15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin etupyörä irtosi kesken ajon ja aiheutti autolle vaurioita. Kuluttaja oli sitä mieltä, että rengas oli kiristetty autokorjaamolla huonosti vajaa kolme kuukautta aiemmin. Tammikuun alun kauppareissu koitui eteläsavolaiselle autoilijalle ikäväksi onnettomuudeksi, kun auton vasen etupyörä lähtikin irti aivan yllättäen kesken ajon. Kun pyörä lähtee autosta ajossa irti, on todennäköistä, että autoon tulee vaurioita. Vaurioita tuli tälläkin kertaa.Autoon tuli renkaan irtoamisesta korityötä kaikkiaan vajalla tuhannella eurolla, tarkalleen ottaen 967,86 euron korjausarvion suuruisesti. Kuluttaja oli sitä mieltä, että auton kausirenkaiden vaihtotyötä tehdessä paikallinen autoliike oli tehnyt huolimatonta työtä ja sen vuoksi auton rengas lähti irti. Hän esitti vaatimuksen auton vaurioista autoliikkeelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoppiaisen kohtalokas kauppareissuAutoilijalla oli käytössään kolme vuotta vanha Nissan Qashqai, jonka renkaita hän säilytti korjaamon rengashotellissa. Tähän palveluun sisältyi myös renkaiden vaihtotyö, jonka korjaamo teki lokakuun viimeisenä päivänä. Renkaidenvaihtotyö maksoi 70 euroa. Rengas lähti autosta irti tammikuun kuudentena eli loppiaisena, eli runsas kaksi kuukautta myöhemmin.Kuluttaja käytti auton paikallisessa Wetteri Oy:n toimipisteessä, joka arvioi korjauskustannuksen olevan juuri vajaa tuhat euroa. Kuluttaja vaati auton renkaanvaihdon tehneeltä toiselta yritykseltä tästä summasta puolta, eli 484 euroa.Wetterin toimittaman raportin mukaan auton vasemman etupyörän mutterit olivat olleet löysällä ja ne olivat olleet pyörineet irti aiheuttaen pyörän irtoamisen. Wetterin tarkastuksessa todettiin myös, että myös auton oikean etupyörän mutterit olivat löysällä, jonka vuoksi ne kiristettiin oikeaan momenttiin, 112,6 newtonmetrin arvoon. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (6) Yleensä korjaamot tunaroivat siten, että pultit kiristetään ylikireiksi. Kerran on minulla pyöränpultti katkennut, kerran ristikkoavain ja kerran mennyt vanne pilalle tuon takia. Siksi vaihdankin renkaat itse. Vasta 35v, yli 70 autoa joihin olen vaihtanut renkaat itse, kertaakaan en ole jälkikiristänyt eikä ole löystynyt, oli alla sitten uusi tai käytetty pelti-/aluvanne. Kun napa on puhdas ja kierteet puhtaat, käytetään momenttiavainta ja oikeaa momenttia, pultit/mutterit pysyvät kiinni. Jälkikiristysvaatimuksella siirretään korjaamon vastuu auton omistajalle. Olen ajanut (Nissan) autolla kolme Vaasa-Turku siivua -eli, noin 1000km toinen etupyörä löysällä. Mutterit oli kiristetty ristikkoavaimella pyörän ollessa ilmassa. Unohdin momenttiavaimen käytön kokonaan. Viimeisellä siivulla alkasi kuulumaan rapinaa ’etupäästä’ kun tie kääntyi oikealle. Tarkistin renkaita ja pyöräntuentaa matkan varrella mutta en nähnyt mitään erikoista. Pääsin perille ja tarkistin renkaan tilanteen seuraavana päivänä. Säikähdin avatessani muttereita, joista 4 olivat sormitiukkuudessa ja yksi vähän tiukemmalla. Vanteeseen tai pultteihin ei ollut tullut mitään vaurioita. Riitti kun kiristi renkaan kunnolla paikoilleen. Pyörä ja rengas eivät ole synonyymejä. Toimittajalle tiedoksi. Rengasliikkeet kiristävät vastoin ohjekirjoja aina liian kireälle. Jos rengas puhkeaa.taipaleella on mahdotonta itse vaihtaa sitä perustuökaluilla. Siksi vaihdan itse. Momenttiavaimella120 Nm, ennen paikalleen asennusta tarvittaessa puhdistan pultit ja aina tippa öljyä pulttiin. Kuten Rengas-Jussi neuvoi vuonna 1976. Rengasliikkeet kiristävät vastoin ohjekirjoja aina liian kireälle. Jos rengas puhkeaa.taipaleella on mahdotonta itse vaihtaa sitä perustuökaluilla. Siksi vaihdan itse. Momenttiavaimella120 Nm, ennen paikalleen asennusta tarvittaessa puhdistan pultit ja aina tippa öljyä pulttiin. Kuten Rengas-Jussi neuvoi vuonna 1976. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”