1.7.2025

Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä

Kuva Moottorin arkisto

Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat edelleen alamaissa, kun kalenterivuotta on eletty puolet.

Suomessa on ensirekisteröity ensimmäisen vuoden puolikkaan aikana useita prosentteja vähemmän uusia autoja. Määrä on viime vuotta 4,9 prosenttia matalampi. Viime vuosikin olii kokonaisuutena heikko, Suomessa on muutaman viime vuoden aikana ensirekisteröity selvästi keskitasoa vähemmän uusia henkilöautoja.

– Uusien henkilöautojen ensirekisteröintimäärät ovat olleet laskussa vuodesta 2018 asti. Hallituksen esittämä ja lausuntokierroksella nyt oleva autojen romutuspalkkio tuo positiivista virettä automarkkinaan ja sen myötä Suomen talouteen. Romutuspalkkiolla voi olla laajempiakin vaikutuksia yksityiseen kuluttajakysyntään, sillä positiiviset ostoaikeet autokaupoilla voivat poikia kysyntää myös muihin kestokulutushyödykkeisiin. Romutuspalkkio on perusteltu ennen kaikkea siksi, että sen myötä liikenteestä poistuu vanhoja turvattomia autoja ja tilalle saadaan turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Esitetyssä romutuspalkkiokampanjassa kuluttaja saa 2000 tai 2500 euron romutuspalkkioon viedessään vähäpäästöisen yli kymmenen vuotta vanhan auton kierrätettäväksi viralliseen kierrätyspisteeseen. Romutuspalkkion saaminen edellyttää, että kuluttaja on ollut auton omistaja tai haltija vähintään 12 kuukautta. Suuremman 2 500 euron romutuspalkkion saa, mikäli hankkii uuden sähköauton tai vetyauton ja pienemmän, 2 000 euron romutuspalkkion, mikäli uusi ajoneuvo on alle 140 gramman hiilidioksidipäästöllä oleva polttomoottorikäyttöinen auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pohjoismaissa menee Suomea kovempaa

Kun Suomen alkuvuoden ensirekisteröintejä verrataan muihin Pohjoismaihin, niin Suomi on ainoa maa, missä kaupan suunta on ollut vielä laskeva, muissa Pohjoismaissa uusien henkilöautojen kauppa on ollut alkuvuonna kasvusuunnassa.

Ruotsissa ensirekisteröinnit ovat tammi-toukokuun aikana kasvaneet 6,1 prosenttia, Tanskassa 5,6 prosenttia ja Norjassa 32,8 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden. Absoluuttiset myyntiluvut ovat myös Suomen kannalta verrokkimaissa aivan eri tasoa kuin Suomessa – Tanskassa ennustetaan myytävän tänä vuonna 170 000 uutta henkilöautoa kun Suomessa autoalan tuore ennuste tälle vuodelle on 74 500.

Suomessa autokanta on myös vanhaa verrattuna muihin Pohjoismaihin. Suomessa autokannan keski-ikä on 13,6 vuotta kun se esimerkiksi Ruotsissa on 11 vuotta, Tanskassa 9,6 vuotta ja Norjassa 11,1 vuotta.

– Autokannan nykyistä nopeampi uusiutuminen olisi ensiarvoisen tärkeää liikenneturvallisuuden parantamisen ja päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta. Nyt esitetty romutuspalkkiokampanja vauhdittaa autokannan uusiutumistahtia ja on positiivinen uutinen myös 50 000 suomalaista työllistävälle autoalalle. Autoalan menestyminen on koko yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta merkittävää, sillä ala tuottaa vuosittain yli 3 miljardin verojalanjäljen, sanoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

Pakettiautot ovat menneet kaupaksi

Pakettiautoja ensirekisteröitiin Suomessa 1 034 kappaletta tämän vuoden kesäkuussa. Määrä on vain 1,1 prosenttia edellisen vuoden kesäkuuta suurempi, mutta koko alkuvuotta tarkasteltaessa pakettiautojen ensirekisteröintimäärä kasvoi 7,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Uusia kuorma-autoja ensirekisteröitiin tammi-kesäkuussa 1 518, mikä on 23,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Linja-autoja rekisteröitiin puolestaan 168 eli 35,1 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.

Autoliikkeistä käytettynä myytyjen henkilöautojen lukumäärä väheni tammi-kesäkuussa 0,5 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Käytettyjen pakettiautojen osalta lukumäärä oli tammi-kesäkuussa samalla tasolla kuin vuonna 2024 vastaavaan aikaan.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat