21.6.2022 Liikenne Autoliitto varoittaa: Invamerkinkin kanssa kannattaa olla tarkkana – sakko voi napsahtaa tuulilasiin siitä huolimatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikkumisesteisen pysäköintitunnus tuo helpotuksia pysäköintipaikan valintaan sekä maksuihin. LE-tunnuksen haltijoiden on kuitenkin oltava tarkkana, sillä invapaikka ei aina ole ilmainen. Suomessa on noin satatuhatta invamerkkiä eli liikkumisesteisen pysäköintitunnusta ja niitä myönnetään vuodessa 10–15 000. Merkin voimassaolo pitää uudistaa vähintään kymmenen vuoden välein, mutta se voidaan myöntää myös kertaluonteisesti lyhyemmäksi määräajaksi.- Merkin myöntäminen ei edellytä pysyvää vammaa, vaan LE-tunnusta voi hakea myös väliaikaisen vammautumisen takia vaikkapa neljäksi kuukaudeksi. Päätöksen edellytysten täyttymisestä ja siitä, kuinka kauan tunnusta tarvitaan, tekee lääkäri ja tunnus haetaan Traficomilta, Autoliiton projektipäällikkö Janne Koivisto kertoo.LE-tunnuksella - ja siis vain sillä - voi pysäköidä pyörätuolimerkillä osoitetuille pysäköintipaikoille. Lisäksi yleisillä alueilla tunnus oikeuttaa pysäköinnin muun muassa pysäköintikieltoalueilla, pihakaduilla ja pyöräkatujen ajoradalla, jos siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa. Yleisillä pysäköintipaikoilla tunnus vapauttaa myös pysäköintimaksusta ja aikarajoituksista.- Monelle, varsinkin uudelle LE-tunnuksen käyttäjälle tulee yllätyksenä se, että yksityisillä pysäköintialueilla säännöt voivat olla erilaisia. Vaikka invapaikka alueelta löytyy, voi pysäköinti olla LE-tunnuksellisillekin autoille maksullista tai aikaraja voi olla voimassa. Maksun laiminlyönnistä voi seurata valvontamaksu, Koivisto huomauttaa.Kiinteistönomistajahan viime kädessä päättää siitä, onko pysäköinti maksullista myös LE-tunnusta käyttäville. Jos se on maksullista, siitä pitäisi entistä selkeämmin kertoa, jotta keneltäkään ei jäisi maksu vahingossa suorittamatta.- Toisinaan valtion virastot sijaitsevat yksityisten omistamissa kiinteistöissä, joissa yksityinen valvontayritys on sitten määrännyt valvontamaksuja esimerkiksi Kelassa asioiville LE-tunnuksen haltijoille, Koivisto kertoo.Liikkumisrajoitteisille henkilöauto on usein ainoa tapa hoitaa asiointimatkoja ja LE-paikkojen sujuva löytyminen on tärkeää esteettömyyden toteutumiselle. Autoliitto on kerännyt jo reilun parin vuoden ajan yhdessä kuntien ja muiden kumppanien kanssa tietoja liikkumisesteisten pysäköintipaikoista Autoliiton mobiilisovellukseen, joka on veloituksetta ladattavissa ja käytettävissä sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmille. Mukana on jo noin 50 kuntaa tai kaupunkia sekä toistakymmentä muuta toimijaa.- Sovelluksessa on sijaintitietojen lisäksi mahdollista syöttää kuva pysäköintipaikasta sekä lisätietoja esimerkiksi paikan maksullisuudesta. Olisi hienoa, jos esimerkiksi yksityiset pysäköintiyritykset lähtisivät projektiin mukaan tuottamaan ajantasaista tietoa liikkumisesteisille, Koivisto päättää.Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?