23.3.2020 Liikenne Autoliitto: Ajoneuvoveron porrastus kurittaisi kaupunkilaisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pasi Nieminen kritisoi ideaa porrastaa ajoneuvovero asuinalueen mukaan. ”Autonomistajan postinumero ei kerro mitään automatkan määränpäästä, auton käyttötarpeesta tai sen vaihtoehdoista.” Sanna Marinin (sd) hallitusohjelmassa on linjattu, että hallituskauden aikana luodaan tiekartta fossiilittomaan liikenteeseen. Liikenteen päästövähennystavoitteiden mukaan Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tiekarttaa hyödynnetään myös valtiovarainministeriön (VM) liikenteen verouudistusta pohtivan työryhmän työssä.Työryhmän tehtävänä on antaa maaliskuun alkuun 2021 mennessä suosituksia tarvittavista verotoimista päästöohjauksen tehostamiseksi ja veropohjan turvaamiseksi. Yksi väläytelty keino olisi porrastaa ajoneuvovero sen mukaan, missä autonomistaja asuu. Postinumero-malli herättää Autoliitossa perusteltua kritiikkiä.– Autonomistajan postinumero ei kerro mitään automatkan määränpäästä, auton käyttötarpeesta tai sen vaihtoehdoista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu.– Jos kaupunkilainen ajaa maalle, se olisi tällaisessa verotusmallissa kalliimpaa kuin jos maalainen ajaa autollaan kaupunkiin. Miten tämä tehostaisi tarvittavia ja sinänsä kannatettavia päästövähennystoimia?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävero kaupunkilaisilleAutoliiton näkökannan mukaan tämänkaltainen ajoneuvoveron porrastus olisi lisävero kaupunkilaisille ja taajama-asujille.Pasi Niemisen mukaan postinumero kertoo vain autonomistajan todennäköisimmän lähtöosoitteen, mutta se ei ota kantaa matkan määränpäähän. Käytännössä tässä siis verotettaisiin taajamasta lähtijää, mutta ei sitä, joka on sinne tulossa.– Ja näin siis toimittaisiin silloinkin, kun mitään julkista liikennettä ei ole saatavilla kumpaankaan suuntaan.Houkuttelisi kikkailuunYleisen elämänkokemuksen perusteella voi arvioida, että postinumeropohjainen ajoneuvoveron porrastus altistaisi järjestelmän kikkailulle ja väärinkäytöksille.– Yksi seuraus olisi, että osa ihmistä muuttaisi verohelpotusten toivossa kirjansa toiseen postiosoitteeseen tai rekisteröisivät autonsa toisen nimiin, vaikka tosiasiallisesti asuisivat kuten ennenkin, Nieminen arvioi.– Kikkailu aiheuttaisi sen, ettei tavoiteltuun verotuloon yllettäisi veropohjan vuotamisen vuoksi.Vakuutusmaksut eri asiaLiikennevakuutusmaksujen porrastaminen asuinalueen mukaan on Niemisen mukaan tyystin toinen asia, sillä porrastamisen peruste on vahinkoalttius.– Liikennevakuutuksessa vaikuttaa moni muukin asia ja siinä on vakuutusyhtiöiden välistä kilpailua, joten samasta asiasta siinä ei ole kyse.Niemistä oudoksuttaa ajatus siitä, että jatkossa viranomaiset määrittelisivät sen, kuka tarvitsee autoa ei kuulosta liikkumisen vapaudelta EU:n harvimmin asutussa maassa.– Postinumero ei ota mitään kantaa siihen miksi ja mihin omaa autoa tarvitaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti