1.3.2018

Autoliiton vinkit pakettiautokuskille – huomioi korkeus ja kääntyminen

tankkaus

Autoliitto muistuttaa, että pakettiautolla ajettaessa korkeus ja kääntymissuunta ja –säde voivat yllättää kokemattoman kuljettajan.

Vuokrattu pakettiauto on joskus välttämätön apuväline esimerkiksi muuttaessa. Autoliitto muistuttaa, että B-luokan eli henkilöauton ajokortilla saa ajaa kokonaismassaltaan enintään 3500 kilogramman painoista autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

Vuokra-auto voi kuitenkin tulla hintaansa kalliimmaksi kokemattoman kuljettajan käsittelyssä. Autoliiton mukaan ennakoinnin merkitys korostuu isoa autoa ajettaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä akseliväli vaikuttaa kääntymiseen

Pitkän akselivälin vuoksi pakettiauton takapyörät oikaisevat käännyttäessä huomattavasti henkilöautoa enemmän. Kuljettajan on seurattava tilannetta peilistä. Ahtaisiin paikkoihin ajettaessa lähestymissuunnalla on merkitystä.

– Esimerkiksi porttiaukkoon on monesti helpompi kääntyä vasemmalle kuin oikealle, koska kaistan yli käännyttäessä auton ehtii saamaan suoraan ennen kapeaa kohtaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Peräylitys ja pakettiauton oikea korkeus

Autoliitto muistuttaa, että pakettiautoa ajettaessa perä ja katto ovat alttiina kolhuille.

Peräylitys eli takarenkaiden jälkeinen osa autoa siirtyy päinvastaiseen suuntaan kuin auto kääntyy. Tästä johtuen pakettiautoa ei kannata pysäköidä tien varteen sellaiseen kohtaan, missä peräylityksen vierellä on lyhtypylväs, liikennemerkki tai muu este.

Mikäli pakettiauton eteen ja taakse pysäköidyt autot pakottavat liikkeelle lähdettäessä kääntymään jyrkästi, ottaa peräylitys helposti kiinni esteeseen.

Myös pakettiauton korkeus on syytä huomioida: auton katto on usein huomattavasti ohjaamon kattoa korkeammalla. Näin ollen pakettiauto ei välttämättä mahdu kaikkiin pysäköintihalleihin tai autotalliin.

– Samoin erilaiset katokset rakennusten ovien kohdalla sekä matalalla olevat parvekkeet ovat petollisia paikkoja tottumattomalle korkean auton kuljettajalle, Vesalainen muistuttaa.

Peileistä huolimatta kuolleita kulmia

Pakettiautoa ajettaessa pitää hallita myös peruuttaminen peilien avulla. Autoliitto muistuttaa kuitenkin, että pelkkä peileihin tuijottaminen ei kuitenkaan riitä. Peileistä huolimatta auton taakse ja rinnalle jäävät katveet joihin kuljettajan on monesti mahdotonta havainnoida.

Peruutettaessa onkin Autoliiton mukaan kiinnitettävä huomiota peilien lisäksi auton nokan sivuttaisliikkeisiin autoa käännettäessä. Aivan auton vieressä oleva matala betoniporsas tai tolppa saattaa jäädä helposti korkealla istuvalta kuljettajalta huomioimatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peruutuskamera tai käsimerkit pelastavat

Varsinkin piha-alueilla kuljettajan tulee huomioida myös muut pihalla liikkuvat ihmiset. Erityisesti lasten on vaikeaa hahmottaa, ettei pakettiauton kuljettaja välttämättä havaitse heitä auton takaa tai katvealueilta.

Olisikin hyvä, että joku olisi peruutettaessa ulkona antamassa käsimerkein ohjeita. Käsimerkkien tarve korostuu, jos autossa ei ole peruutuskameraa.

– Tällöin on sovittava selkeät merkit ja pelisäännöt. Lisäksi merkkien näyttäjän on sijoituttava niin, että hän näkee katveisiin ja että kuljettajalla on mahdollisuus havaita hänet, Vesalainen painottaa.

Lähde: Autoliitto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Autoliitto

Luetuimmat