26.3.2022 Liikenne Autoliitto: kuluttajan tiedettävä sähköauton lataushinta ennakolta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikaperusteinen hinnoittelu on Autoliiton mukaan sattumanvaraista, koska kokonaishinta riippuu muun muassa siitä kuinka nopeasti auto pystyy ottamaan energiaa vastaan ja kuinka suurella teholla latauspiste energiaa syöttää. Sähköautoilijan arki ei ole pelkkää auvoa, kun pitää metsästää missä ja milloin saa auton akut ladattua. Kadunvarsilatausta on tarjolla mutta kenties kaukana kotiovelta. Osa julkisista latauspaikoista on tiuhaan varattuja, osassa latauspisteitä autoon imaistavan sähkön hinta hirvittää. Ja joskus latauspiste ei vaan toimi luvatusti.Liikenteen päästöjen vähentämisessä tärkeiden sähköautojen määrä tieliikenteessä kasvaa, mutta on tuhannen taalan kysymys, täydentyykö julkinen latausverkosto samassa tahdissa. Kun vuoden 2020 lopussa täyssähköautojen määrä yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti oli 27 autoa, niin vastaava vertailuluku viime vuoden lopussa oli 33 autoa, uutisoi Moottori aiemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkovierailu käy kalliiksiLiikenne- ja viestintäministeriön muistioluonnoksessa sähköautojen latausverkoston kehittämisestä arvioidaan sähköautojen latausinfran nykytilaa, ennakoitua kehitystä ja mahdollisuuksia kehittää kansallista sähköautojen latausverkostoa erityisesti huoltoasemilla.Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö ottaa omassa lausunnossaan kantaa ministeriössä laaditun muistion eri vaihtoehtoihin.Autoliitto on huolissaan epäkohdasta, ettei lataushinnoittelu ole niin selkeää, että kuluttaja varmasti tietäisi etukäteen, kuinka paljon ladattava sähkö maksaa.Latauksen hinnoittelussa kilpailu ei toteudu kuluttajan kannalta riittävän mielekkäästi. Aikaperusteinen hinnoittelu on Autoliiton mukaan sattumanvaraista, koska kokonaishinta riippuu muun muassa siitä kuinka nopeasti auto pystyy ottamaan energiaa vastaan ja kuinka suurella teholla latauspiste energiaa syöttää. Ilman täsmällistä hintatietoa hintavertailu ei ole mahdollista.Suomen pitää Autoliiton mielestä edistää EU-tason lainsäädännön luomista todellisiin ladattujen kilowattitunteihin perustuvista ja kohtuullisista verkkovierailu- eli nk. roamingmaksuista. Näitä maksuja peritään, kun autoilija saa latausvirtaa jonkin sellaisen operaattorin latauspisteestä, jonka asiakkuutta hänellä ei ole. Verkkovierailumaksujen ongelma korostuu Suomessa, jossa on paljon harvaan asuttuja paikkoja, jonne ei synny luontaisesti kilpailua.”Tällä hetkellä nämä verkkovierailumaksut voivat nostaa lataushinnat moninkertaisiksi”, Autoliitto huomauttaa.”Ei voi olla niin, että jonkin operaattorin latauspisteen satunnainen käyttö edellyttää kohtuuttoman korkean hinnan välttämiseksi rekisteröitymistä asiakkaaksi ja tietyn sovelluksen lataamista tai RFID-tagin hankkimista ja käyttämistä.”Autoliitolla on ehdottaa ratkaisu, jonka toteutuminen saisi varmasti kiitosta kaikilta autoaan lataavilta.”Lataaminen pitäisi pystyä maksamaan myös suoraan maksukorttien tai puhelinten ja muiden älylaitteiden lähimaksuominaisuuksia käyttäen ilman tiettyä sovellusta.”Autoliitto on lähtenyt mukaan kehittämään latausverkostoa rakentamalla valtakunnallisen latausverkoston yhdessä Liikennevirta Oy:n kanssa. Kuten Moottori kertoi, Autoliiton latausverkostosta tulee kaikille avoin, mutta yhdistyksen jäsenten kerrotaan saavan erityisetua latauksiinsa.Ministeri: tukea tarvitaanJulkisen latausverkoston kattavuudella on vaikutusta, kun kansalaiset valitsevat tulevan autonsa käyttövoimaa. Julkiset latausmahdollisuudet vaikuttavat koti- ja työpaikkalatauksen ohella sähköautojen yleistymiseen. On myös niin, ettei kaikilla kaupunkikeskustoissa asuvilla välttämättä ole tarjolla omaa vakituista pysäköintipaikkaa saati latausmahdollisuutta.Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) toi maaliskuun alussa esiin, että sähköautojen latausasemien määrä kyllä kasvaa tieliikenteen sähköistyessä, mutta tukea kehitykseen tarvitaan. Ministeriön mukaan ajoneuvokannan uudistaminen ja fossiilisten polttoaineiden korvaaminen muun muassa sähköllä ovat avainasemassa, kun liikenteen kasvihuonekaasupäästöt pyritään saamaan alas.Autoliitto: pakko ei toimiPakkotoimet eivät saa ymmärrystä. ”Vaihtoehto, jossa huoltoasemia velvoitetaan investoimaan latausinfrastruktuuriin, rikkoo yritysten ja yrittäjien elinkeinon harjoittamisen vapautta. Pakottaminen latausinvestointeihin tulisi todennäköisesti vähentämään yrittäjävetoisten huoltoasemien määrää merkittävästi Suomessa”, arvioi Autoliitto.Autoilijoiden etujärjestö nostaa esiin, että pika- ja suurteholatauspaikkojen kustannus on niin suuri, että pienemmillä ja syrjäisemmillä sijainneilla se ei maksa itseään ikinä yrittäjälle takaisin, eikä siksi ole realistinen investointi.Pakko ei Autoliiton näkemyksen mukaan olisi vilkkaammillakaan paikoilla aina kokonaistaloudellisesti järkevä, sillä kilpailevat huoltoasemat sijaitsevat usein liikenteen solmupisteissä lähekkäin, mikä saattaisi tuottaa latausasemien tarpeetonta alueellista keskittymistä.Tukitoimetkin ovat hankalia. ”Mikäli taas vain huoltoasemia tuettaisiin latausinvestoinneissa, tuet vääristäisivät latausmarkkinaa ja kilpailuasetelmaa. Osa huoltoasemapisteistä on ns. kylmiä asemia tai automaattiasemia, jolloin niissä asioiminen ei ole kuluttajan kannalta kiinnostavaa, koska latausajaksi kohteesta ei löydy muita palveluita.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuret rakennuskustannuksetAutoliitto tuo esiin latauspaikkojen rakentamiskustannukset. Yhden latausasemapaikan kokonaisinvestoinnit voivat nousta 100 000–150 000 euroon, jolloin liiketoiminta voi nousta kannattavaksi vasta useamman vuoden kuluessa.Latausverkosto painottuu luontaisesti tietyille maantieteellisille alueille, kuten Etelä-Suomeen ja suuriin kasvukeskuksiin, joilla on siihen riittävää kysyntää eli soveltuvaa autokantaa, Autoliitto arvioi.Valtion toimin tulisi Autoliiton mukaan edesauttaa sitä, että kasvukeskuksien keskusta-alueille luodaan latauskenttiä ja muita latauspaikkoja. Nyt kilpailu ei toimi, sillä sähköliittymien hinnoittelu on Suomessa monopoliasemassa toimivien jakeluyhtiöiden päätösvallassa.”Nykyisellään kaupunkien omat monopoliasemassa jakeluverkkoa hallitsevat energiayhtiöt toimivat keskeisenä palvelutarjoajana myös latauspuolella, mikä ei johda riittävän kilpailun toteutumiseen. Sähköliittymien hinnoittelua tulisikin säännellä valtakunnallisesti, sillä alueellisten monopolien vuoksi latausasemaan kiinteästi kytkeytyvän sähköliittymän kustannus voi olla 20 000–40 000 euroa”, kritisoi Autoliitto.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, liikenne- ja viestintäministeriö, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2021a:6:{i:0;s:6:"109241";i:1;s:6:"110080";i:2;s:6:"108520";i:3;s:6:"110194";i:4;s:6:"110251";i:5;s:6:"110953";} Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa