6.5.2021 Liikenne Autoliitto: tierahoitus yhä poukkoilevaa, teiden kunto huolettaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vuonna 2020 määrärahat mahdollistivat päällysteiden uusimisen noin 4 000 tiekilometrillä, mutta tänä vuonna vain noin 2 500 kilometrin matkalta. Tiestön kunto huolettaa Autoliittoa, joka kritisoi teihin käytettävien kunnostusrahojen tason vuosittaista poukkoilua. – Nykyinen tilanne, jossa esimerkiksi maantieverkon perusväylänpidon rahoitustaso vaihtelee voimakkaasti vuosittain ei ole hyvää omaisuuden hoitoa, kiteyttää Autoliitto lausunnossaan, joka liittyy valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan vuosille 2021–2032. Suunnitelma on viety Valtioneuvoston selontekona poliittisen päätöksenteon rattaisiin eduskuntaan. Liikennejärjestelmäsuunnitelman, jota kutsutaan myös sen aikajänteen mukaisesti nimellä Liikenne12, tavoitteena on liikenne- ja viestintäministeriön mukaan nimenomaan lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämisessä. Tästä ei Autoliiton mukaan ole vielä näkyvissä uskottavia tuloksia. Autoliiton mukaan tieliikenteen rahoitus on julki tulleissa suunnitelmissa aivan liian vähäinen niin perusväylänpidon kuin kehityshankkeidenkin osalta. – Tiestön korjausvelka on saatava laskuun ja rahoitustasoa on nostettava merkittävästi selonteossa esitettyä korkeammalle tasolle, mikäli Suomi ja suomalaiset halutaan pitää liikkeessä, lausunnossa kiteytetään. Esimerkkinä rahoitustason poukkoilusta Autoliitto ottaa esiin mahdollisuudet päällystää kehnokuntoisia teitä. – Vuonna 2020 määrärahat mahdollistivat päällysteiden uusimisen noin 4 000 kilometrin matkalta ja vuonna 2021 noin 2 500 kilometrin matkalta, Autoliitto kritisoi. Moottori uutisoi teiden päällystysmääristä viime viikolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poukkoilu jatkuu vuoteen 2026 Rahoitustason vaihtelu tulee Autoliiton mukaan yhteiskunnalle kalliiksi: päällystemarkkina on epätasapainossa, jonka seurauksena välillä markkinoilla on pulaa tekijöistä, jolloin tilaaja maksaa ylimääräistä ja toisaalta välillä työpulasta kärsivät yritykset ja työntekijät. – Suunnitelmallisuuden puutteen takia kokonaisuudesta tulee kallis ja huonosti toimiva ja päällysteet ovat jatkuvasti surkeassa kunnossa. Sama koskee myös muita investointeja, kuten siltojen korjauksia, Autoliitto huomauttaa. Autoilijoiden etujärjestö pelkää, että rahoituksen poukkoilu vain jatkuu lähitulevaisuudessa toteamalla lausunnossaan, että ”selonteossa perusväylänpidon rahoituksen voimakas vaihtelu jatkuu vuosien 2021 ja 2026 välillä.” Kehysriihi toi uusia säästötarpeita Hallitus päätti vaalikauden lopun linjauksista ja vuosien 2022–2025 julkisen talouden suunnitelmasta vastikään päättyneessä kehysriihessään. Vaikka hallitus tulee esittämään perusväylänpidon määrärahoihin 50 miljoonan euron aikaistusta vuodelta 2022 vuodelle 2021 kolmannessa lisätalousarvioesityksessä, sovittiin kehysriihessä myös säästöistä, joista 110 miljoona euroa sälyttyy liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle. Tämän 110 miljoonan euron säästön kohdennus ratkaistaan ensi kevään kehysriihessä, mutta pessimistisesti voi uumoilla, että säästötarve lohkaisee osansa myös teiden kunnostusrahoista. Suomi liikkuu teillä Suunnitellut rahoitusaikeet eivät Autoliiton näkemyksen mukaan ole oikeassa suhteessa eri liikennemuotojen kesken: tieliikenteen rahoitus on aivan liian vähäinen niin perusväylänpidon kuin kehityshankkeidenkin osalta. Autoliitto muistuttaa, että tieliikenne kattaa tällä hetkellä yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja liki 90 prosenttia tavaraliikenteen tonneista. – Valtaosa henkilöliikenteestä liikutaan henkilöautoilla. Tämä osuus ei ole juuri vaihdellut eikä sitä pystytä nopeasti ja varsinkaan kestävästi, kustannustehokkaasti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisesti merkittävästi muuttamaan, Autoliitto linjaa. Autoliitto arvioi, ettei vuoteen 2032 mennessä ole odotettavissa merkittäviä muutoksia liikkumistarpeisiin, rakennettuun ympäristöön tai kulkumuotojakautumiin. Vuonna 2018 julkaistussa Liikenneviraston ”Valtakunnalliset liikenne-ennusteet” -tutkimuksessa rautatieliikenteelle ennustetaan voimakkainta kasvua, mutta silti tieliikenteen osuus henkilöliikenteestä on lähes ennallaan vuonna 2050. – Tieliikenteen toimivuuden ja sujuvuuden varmistaminen on Suomen kansantalouden kannalta elintärkeää myös tulevaisuudessa, Autoliitto linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matka-ajat uhkaavat kasvaa? Tieverkon kehittämisellä ja kunnossapidolla on Autoliiton mukaan erittäin suuri vaikutus niin liikenteen päästöihin, liikenneturvallisuuteen kuin matka-aikoihin. Jos riittämätön rahoitus johtaa nopeuksien alentamiseen väyläverkon kehittämisen sijaan, niin seurauksena on henkilö- ja tavaraliikenteen kustannusten nousu, liitto uumoilee. Matka-ajat ovat merkittävä tekijä liikenteessä, jos matka-ajat kasvavat teiden kehnon kunnon vuoksi, tahmaa se monin tavoin yhteiskunnallista toimeliaisuutta ja kansalaisten sujuvaa liikkumista. Autoliitto on laskenut, että esimerkiksi nopeuksien laskiessa kymmenellä prosentilla 60–120 km/h teillä, matkoihin kuluisi vuodessa yhteensä reilut 46 miljoonaa tuntia enemmän, mikä tarkoittaa yli 25 000 henkilötyövuotta. Luvut on laskettu vuoden 2019 liikennemäärillä ja oletuksella, että toteutunut nopeus on nopeusrajoituksen mukainen. Väylävirasto tekee suunnitelmat – budjetista heruvien eurojen perusteella Sen, missä järjestyksessä teitä päällystetään ja korjataan tai siltoja kunnostetaan, päättää Väylävirasto, joka laatii valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja liikenneverkon strategisen tilannekuvan perusteella valtion väyläverkkoja koskevan investointiohjelman seuraavaksi 6–8 vuodeksi. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa laadittava investointiohjelma on tietoon perustuva näkemys väyläverkon kehittämishankkeiden toteuttamisesta, ja sitä hyödynnetään talousarvioesitysten valmistelussa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto a:6:{i:0;s:5:"93837";i:1;s:5:"46741";i:2;s:5:"91093";i:3;s:5:"85662";i:4;s:5:"93212";i:5;s:5:"81926";} Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 8.11.2025 Renkaat Lönnrotinkadun nastarengaskielto jatkuu vuoteen 2028 – olisiko poliisilla tähdellisempää valvottavaa? 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista