16.9.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: perävaunuparat ”autonmurskausreitillä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuvaunun hankkiminen Mazdan tuotekehitykseen johti ankaraan testirumbaan, jossa ei vaunuja säästelty. Jo tätä ennen oli saatu yksi peräkärry rikki sattumalta löydetyllä, erittäin huonokuntoisella testipätkällä. Kuten juttusarjamme edellisessä osassa kerroin, DI Thorsten Wilde Mazdan R&D -tutkimus- ja kehityskeskuksen (MRE) Product evaluation -osastolta ja allekirjoittanut Planning -osastolta käynnistivät valmistelut Mazdojen ajettavuustesteistä erilaisilla kuormilla. Testikeskukseen päätettiin hankkia lisäkuormaksi ”vesiukot”, kattoboksi ja perävaunu. Wilde oli siirtynyt Mazdalle Boge-iskunvaimennintehtaalta, joten hän omasi kokemusta tältäkin osin.Ennen kuin perävaunu saatiin Saksan R&D-keskukseen, japanilaiset kollegat halusivat kokeilla talvitestin yhteydessä matkailuvaunun vetoa Suomessa.Eihän japseilla matkailuvaunuista tietysti kovin paljon kokemusta ollutkaan, sillä perävaunun vetäminen henkilöautolla on heikäläisittäin tosi harvinaista. Olen käynyt Japanissa kymmenisen kertaa ja oleskellut siellä yhteensä kolme kuukautta: tuona aikana (vuosien 1980–1991 välillä) näin vain yhden henkilöauton (Suzuki Vitara) vetävän perävaunua!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokkapyörä osui asvalttiinNiinpä ennen Lappiin lähtöä autoja testattiin muutaman päivän ajan Helsingin seudulla. Vuokrasin matkailuvaunun Helsinki Caravan -liikkeestä Vantaalta. Vetoautona toimi vuosimallin 1991 tuolloin tuliterä ”muhkea” Mazda 626 2.0 Hatchback (GE). Lainaksi saatu matkailuvaunu oli Solifer Artic, joka edusti Suomen suosituinta matkailuvaunumerkkiä.Soliferin vuokraus oli kuitenkin meikäläiseltä suuri munaus. Saksassa liki kolme vuotta asuneena en vaunua varatessa muistanut, että Soliferit ovat erittäin virtaviivaisia ja sulavalinjaisia, minkä vuoksi ne ovat vakaita ja helppoja vetää. Kun japanilaiset kollegat ajoivat pitkän koeajolenkin kyseisellä yhdistelmällä, päätteeksi he kysyivät: ”What is the problem?” eli mikä on ongelma? Sen jälkeen ajoin itse vastaavalla yhdistelmällä. Yllätyin itsekin, kuinka vakaasti vetelästä jousituksestaan moitittu Mazda 626 veti vaunua.Ainoa ongelma oli, että kun raskaasti kuormitettua Mazdaa jarrutti risteykseen, vaunun ylös nostettu nokkapyörä saattoi osua maahan, mikäli risteyksessä oli kuoppa. Kun näin nokkapyöriä myynnissä Helsinki Caravanin myymälässä, totesin puolileikilläni japanilaisille, että näitä sitten myydään 626:n omistajille.Murskausreitti hajotti kärrynTästä keikasta opin, millaista perävaunua testeissä kannattaa käyttää. Solifer oli keskimääräistä vaunua merkittävästi vakaampi, mikä ei tuonut vetoauton alustan heikkouksia esiin juuri lainkaan. Vahingosta viisastuneena R&D-keskukseen ostettiin kulmikas, käytetty, yhdeksän vuotta vanha Tabbert-matkailuvaunu, jonka akselisto oli jo sopivasti ikääntynyt.Ennen tätä olimme tehneet alustavia, kuormalla ajettuja kokeita tavarankuljetusperävaunulla. Yksi tällainen täyteen kuormattu, vuokrattu vaunu hajosi kesken kokeen sattumalta löytämälläni ”autonmurskausreitillä”. Tämä erittäin huonokuntoinen tie tuli eteen Frankfurtin lähellä, kun etsin lyhintä reittiä Hofheimista Ikea Wallau -myymälästä kotiini Oberurseliin.Kyseinen L3368-tienpätkä oli käsittämättömän kuoppainen. Mutkatie oli yhdistelmä isoja heittoja ja teräväreunaisia pikkukuoppia sekä kokoelma erilaisia rikkonaisia kestopäällysteitä. Vaikka Suomi on kuuluisa surkeista pikkuteistään, oli tuo L3386-osuus oli ainakin 1990-luvun alussa vieläkin pahemmassa kunnossa. En olisi uskonut Saksasta löytäväni tällaista. Niinpä tuo täristävä ”autonmurskausreitti” lisättiin koeajo-ohjelmaan.Jääkaappi irti töyssyssäRikkoutuneen tavarankuljetusperävaunun tilalle hankittu Tabbert osoittautui erittäin hyväksi valinnaksi. Kulmikkaana ja kuluneella akselistolla varustettuna se loihti havainnollisesti suuria eroja eri vetoautojen välillä. Tuulisella moottoritiellä Tabbert vatkasi kahdeksankympin vauhdissa joskus niin, että vetoauton iskunvaimennus oli kovilla.Pidemmässä ajossa joidenkin automallien iskunvaimentimet kuumenivat ja menettivät tehoaan, ja saivat myös auton heilahtelemaan vetelästi ja vatkaamaan vetelästi. Suuntavakavuus heikkeni, ja ratista täytyi pitää tiukasti kiinni. Auton ajo-ominaisuudet heikkenivät matkan pituuden funktiona, kun iskunvaimennuksen mitoitus oli alakantissa.Perävaunun vetokokeista saatiin hyvää osviittaa jousituksen kuormankantokyvyn ja iskunvaimentimien parantamiseen, ja lisäksi selvisi moottorin sitkeys ja voimansiirron välityssuhteiden soveltuvuus vetoautokäyttöön.Tabbert oli myös erittäin lujatekoinen. Kerran tosin jääkaappi irtosi töyssyssä, kun hyppyytin matkailuvaunua edellä mainitulla L3386-pätkällä… Joskus japanilaiset ihmettelivätkin Thorsten Wilden ja allekirjoittaneen brutaalia ajotapaa perävaunun vetämisessä. Totesimme, että Euroopassa ajetaan pitkiäkin matkoja perävaunun kanssa ja on varsin normaalia ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka tiellä olisi kuoppiakin. Ylinopeutta ei kuitenkaan ajettu. Simuloitiin vain tilannetta, että on kiire leirintäalueelle ja tie on huono.Täytyy myöntää, että joskus tuli hiukan liioiteltua kuoppatiellä rytkytystä, mutta viesti meni hyvin perille. Muutama japanilainen kollega innostui matkailuvaunun vetämisestä lopulta niin paljon, että viikonloppuna vaunun lainaamisesta melkein kiisteltiin.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen