16.11.2015 Ajoneuvot Autoklassikko: Renault Dauphine Gordini Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskan sämpylä italialaisin maustein. Niin voisi kuvata Renault Dauphinen Gordini-versiota. Pienten, taloudellisten perheautojen kysyntä kasvoi 1950-luvun puolivälin jälkeen. Osasyynä tähän oli Suezin kriisin aiheuttama öljyn hinnannousu. Markkinoita johti Volkswagenin Kupla. Italialaisilla oli tarjolla Fiat 600 ja briteillä Morris Minor sekä vuodesta 1959 Morris/Austin Mini.Citroënin 2CV menestyi kohtalaisesti, vaikka edustikin omalaatuista tekniikkaa. Toisen ranskalaisen, Renaultin 4CV-malli oli teknisesti vanhahtava ja nyt tälle “Ryppypempulle” etsittiin seuraajaa.Renaultin suunnitteluosasto sai jo 1949, kolme vuotta 4CV:n ensiesittelyn jälkeen tehtäväkseen suunnitella tilavampi, mukavampi, turvallisempi ja ylellisempi malli. Sen työnimenä oli Project 109, vaikka nimi 5CV vilahtelikin suunnitteludokumenteissa aika-ajoin. Tavoitteena oli suunnitella neljän hengen auto, jonka huippunopeus olisi vähintään 110 km/h ja kulutus alle 7 litraa sadalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYöllinen koeajoEnsimmäiselle koeajolle päästiin yön pimeydessä kesäkuussa 1952.Taakse sijoitettu moottori pyöritti takapyöriä kolmilovisen vaihteiston välityksellä, aivan kuten 4CV-mallissa ja moottorina käytettiin tuttua Ventoux-konetta, jonka sylinteritilavuus päätettiin kuitenkin elokuussa 1953 kasvattaa 760 kuutiosentistä 845 kuutioon. Samalla teho kasvoi 19:stä 32 hevosvoimaan.Renaultin johtaja, teollisuuskiho Pierre Lefaucheux oli kääntynyt muutamaa kuukautta aiemmin italialaisen koripajan, Ghian puoleen, sillä hän ei ollut täysin tyytyväinen auton ulkonäköön. Ghian pääsuunnittelija Luigi Serge vaikutti Dauphinen lopulliseen ulkonäköön etenkin takaovien perässä olevien ilma-aukkojen osalta.Korin perusrakenne oli peräisin 4CV-mallista – yksiosainen itsekantava kori ja neljä ovea, tosin takareunoista saranoiduista kaapparityyppisistä etuovista oli luovuttu ja korin etu- ja takaosat oli pultattu hitsattuun keskiosaan. Neliovisuus oli kilpailuvaltti esimerkiksi VW Kuplaan, Miniin ja Fiatin Pompannappiin verrattuna.Pierre Lefaucheux ei koskaan nähnyt auton ensiesittelyä. Hän menehtyi auto-onnettomuudessa helmikuussa 1955. Hänen Renault Frégatensa ajauduttua ulos mustan jään liukastamalta tieltä.Nimeämisen haasteKun auton suunnittelu oli loppumetreillä, Renaultilla oli edessään vielä yksi tehtävä – keksiä autolleen vetävä nimi. 5CV muistutti liikaa edeltävää, vanhentunutta mallia.Pöydällä pyöri pitkään nimi Corvette, mutta Chevrolet oli kerinnyt esitellä saman nimisen mallin New Yorkin autonäyttelyssä tammikuussa 1953.Nimi putkahti lopulta pöytään sattumalta. Eräillä illalliskutsuilla joku totesi, että jos 4CV oli saanut lempinimen teiden kuningatar, täytyi jälkeläisen olla Dauphine, eli feminiiniversio kruununprinssistä – siis prinsessa. Dauphine tarkoittaa myös naarasdelfiiniä ja hieman delfiiniltähän auto näyttääkin pyöreine muotoineen.Läheltä piti, ettei tämäkin nimi karannut ulottuvilta, sillä Flamino Bertoni ja Robert Opron kaavailivat sitä alunperin Citroën Ami6-mallille, mutta Renault ehätti rekisteröimään sen itselleen.Ensitapaaminen KorsikallaLehdistö pääsi kokeilemaan Renault Dauphinea Korsikalla helmikuun neljäntenä 1956. Suuri yleisö sai esimaistiaisia autosta 6 maaliskuuta 1956 Seinen rannalla Pariisissa Palais de Chaillotissa. Virallinen ensiesittely tapahtui kahta päivää myöhemmin Geneven autonäyttelyssä.Dauphine otettiin innolla vastaan. Hienostunut ulkonäkö, edullinen hankintahinta ja pienet käyttökustannukset sekä edistyksellinen tekniikka pikkuautoluokassa kiehtoi väkeä Atlantin molemmin puolin.Dauphinesta tuli pian Renaultin suosituin automalli ja sitä myytiin alkuun hyvin myös Yhdysvalloissa. Suomeen sitä toi Oy Autorex Ab. Parhaimmillaan, vuonna 1960 Dauphinea valmistui 2000 yksilön päivävauhdilla. Flinsin tehtaat lykkäsivät uumenistaan uuden Dauphinen 20–30 sekunnin välein.Auto keräsi kehuja etenkin kaupunkiajo-ominaisuuksillaan. 3,945 metrin kokonaispituuden, 1,52 metrin leveyden ja 4,55 metrin kääntösäteen ansiosta se puikkelehti näppärästi muun liikenteen seassa ja oli helppo pysäköidä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGordinin viritysDauphinen maantieajo-ominaisuudet eivät sen sijaan saaneet osakseen ylistystä. Takapainoinen auto nakkeli perää soratiellä ja auto pyrki yliohjautumaan. Köykäinen etupää ei tahtonut puolestaan pysyä kurssissa ja kulku oli epävakaata sivutuulessa.Eritoten auton laiskahko moottori keräsi moitteita. Tähän pulmaan haettiin apua jälleen italialaiselta.Kilpa-ajaja, mekaanikko ja virittäjävirtuoosi Amadéé Gordini "piristi” Dauphinen moottoria uuden, viistoon sijoitetuilla venttiileillä varustetun sylinterikannen, imu- ja pakopuolen muutosten sekä paremmin virtaavan kaasuttimen avulla. Teho kasvoi 27 hevosvoimasta 36:een, huippunopeus 112 km/h:sta 130:een ja kiihtyvyys 0–100 km/h parani 37 sekunnista 30:een.Gordini-versio versio erottuu ulkoisesti perus-Dauphinesta ainoastaan kylkien Gordini-kromikylttien avulla. Näkymättömiin, teknisiin parannuksiin kuuluu moottorin ohella neliportainen vaihteisto ja nelipyörälevyjarrut.Todellinen maailmanautoGordini ei suinkaan ollut ainoa Dauphinen mallimuunnos, mutta siitä kehkeytyi todellinen maailmanauto.Sitä koottiin Ranskan lisäksi muun muassa Argentiinassa, Brasiliassa, Israelissa, Italiassa ja Uudessa Seelannissa.Se pärjäsi hyvin myös kilpailuissa, joista todisteena voitot Mille Miglia-kestävyysajoista, Monte Carlo-rallista ja Norsunluurannikon rallista sekä neljä Korsika-rallin ykkössijaa. Dauphine Gordinilla ajettiin kilpaa myös Suomessa. Eniten mainetta niitti asfalttiradoilla Reino Vallius.Vuonna 1962 esitelty Renault R8 Gordini, meillä tehtaan kilpaväreistä johtuen Sinisorsaksi nimetty syrjäytti Dauphinen niin kilparadoilla kuin sittemmin siviililiikenteessä. Dauphinen tuotanto päättyi vuonna 1967. Sitä valmistettiin kaikkiaan 2 150 738 kappaletta.Tämänkertainen klassikko-yksilömme, Jani Viitasen omistama Renault Dauphine Gordini on alkuperäinen Suomi-auto. Tarkempia tietoja auton alkuvaiheista ei ole, mutta käyttöönottopäiväksi on rekisteriin merkitty 0.0.1964. Museokatsastus on suoritettu vuonna 1996.Teksti: Sami Lindell, kuvat: Jari SaarentausArtikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Moottori-lehdessä 2/2014. Lehden voi ostaa digitaalisena näköisversiona Lehtiluukusta. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Huutokauppahelmet Romutarhan arteet: yksi kaikkien aikojen salaisimmista autokokoelmista tulee myyntiin 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?