20.2.2025 Liikenneturvallisuus Autoilijat yllättävän kädettömiä – peräti joka neljäs ei osaa toimia onnettomuuspaikalla Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos sattuu liikenneonnettomuus, on jokaisella meistä velvollisuus auttaa. Ällistyttävän iso joukko ei tiedä, kuinka tulisi toimia. Yllättävän, jopa ällistyttävän iso osa meistä suomalaisista ei tiedä, kuinka tulisi toimia onnettomuuspaikalla. Tuoreen kyselyn perusteella joka neljäs jää tilanteessa tumput suorina sivustakatsojiksi – ja se voi riepoa myöhemmin sielua, kun tajuaa, että paremmin valmiuksin olisi voinut jopa pelastaa jonkun hengen.Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan onnettomuustilanteessa toimiminen ei ole täysin selvää joka neljännelle suomalaiselle. Tietysti myönteistä on, että 75 % suomalaisista kokee tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Vaikka olisi joskus kauan sitten käynyt ensiapukurssin, unohtuvat auttamistaidot herkästi, kun tarvetta on harvoin. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaista kyselyn tulos ei oikeastaan yllättänyt.– Vaikka olisi joskus kauan sitten käynyt ensiapukurssin, unohtuvat auttamistaidot herkästi, kun tarvetta on harvoin. Suosittelenkin lämpimästi päivittämään oman ensiapuosaamisen säännöllisesti, muutaman vuoden välein. Ohjeistukset paitsi unohtuvat – myös muuttuvat – vuosien kuluessa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa - nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle 20.2.2025 Ajoneuvot Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille