20.2.2025 Liikenneturvallisuus Autoilijat yllättävän kädettömiä – peräti joka neljäs ei osaa toimia onnettomuuspaikalla Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos sattuu liikenneonnettomuus, on jokaisella meistä velvollisuus auttaa. Ällistyttävän iso joukko ei tiedä, kuinka tulisi toimia. Yllättävän, jopa ällistyttävän iso osa meistä suomalaisista ei tiedä, kuinka tulisi toimia onnettomuuspaikalla. Tuoreen kyselyn perusteella joka neljäs jää tilanteessa tumput suorina sivustakatsojiksi – ja se voi riepoa myöhemmin sielua, kun tajuaa, että paremmin valmiuksin olisi voinut jopa pelastaa jonkun hengen.Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan onnettomuustilanteessa toimiminen ei ole täysin selvää joka neljännelle suomalaiselle. Tietysti myönteistä on, että 75 % suomalaisista kokee tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Vaikka olisi joskus kauan sitten käynyt ensiapukurssin, unohtuvat auttamistaidot herkästi, kun tarvetta on harvoin. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaista kyselyn tulos ei oikeastaan yllättänyt.– Vaikka olisi joskus kauan sitten käynyt ensiapukurssin, unohtuvat auttamistaidot herkästi, kun tarvetta on harvoin. Suosittelenkin lämpimästi päivittämään oman ensiapuosaamisen säännöllisesti, muutaman vuoden välein. Ohjeistukset paitsi unohtuvat – myös muuttuvat – vuosien kuluessa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa