoveron määrän noin 250 euroon, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta taustoittaa.Hänen mukaansa täyssähköautojen autoveron palauttaminen ei lisäisi valtion verotuloja, sillä se vähentäisi uusien sähköautojen kysyntää ja lisäisi käytettyjen autojen maahantuontia. Ja jos sähköautojen autoveroa korotettaisiin, ohjaisi se kansalaiset ja yritykset hankkimaan autonsa käytettynä ulkomailta kotimaasta ostetun uuden auton sijaan, sillä nämä sähköautot olisivat autoverottomia, jos ne olisi rekisteröity ulkomailla ennen Suomessa tehtyä veron korotusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu toivottavaYksi liikenteen sähköistymisen kiihdyttäjä on ollut työsuhdeautojen veroetu. Vuosina 2021–2023 käyttöön on otettu noin 15 000 uutta täyssähköistä työsuhdeautoa, joista yli 8 000 on autoalan arvion mukaan hankittu verotusarvon alentamisen kannustamana.Käytössä olevan edun mukaisesti täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvo alenee 170 eurolla kuukaudessa ja vähäpäästöisten autojen verotusarvo 85 eurolla kuukaudessa. Täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu on mahdollistanut monelle sähköautoon siirtymisen. Jos nykyinen täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu loppuisi vuoden 2025 jälkeen, johtaisi se Moottorin aiemmin haastatteleman Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan epätoivottaviin seurauksiin niin päästöjen vähentämistavoitteiden, liikenteen sähköistymiskehityksen, iäkkään henkilöautokannan nuorentumisen kuin autoilijoiden valintamahdollisuuksien kaventumisenkin kannalta.”Täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu on mahdollistanut monelle sähköautoon siirtymisen. Jos veroetua ei jatkettaisi, johtaisi se kahdenlaisiin seurauksiin: osa luopuisi kokonaan työsuhdeautosta, osa vaihtaisi muuhun kuin sähköiseen työsuhdeautoon.””Edullisin päästövähennystoimi”Täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste on Tero Kallion mukaan valtion talouden kannalta edullisin liikenteen päästövähennystoimi. Hän laskee, että työsuhdekäytössä olevan täyssähköauton verokannusteen kustannus yhden hiilidioksidipäästötonnin vähentämiseksi on 12 euroa. Jakeluvelvoitteen kautta kustannus nousee 400–800 euroon tonnilta.Autoalan mukaan nykyisen työsuhdeautokannusteen jatkaminen vuoteen 2030 asti vähentäisi vuoden 2030 tasolla liikenteen hiilidioksidipäästöjä noin 180 000 tonnilla. Toinen täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteen nykyisellään jatkumisen seurannaisvaikutus olisi nopeampi sähköistyminen, joka taas vähentäisi jakeluvelvoitteen nostopainetta arviolta noin 2 prosenttiyksiköllä.Kyselystä tuki kannusteen jatkolleAutoalan Tiedotuskeskus toteutti alkuvuonna työsuhdeauton haltijoille suunnatun kyselytutkimuksen, joka perkasi työsuhdeauton haltijoiden näkemyksiä auton käyttövoiman valinnasta.Kyselyllä selvitettiin muun muassa verokannusteen vaikutusta ladattavan auton valintaan. Tulosten perusteella verokannuste on ollut erittäin tärkeä tekijä työsuhdeautokannan sähköistymiselle. Vain noin viidellä prosentilla täyssähköauton työsuhdeautokseen valinneella oli ennen nykyistä autoaan täyssähköauto työsuhdeautona.Samaisen kyselyn mukaan vain noin kolmannes täyssähköisen työsuhdeautojen haltijoista arvioi valitsevansa seuraavaksi työsuhdeautokseen sähköauton, mikäli verokannuste poistuisi kokonaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 29.8.2024 Sähköautot Tuore sähköautoiluraportti: latauspisteistä noin 70 % mahdollistaa vähintään 150 kW -tehon 26.8.2024 Koeajo Koeajo: Maserati Granturismo Folgore – sen suorituskyky vetää sanattomaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla