15.2.2021 Liikenne Autoala: sähköistyminen edistyy ilman verotuksen kiristystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autokannan sähköistyminen etenee ilman liikenteen verotuksen kiristämistäkin, arvioi autoala. Arvion mukaan jo nykyinen teknologisen kehitys ja erilaiset kannustintoimet johtavat siihen, että vuosikymmenen lopussa Suomen teillä liikkuu jo hieman yli 600 000 ladattavaa autoa. Autoala arvioi, että autojen sähköistyminen etenee ilman liikenteen verotuksen kiristämistäkin. Alan mukaan jo nykyinen teknologisen kehitys ja erilaiset kannustintoimet johtavat siihen, että vuosikymmenen lopussa Suomen teillä liikkuu jo hieman yli 600 000 ladattavaa autoa. Autoalan tuoreen arvion mukaan yleistyminen edellyttää kuitenkin määrätietoista investointia latausverkostoon, jotta kotitalouksilla ja yrityksillä olisi mahdollisuus hankkia ladattava auto. Autoala on vakuuttunut, että mikäli autoilussa hankinnan verotuksesta luovuttaisiin vaiheittain ja siirrettäisiin verotuksen painopistettä vuosittaiseen veroon, autokannan kierto nopeutuisi ja autokannan sähköistyminen etenisi nopeammin – ja ladattavien autojen määrä autokannassa kasvaisi jo lähes 750 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilman polttoaineveron korotuksia – Sähköistyminen etenee autokannassa ilman polttoaineveroon tai käytön verotukseen tehtäviä muutoksia, toimitusjohtaja Tero Kallio Auto-tuojat ja -teollisuus ry:stä uskoo. Hän muistuttaa, että sähköautojen käyttökustannukset ovat jo nykyisillä verotasoilla selvästi polttomoottoriautoa alemmat. – Sähkö- ja kaasuautojen yleistymistä voitaisiin nopeuttaa autokannan kiertoa nopeuttavalla hankinnan verotuksen muutoksella ja pitkäjänteisellä investoinnilla latausinfraan. Rivakkaa sähköistymistä Autoalan tuore arvio on nimeltään käyttövoimatiekartta ja se kuvaa eri käyttövoimien kehitystä. Sen mukaan sähköistyminen etenee uusien autojen ensirekisteröinneissä lähivuosina rivakasti. Sähköistyminen etenee kaikilla rintamilla täyssähköautojen, ladattavien hybridien sekä erilaisten sähköisten hybridivoimalinjojen yleistyessä. Ladattavien autojen valikoima ja saatavuus paranee huomattavasti vuosikymmenen loppua kohti ja hankintahinnat lähestyvät vähitellen polttomoottoriautojen hintaa. Tärkeimpänä kehitystä voimistavana tekijänä on alan mukaan EU:n autonvalmistajille asettamat keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä koskevat tavoitearvot, jotka edellyttävät sähköautojen osuuden kasvua. Matkaa maaliin vielä paljon Kaiken taustalla ovat liikenteen päästöjen vähennystavoitteet, joihin Suomi on sitoutunut. Niihin yltämisen keinoja pohti liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa toiminut Fossiilittoman liikenteen työryhmä, jonka paljon julkisuutta saaneessa raportissa mainitaan, että sähköautojen määrää tulee kasvattaa. Työryhmä suosittaa vuoden 2030 sähköautotavoitetta kiristettävän noin 600 000–700 000 autoon, joista valtaosan tulisi olla täyssähköautoja. Savotta on mittava, sillä Traficomin mukaan joulukuun lopussa Suomessa oli tieliikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2,75 miljoonan henkilöauton autokannasta. Ladattavia bensiinihybridejä oli käytössä 42 658 eli 1,55 prosenttia autokannasta. Ladattavia dieselhybridejä oli 2 963 (0,11 %) ja kaasuautoja 5 151 (0,19 %). Kuluvan vuoden tammikuussa ensirekisteröitiin 9 573 henkilöautoa, joista sähköautoja 355, kaasuautoja 109, ladattavia bensiinihybridejä 1 653 ja ladattavia dieselhybridejä 145 kappaletta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Osuus yli 40 prosenttiin Autoala tuo myönteisenä kehityskulkuna esiin ladattavien autojen osuuden viime aikojen kasvun ensirekisteröinneistä. Ilakointiin on syytä, sillä ladattavien bensiinihybridien määrä kasvoi viime vuonna kohisten: lähes kaksinkertaisesti edellisvuoteen verrattuna. Muutos selittyy paitsi uusilla ensirekisteröinneillä myös lähes 8 000 käytettynä maahantuodulla ladattavalla bensiinihybridillä. Autoalan käyttövoimaennusteessa ladattavien autojen osuuden arvioidaan kasvavan hieman yli 40 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Polttikset valtavirtaa vielä 2030 Polttomoottoriautot ovat kuitenkin autokannan valtavirtaa myös ensi vuosikymmenellä. Teillä liikkuu vuonna 2030 arviolta vielä noin 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa. Koska autokannan käyttövoimamurros on hidasta, nopeat hinnanmuutokset tai arvonalenemat eivät ole uusien tai perinteisten käyttövoimien autoilla todennäköisiä – vaikka eräs taloustieteilijä vastikään tyystin toisenlaisia näkemyksiä esittikin. Autojen käyttöikä on Suomessa Euroopan pisimpiä. – Autokannan kierto on Suomessa yli 20 vuoden mittainen, joten autokannan muutokset ovat hidasliikkeisiä. Vaikka sähköautojen määrä kasvaa noin 600 000 autoon, noin 80 prosenttia autokannasta kulkee vielä vuonna 2030 polttomoottorilla, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta muistuttaa. Miksei sähköautoa jo nyt? Vaikka vielä tämän vuosikymmenen alkupuolella ladattavat hybridit ovat täyssähköautoja suositumpia, kasvaa täyssähköautojen suosio alan arvioiden mukaan erityisesti vuoden 2025 jälkeen. Mutta mikseivät suomalaiset siirry sankoin joukoin ja nykyistä nopeammin sähköautoilijoiksi, kun kerran valtiovaltakin sitä niin hartaasti toivoo? Vastauksia on useampia, ja yksityiset kansalaiset tietävät ne tarkoin omassa taloudenpidossaan. Vaihtohalukkuus voi olla monen autonvaihtajalla viriämässä, mutta vaihtomahdollisuudet vähäisiä. Sähköautot ovat vielä varsin kalliita vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna. Toisaalta suomalaisten henkilöautojen keski-ikä on yli 12 vuotta, joten iäkkäästä nykyautosta ei ole vaihtotilanteessa odotettavissa kovin kummoista hyvityshintaa. Sähköautojen jälleenmyyntiarvo esimerkiksi kolmen tai viiden vuoden käytön jälkeen on sekin vielä arvoitus. Sähköautoja voidaan karsastaa myös siksi, ettei niiden käytöstä ole kokemuksia kuin kuulopuheina, eikä niitä toisaalta ole juurikaan tarjolla käytettyinä. Ja aivan valtaosa Suomen autokaupoista tehdään käytetyistä autoista. Osa autoilijoista on vielä odottavalla kannalla sähköautojen akkutekniikan kehityksen eli toimintamatkojen kohentumisen suhteen. Myös latausverkoston haasteet mietityttävät monia. Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Suomessa vasta 10 000 sähköautoa – kohenevatko hankintatuet? Liikenneministeri Timo Harakka: sähköautojen tuki voi laajeta jo keväällä Autoliitto: uhkana polttoaineiden hinnannousu – ennakoimattomasti Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoalan käyttövoimatiekartta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?