27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen tuulilasien hinnat ovat viime vuosina nousseet trendinomaisesti. Tuulilasin hinta saattaa tulla autoilijalle yllätyksenä. Automallien sisälläkin voi olla paljon vaihtelua lasien hinnoissa. – Lasien hinnat ovat nousseet ihan trendinomaisesti, vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius sanoo.Roseliuksen mukaan tuulilasien hinnat ovat kohonneet jo pitkään ja ne lähtivät edelleen nousuun koronapandemian jälkeen. Tällöin myös uusien autojen kysyntä on maailmanlaajuisesti hiipunut. – Kaikki kuluttajahinnat ovat nousseet, mutta autolasien kohdalla hinnannousu on ollut määrätietoista ja selvästi suurempaa kuin mitä yleisen inflaation vaikutus on ollut, Roselius sanoo.– Yhtenä syynä taustalla on autoalan kysynnän lasku, ja tämä on vienyt ansaintapainetta itse autokaupasta jälkimarkkinan puolelle, Roselius uskoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeiden huonontunut kunto lisää vahinkojaHintoja ovat nostaneet myös Ukrainan tilanteen vaikutukset alihankintaketjuissa sekä yleisesti talouden heikot ajat.Esimerkiksi teiden heikentynyt kunto on puolestaan lisännyt lasivahinkojen määrää, joka kasvaa aina kevättä kohti mentäessä.Roselius sanoo, että joillain automerkeillä ja -malleilla autolasien hinnat ovat nousseet huomattavastikin.Hänen mukaansa niin valmistajakohtaiset kuin myös saman autovalmistajan eri automallien väliset hintaerot voivat olla isoja. Jopa saman mallin sisällä voi olla yllättävän suuria hintaeroja. Hinnoittelu ei ole enää yksiselitteistä.– Pelkkä automalli ei enää kerro mitä tuulilasi maksaa. Jos automalli onkin hieman erilainen, hinta voikin olla toisenlainen, Roselius sanoo.– Tuulilasin hinnassa voi tulla yllätyksiä, se ei ole enää halpa pieti toisin kuin ennen, jolloin kuluttaja saattoi selvitä niin sanotusti takataskurahalla, Roselius sanoo. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (3) Aikoinaan Suomessa oli roiskeläpät pakollisia. Nykyään pakkoa ei ole, se kai poistui EU:n myötä? Roiskeläpistä olisi varmaan etua nykyäänkin, etenkin entistä leveämpien matalaprofiirenkaiden yleistyessä. Edessä pyöränkoteloiden alareunaan kiinnitetyt roiskeläpät vähentävät auto helmapelteihin kohdistuneita kiveniskuja ja siten estävät tai ainakin hidastavat helmapelteihin tulevia maalivaurioita. Takana pyöränkoteloiden alareunaan kiinnitetyt takaroiskeläpät varmaan vähentäisivät ainakin jonkin verran takarenkaista taakse lentävien kivien ja nastojen lennähtämistä takana ajavien autojen tuulilaseihin. Muistaakseni EU perusteli roiskeläppien poistoa energian säästöllä. Arveltiin roiskeläppien heikentävän auton aerodynamiikkaa ja siten lisäävän polttonesteen tai sähkön kulutusta? Mielestäni tuulilasien vaihtaminen vaurioiden vuoksi tuottaa enemmän päästöjä ympäristöön kuin roiskeläpistä aiheutuva pieni polttoaineen tai sähkön kulutuslisä. Rikkoutuneiden tuulilasien kierrätys on vielä lapsenkengissä, kierrätys on vasta kokeilu- ja kehitysvaiheessa esimerkiksi Turun ammatti-instituutissa (TAI). Kierrätys on varmaan hankalaa, kun laminoidussa tuulilasissa on nykyään lasin lisäksi muutakin, muovia ja kaikenlaisia antureita. ” Lasien hinnat ovat nousseet ihan trendinomaisesti, vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius sanoo.” Mitähän Peter tarkoittaa trendinomaisella? Sellaista sanaa ei taida olla. Timo Turkula ”Aikoinaan Suomessa oli roiskeläpät pakollisia. Nykyään pakkoa ei ole, se kai poistui EU:n myötä?” Roiskeläppäpakko poistui 1987, eli useita vuosia ennen EU-jäsenyyttämme. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous