5.3.2024

Autoalan ahdinko jatkuu – heikon viime vuoden jälkeen alkuvuonna vieläkin alhaisimpia rekisteröintilukuja

Kaksi viime vuotta on ollut uusien autojen rekisteröinneissä hyvin alhaisia. Vuosi 2024 on lähtenyt liikkeelle vieläkin alhaisimmissa luvuissa.

Vuodet 2022 ja 2023 ovat olleet Suomessa autojen ensirekisteröinneissä vaisuja. Alhaisiin ensirekisteröintilukuihin ovat vaikuttaneet koronapandemia ja siitä aiheutunut komponenttipula sekä tuotanto- ja toimitusvaikeudet. Tämän lisäksi geopoliittisen tilanne on vaikuttanut autokauppaan.

Uusi vuosi ei ole alkanut sen paremmassa, pikemminkin huonommassa tilanteessa. Rekisteröintiluvut laahaavat edelleen ja tämän vuoden helmikuussa rekisteröitiin 5 373 uutta henkilöautoa. Helmikuun rekisteröintilukema on 12,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden helmikuussa.

Tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana on rekisteröity 11 964 henkilöautoa, mikä jää noin 10 prosenttia viime vuoden lukemia alemmas. Alhaiset lukemat alkuvuonna johtuvat siitä, että uusien henkilöautojen tilauksia kertyi viime vuonna selvästi aiempia vuosia vähemmän, mikä heijastuu nyt talven ja vielä kevään rekisteröinteihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pientä piristymistä näkyvissä

Autoalan keskusliitto kertoo, että uusien autojen tilaukset ovat kääntyneet kuitenkin pienoiseen kasvuun talven aikana, joten rekisteröintien ennakoidaan loppuvuonna olevan hieman alkuvuotta valoisammat.

Täyssähköautojen osuus kaikista ensirekisteröidyistä autoista on alkuvuonna ollut noin 24 prosenttia. Viime vuonna hieman yli kolmannes ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja. Tuolloin rekisteröitiin paljon tilauskannassa olleita jo aiemmin tilattuja sähköautoja, joiden tuotantoa komponenttipula oli hidastanut.

Viime vuonna rekisteriin päätyi myös paljon sellaisia sähköautoja, joille oli ehditty haettu kotitalouksille suunnattua 2 000 euron hankintakannustetta ennen hakuajan päättymistä vuoden 2022 lopussa.

Pakettiautorekisteröinnit myös viime vuodesta jäljessä

Pakettiautojenkin ensirekisteröintiluvut jäivät helmikuussa hieman viime vuoden vastaavasta. Uusia pakettiautoja ensirekisteröintiin helmikuussa 764, mikä on 2,3 prosenttia viime vuoden helmikuuta vähemmän. Koko alkuvuosi on myös pakettiautojen rekisteröinneissä viime vuoden vastaavaa pienempi, pakettiautoja on ensirekisteröity helmikuun loppuun mennessä 1 549, joka on 5,4 prosenttia viime vuoden alun lukemia vähemmän.

Raskaan kaluston rekisteröinnit ovat suunnilleen viime vuoden tasolla, keskiraskaita kuorma-autoja jopa selvästi viime vuotta enemmän. Kuorma-autoja ensirekisteröitiin helmikuussa yhteensä 303, joka on 1,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden helmikuussa.

Kuorma-autorekisteröinnit samassa viime vuoden kanssa

Yli 16 tonnin painoluokan kuorma-autoja on alkuvuoden aikana rekisteröity 505, joka on 3,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna puolestaan rekisteröity 40, joka on 14,3 prosenttia viime vuotta enemmän. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on rekisteröity 124, joka on 10,1 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän.

– Vuoden 2022 alusta lähtien voimassa ollut paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt selvästi kiinnostusta hankkia sähkö- tai kaasukäyttöinen tavara-auto. Vaikka määrät ovat vielä pieniä, kasvu on ollut tuntuvaa. Kaasukuorma-autojen kysyntä on kasvanut tuen vaikutuksesta noin sataan autoon vuodessa, kun aiemmin niitä rekisteröitiin noin 60 vuodessa. Myös sähkökuorma-autojen kanta on kasvanut jo noin 70 autoon, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Kyseinen vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen hakuaika on päättymässä vuoden 2024 lopussa. Autoalan keskusliitto ounastelee, että hankintakannusteelle varattua määrärahaa ei ehditä vuoden loppuun mennessä kokonaan käyttää. Siksi hankitatuen hakuaikaa pitäisi jatkaa hallituskauden loppuun asti, sillä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävät paketti- ja kuorma-autot ovat vielä polttomoottorikäyttöisiä tavara-autoja kalliimpia ja hankintakannuste on lisännyt selvästi kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen kysyntää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettyjen kauppa on vilkasta

Kun uudet autot eivät nyt käy kovin hyvin kaupaksi, käytettyjen autojen puolella kauppa on pirteämpää. Käytettyjen kaupan vuonna 2023 alkanut kasvu jatkui vilkkaana myös helmikuussa. Autoliikkeiden kautta kulkeneiden käytettyjen henkilöautojen kauppa oli noin 14 prosenttia vilkkaampaa kuin viime vuoden vastaavaan aikaan. Kotitalouksien välinen autokauppa ja muiden yritysten autokauppa mukaan laskien käytettyjen autojen kauppaa on alkuvuoden aikana käyty myös vilkkaammin, noin 5,4 prosenttia viime vuotta kiivaampaan tahtiin.

– Käytettyjen autojen kauppa on autoliikkeissä ollut kasvussa viime vuoden alusta alkaen. Helmikuussa autoliikkeiden kautta kulki noin 26 000 käytettyä henkilöautoa, kun viimeisimmän viiden vuoden aikana keskimääräinen helmikuun lukema on ollut 23 000. Uuden auton kaupan elpyminen on olennaisen tärkeää koko autokannan kannalta, sillä se syöttää vaihtoautokauppaan uudempia autoja, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

Autoliikkeiden kautta alkuvuonna myydyistä vaihtoautoista yhteensä 57 prosenttia on ollut bensiiniautoja ja noin 29 prosenttia dieselautoja. Ladattavien hybridien osuus oli noin 10 prosenttia ja täyssähköautojen noin 4 prosenttia.

Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat