20.2.2025 Liikenneturvallisuus Autoilijat yllättävän kädettömiä – peräti joka neljäs ei osaa toimia onnettomuuspaikalla Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos sattuu liikenneonnettomuus, on jokaisella meistä velvollisuus auttaa. Ällistyttävän iso joukko ei tiedä, kuinka tulisi toimia. Yllättävän, jopa ällistyttävän iso osa meistä suomalaisista ei tiedä, kuinka tulisi toimia onnettomuuspaikalla. Tuoreen kyselyn perusteella joka neljäs jää tilanteessa tumput suorina sivustakatsojiksi – ja se voi riepoa myöhemmin sielua, kun tajuaa, että paremmin valmiuksin olisi voinut jopa pelastaa jonkun hengen.Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan onnettomuustilanteessa toimiminen ei ole täysin selvää joka neljännelle suomalaiselle. Tietysti myönteistä on, että 75 % suomalaisista kokee tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Vaikka olisi joskus kauan sitten käynyt ensiapukurssin, unohtuvat auttamistaidot herkästi, kun tarvetta on harvoin. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaista kyselyn tulos ei oikeastaan yllättänyt.– Vaikka olisi joskus kauan sitten käynyt ensiapukurssin, unohtuvat auttamistaidot herkästi, kun tarvetta on harvoin. Suosittelenkin lämpimästi päivittämään oman ensiapuosaamisen säännöllisesti, muutaman vuoden välein. Ohjeistukset paitsi unohtuvat – myös muuttuvat – vuosien kuluessa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”