27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen tuulilasien hinnat ovat viime vuosina nousseet trendinomaisesti. Tuulilasin hinta saattaa tulla autoilijalle yllätyksenä. Automallien sisälläkin voi olla paljon vaihtelua lasien hinnoissa. – Lasien hinnat ovat nousseet ihan trendinomaisesti, vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius sanoo.Roseliuksen mukaan tuulilasien hinnat ovat kohonneet jo pitkään ja ne lähtivät edelleen nousuun koronapandemian jälkeen. Tällöin myös uusien autojen kysyntä on maailmanlaajuisesti hiipunut. – Kaikki kuluttajahinnat ovat nousseet, mutta autolasien kohdalla hinnannousu on ollut määrätietoista ja selvästi suurempaa kuin mitä yleisen inflaation vaikutus on ollut, Roselius sanoo.– Yhtenä syynä taustalla on autoalan kysynnän lasku, ja tämä on vienyt ansaintapainetta itse autokaupasta jälkimarkkinan puolelle, Roselius uskoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeiden huonontunut kunto lisää vahinkojaHintoja ovat nostaneet myös Ukrainan tilanteen vaikutukset alihankintaketjuissa sekä yleisesti talouden heikot ajat.Esimerkiksi teiden heikentynyt kunto on puolestaan lisännyt lasivahinkojen määrää, joka kasvaa aina kevättä kohti mentäessä.Roselius sanoo, että joillain automerkeillä ja -malleilla autolasien hinnat ovat nousseet huomattavastikin.Hänen mukaansa niin valmistajakohtaiset kuin myös saman autovalmistajan eri automallien väliset hintaerot voivat olla isoja. Jopa saman mallin sisällä voi olla yllättävän suuria hintaeroja. Hinnoittelu ei ole enää yksiselitteistä.– Pelkkä automalli ei enää kerro mitä tuulilasi maksaa. Jos automalli onkin hieman erilainen, hinta voikin olla toisenlainen, Roselius sanoo.– Tuulilasin hinnassa voi tulla yllätyksiä, se ei ole enää halpa pieti toisin kuin ennen, jolloin kuluttaja saattoi selvitä niin sanotusti takataskurahalla, Roselius sanoo. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (3) Aikoinaan Suomessa oli roiskeläpät pakollisia. Nykyään pakkoa ei ole, se kai poistui EU:n myötä? Roiskeläpistä olisi varmaan etua nykyäänkin, etenkin entistä leveämpien matalaprofiirenkaiden yleistyessä. Edessä pyöränkoteloiden alareunaan kiinnitetyt roiskeläpät vähentävät auto helmapelteihin kohdistuneita kiveniskuja ja siten estävät tai ainakin hidastavat helmapelteihin tulevia maalivaurioita. Takana pyöränkoteloiden alareunaan kiinnitetyt takaroiskeläpät varmaan vähentäisivät ainakin jonkin verran takarenkaista taakse lentävien kivien ja nastojen lennähtämistä takana ajavien autojen tuulilaseihin. Muistaakseni EU perusteli roiskeläppien poistoa energian säästöllä. Arveltiin roiskeläppien heikentävän auton aerodynamiikkaa ja siten lisäävän polttonesteen tai sähkön kulutusta? Mielestäni tuulilasien vaihtaminen vaurioiden vuoksi tuottaa enemmän päästöjä ympäristöön kuin roiskeläpistä aiheutuva pieni polttoaineen tai sähkön kulutuslisä. Rikkoutuneiden tuulilasien kierrätys on vielä lapsenkengissä, kierrätys on vasta kokeilu- ja kehitysvaiheessa esimerkiksi Turun ammatti-instituutissa (TAI). Kierrätys on varmaan hankalaa, kun laminoidussa tuulilasissa on nykyään lasin lisäksi muutakin, muovia ja kaikenlaisia antureita. ” Lasien hinnat ovat nousseet ihan trendinomaisesti, vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius sanoo.” Mitähän Peter tarkoittaa trendinomaisella? Sellaista sanaa ei taida olla. Timo Turkula ”Aikoinaan Suomessa oli roiskeläpät pakollisia. Nykyään pakkoa ei ole, se kai poistui EU:n myötä?” Roiskeläppäpakko poistui 1987, eli useita vuosia ennen EU-jäsenyyttämme. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen