2.7.2025

Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan

Kuva Autoliitto

Sähköautopalo on vaikea sammuttaa, mikä aiheuttaa pelastuslaitoksille päänvaivaa. Entä miten sähköauto reagoi, jos se on uponnut veteen? Autoliitto selvitti asiaa yhdessä sisarjärjestöjensä kanssa tehdyssä testissä.

Autoliitto testasi yhdessä sisarjärjestöjensä kanssa, miten uppoavasta autosta voi pelastautua. Samalla testissä selvitettiin, miten sähköauton ja polttomoottoriauton käyttäytyminen eroaa veden varaan jouduttaessa.

Testissä oli mukana vuosimallin 2022 täyssähköinen Citroën ëC4 SUV sekä Seat Exeo 2.0 TDI vuodelta 2009. Citroënin ajoakusto on asennettu istuinten alapuolelle, joten painopiste jakautuu eri tavalla kuin polttomoottoriautossa.

Eroa eri käyttövoimien uppoamisnopeudessa ei juurikaan ollut, vaan sekä polttomoottoriauto että sähköauto upposivat testissä kokonaan muutaman minuutin päästä veteen ajautumisesta. Polttomoottoriauto kellui pinnalla kuitenkin etupainotteisemmin edessä sijaitsevan moottorin sekä takaosassa ponttonin tavoin toimivan polttoainesäiliön takia. Uppoaminen luonnollisesti nopeutui veden yltäessä avattuun tai rikottuun sivuikkunaan, josta vesi pääsi valtoimenaan autoon sisälle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten korkeajännitejärjestelmä reagoi veteen?

Sähkö ja vesi ovat yleensä huono yhdistelmä eivätkä autojenkaan sähköjärjestelmät vettä rakasta. Sähköautoihin liittyy myös polttomoottoriautoja enemmän ennakkoluuloja. Aiheutuuko korkeajänniteakusta vaaraa auton uppoamisen jälkeen?

Autoliiton testissä Citroënin korkeajännitejärjestelmässä ei kuitenkaan tapahtunut epänormaalia lämpenemistä kuivalle maalle nostamisen jälkeen, vaikka auto oli vedessä yhteensä 12 minuuttia, josta kokonaan veden alla kymmenen minuuttia. Lämpötila mitattiin 15 minuutin välein 1,5 tunnin ajan. Sähkö-Citroën upotettiin testissä myös toisen kerran ilman korkeajännitejärjestelmän ylikuumenemista seuranneiden parin tunnin aikana.

Myös Citroënin 12 voltin järjestelmä toimi edelleen upotuksen jälkeen. Sähköikkunat toimivat jopa altaan pohjalla. Matalajännitejärjestelmän sulakerasiassa havaittiin kuitenkin jopa 90 °C:n lämpötilannousu, mutta lämpötila laski nopeasti akun irtikytkemisen jälkeen.

Vaikka uponneesta sähköautosta ei aiheutunut kuivalle maalle nostamisen jälkeen välitöntä vaaraa, niin testiraportissa kehotetaan kohtelemaan sitä kuin muitakin onnettomuuteen joutuneita sähköautoja. Ajokelvoton päällisin puolin ehjästä Citroënista joka tapauksessa tuli.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat