24.6.2024

Autoilijat joutuvat säästämään aiempaa enemmän –­ huolloista ja renkaista tingitään

Kysely: lähes kolmasosa autoilijoista on joutunut säästämään enemmän autoilun kustannuksista viimeisen kahden vuoden aikana. Tämä saattaa kuitenkin vakuutusyhtiön mukaan pitkällä juoksulla johtaa suurempiin korjauskustannuksiin tai jopa henkilövahinkoihin.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista lähes kolmasosa eli 31 prosenttia autollisista kotitalouksista on joutunut säästämään autoilun kustannuksista aiempaa enemmän viimeisen kahden vuoden aikana.

Kyselyn mukaan kustannuksista säästäneistä 78 prosenttia on vähentänyt ajamista ja 71 prosenttia on seurannut polttoaineiden hintoja ja pyrkinyt ostamaan polttoaineen halvemmalla. Uusien renkaiden ostoa lykkäsi noin neljäsosa eli 26 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renkaissa säästäminen voi kostautua

– Auto on monille suomalaisille tärkeä arjen mahdollistaja. Renkaista säästäminen on kuitenkin vaarallista uhkapeliä, joka voi pahimmillaan johtaa henkilövahinkoihin ja säästöjä suurempiin korjauskustannuksiin, LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri korostaa.

Alaviiri huomauttaa, että etenkin kesäkaudella ajetaan paljon ja rankkasadekuurot voivat iskeä yllättäen, jolloin tien pinnalla voi olla äkkiä paljon vettä. Silloin on äärimmäisen vaarallista ajaa kuluneilla renkailla, sillä vesiliirron riski kasvaa merkittävästi.

– Loma-aikaan uusien renkaiden löytäminen nopeasti voi myös olla vaikeaa, joten kannattaa ennakoida ja hoitaa renkaat kuntoon ennen lomareissuun lähtemistä, Alaviiri kertoo.

Vaikka vanhoissa renkaissa olisi jäljellä kulutuspintaa, vanhetessaan renkaat kovettuvat ja niiden pito heikkenee. Onnettomuustietoinstituutin mukaan 14 prosentissa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista vuosina 2013–2022 pääaiheuttajana olleessa henkilö- tai pakettiautossa oli jokin renkaisiin liittyvä taustariski. Yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä olivat kuluneet renkaat.

Tiestön huono kunto lisää rengasvahinkojen riskiä

Suomen tiestön huonontunut kunto lisää entisestään rengasvahinkoriskiä. LähiTapiolan vahinkotiedoista näkyy, että rengasrikon aiheuttamat matkan keskeytymiset ovat lisääntyneet viime vuosina.

– Sähköautoilijoiden kannattaa myös huomioida, että renkaat ja niiden tuennat kuluvat monesti polttomoottoriautoja nopeammin. Uudehkossakin sähköautossa ja verrattain pienellä kilometrimäärällä renkaat voivat olla kuluneet auton painosta ja tehosta johtuen, Alaviiri sanoo.

Huolloista säästäminen voi tulla kalliiksi

LähiTapiolan kyselystä selviää, että moni autoilija on joutunut säästämään myös huolloista. Autoilun kustannuksista säästäneistä vastaajista 29 prosenttia kertoi joutuneensa säästämään karsimalla huollot vähimmäishuoltoihin. Huolloista tehdyt säästöt voivat jäädä kuitenkin lyhytaikaisiksi.

– Auton arvo pysyy parempana, kun se on huollettu kunnolla, ja sillä ennaltaehkäisee isompien korjauskulujen muodostumista. Huollettu auto on myös aina ympäristöystävällisempi ja turvallisempi. Auton säädöt ovat silloin kohdillaan, ja moottori toimii mahdollisimman vähäpäästöisesti. Myös riski siitä, että auto jättää tielle, on pienempi, Alaviiri huomauttaa.

Autonvalmistaja on suunnitellut huolto-ohjelman, jossa tehdään erilaisia toimenpiteitä tietyin määräajoin, eli kaikki huollot eivät ole samanlaisia.

– Suomalaiset tekevät liian usein niin, että he vaihtavat öljynsuodattimen, ilmansuodattimen ja öljyt ja ajattelevat, että huolto on silloin tehty. Mielikuva on, että auto on hyvin huollettu, mutta oikeasti se ei ole sitä. Autoa myytäessä potentiaalinen ostaja kyllä tarkastaa, mitä autolle todella on tehty, ja huomaa, että huolloissa on laiminlyöty paljon asioita, Alaviiri sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ikääntyvän ajoneuvokannan vaikutukset

Osa autoilijoista säästää myös vakuutuskuluissaan. Kyselyn mukaan 15 prosenttia kustannuksista säästäneistä kertoi vaihtaneensa vakuutuksen vähemmän kattavaan ja edullisempaan. Vahingon korjaamatta jätti 11 prosenttia vastanneista.

Alaviiri uskoo, että luvut heijastelevat Suomen ajoneuvokannan ikää ja sitä, että vanhimpia autoja jätetään vakuuttamatta. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomen henkilöautokannan keski-ikä nousi viime vuonna jo noin 13,2 vuoteen.

– Siellä on varmasti sellaisiakin vahinkoja, joilla on vaikutusta auton liikenneturvallisuuteen. Jos esimerkiksi ajat monttuun ja ratti on sen jäljiltä vinossa, auto kyllä kulkee, mutta jokin tukivarsi tai säätö on silloin pielessä. Jos autoa ei viedä korjaamolle, ongelma jää korjaamatta. Se ei vaikuta pelkästään kuljettajan ja kyydissä olijoiden vaan myös muiden tielläliikkujien turvallisuuteen, Alaviiri toteaa.

Vinkit renkaiden kunnon tarkistukseen

  • Tarkista urasyvyydet. Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden pitää lain mukaan olla vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaiden vähintään 3,0 millimetriä. Turvallisuussyistä urasyvyydeksi suositellaan kesärenkaissa kuitenkin ainakin 4,0 millimetriä ja talvirenkaissa vähintään 5,0 millimetriä. Urat parantavat pitoa ja estävät liirtoa esimerkiksi sateisella tiellä.
  • Tarkista rengaspaineet. Rengaspaineet kannattaa tarkistaa säännöllisesti ja aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Rengaspainetta kannattaa myös lisätä suuren kuorman ajon yhteydessä.
  • Kiristä pultit. Renkaan pulttien kiristys on hyvä tehdä monivaiheisesti: Ensin alustavasti, kun rengas on asetettu ilmassa paikoilleen, ja uudemman kerran, kun auto on laskettu takaisin maahan. Muista myös jälkikiristys, kun autolla on ajettu muutama kerta tai noin 100 kilometriä.

LähiTapiolan teettämään ja tutkimusyhtiö Verian toteuttamaan Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi kaikkiaan 1 092 henkilöä 12.–19.1.2024 välisenä aikana. Autoilusta säästämistä koskevat kysymykset esitettiin niille 865 vastaajalle, joiden taloudessa on auto käytössä. Haastattelut kerättiin Kantar Forumissa. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,0 prosenttiyksikköä.

Lähde: LähiTapiola

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat