19.8.2024

Autonistuimien valmistaja Recaro on konkurssissa

Ford Focus RS

Recaro on voinut ylpeillä pitkällä perinteellä, mutta nyt sen tulevaisuus on vaakalaudalla.

Urheiluautojen istuimien valmistaja Recaro on hakeutunut konkurssiin Saksassa. Konkurssi koskee vain Recaro Automotive GmbH:ta, eikä vaikuta muihin konsernin yrityksiin. Recaro-konserni valmistaa myös lentokoneiden istuimia ja pelituoleja.

– Yhtiö joutui merkittäviin taloudellisiin vaikeuksiin viime kriisivuosien äärimmäisten hinnankorotusten ja tärkeän sopimuksen menetyksen vuoksi, Recaro kertoi tiedotteessaan heinäkuun lopussa.

Recarolla on yhä erinomainen maine autoalalla, mutta tulevaisuus on epävarma konkurssihakemuksen myötä. Monet autonvalmistajat ovat luottaneet Recaroon aiemmin, erityisesti urheilumallien kohdalla – mutta yleensä vain lisävarusteena.

Recaron mukaan sen asiakkaita ovat mm. Audi, Aston Martin, BMW:n M-mallit, Mercedes-Benzin AMG-mallit, Cadillac, Ford, Mazda, Porsche ja Renault. Lisäksi Sonyn Afeela-konseptiautossa on Recaron istuimet.

Uusia tilauksia on kuitenkin ilmeisesti vain vähän, ja ne ovat pääasiassa varaosatilauksia. Ainoa autonvalmistaja, joka tällä hetkellä käyttää Recaron istuimia sarjatuotannossa, on brittiläinen Ineos Automotive, joka keskittyy maastoajoneuvoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yrityksellä pitkä historia

Recaro sijaitsee Saksassa Kirchheim unter Teckissä lähellä Stuttgartia, ja sillä on toimipisteitä Yhdysvalloissa ja Japanissa. Recaro tuli tunnetuksi innovaatioista auton istuimissa, kuten kevyestä rakenteesta ja erityisestä ergonomiasta.

Recaron juuret ulottuvat vuoteen 1906, kun 32-vuotias satulaseppä Wilhelm Reutter perusti Stuttgartin kori- ja vannetehtaan. Vuonna 1965 yritys esitteli ensimmäisen autoistuimensa, jolle oli ominaista vankka sivutuki ja vaahtomuovipehmustus. Kaksi vuotta myöhemmin seurasi ensimmäinen erityisesi urheilulliseen ajoon tarkoitettu kuppi-istuin, jonka monet ihmiset yhä yhdistävät yrityksen brändiin.

Recaro Automotivea tukee amerikkalainen sijoitusyhtiö Raven Acquisition, joka otti Recaron liiketoiminnan haltuunsa istuimenvalmistaja Adientilta vuonna 2020. Adient, joka on Johnson Controls -yhtiön autonistuinosaston spin-off, otti haltuunsa Recaro Automotiven vuonna 2016.

Vuoden 2020 yritysoston myötä uusi yritysrakenne mahdollisti sen, että Recaro Automotive pystyi keskittymään paremmin ydinliiketoimintaansa – suorituskykyisiin ja ergonomisiin istuimiin sekä muihin erikoisiin tuotteisiiin. Päätöksentekoprosesseista piti tulla lyhyempiä ja yrityksen oli tarkoitus olla kykenevä toimimaan joustavammin markkinoiden kysyntään.

Strategia ei menestynyt kovin hyvin. Tietopalveluyritys Northdatan mukaan Recaro Automotive raportoi miljoonatappioista vuoden 2021 ja 2022 vuosikertomuksissaan. Yritys joutui myös vaikeuksiin koronapandemian vuoksi. Yrityksen ammattiliitto, joka tunnetaan Saksassa yritysneuvostona, syyttää yrityksen epäonnistumisesta huonoa hallintoa.

–He ovat epäonnistuneet uusien markkinoiden avaamisessa, sanoi työntekijöiden neuvoston puheenjohtaja Frank Bokowits Automobilwoche-julkaisulle, joka on Automotive News Europen sisarjulkaisu.

Recaron riippuvuus yhdestä ainoasta sarjatuotantotilauksesta ja samalla tilausmäärien puute on koitunut sen kohtaloksi. Uudet ideat, kuten istuimien tuotannon yksilöllistäminen, tuotelinjan laajentaminen esimerkiksi takapenkkeihin tai ovipaneeleihin, eivät koskaan toteutuneet kunnolla.

– Jälkimarkkinoilla voi myös tehdä hyvin rahaa, mutta sen eteen on tehtävä jotain, Bokowits jatkoi.

Tulevaisuus epäselvä

IG Metall -ammattiyhdistyksen mukaan useiden vuosien ajan työntekijät ovat myötävaikuttaneet vakauttamiseen lykkäämällä palkankorotuksia tai luopumalla niistä kokonaan.

– Olemme eläneet vaikeita aikoja, ja luottamuksemme johtoon on tällä hetkellä vastaavasti alhainen, sanoi saksalainen ammattiliittoedustaja Alessandro Lieb Esslingenissä Automobilwoche-julkaisulle.

On epäselvää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Selvittäjä Holger Blümleltä odotetaan, että hän tutkii yrityksen taloudellista tilannetta seuraavien päivien aikana ja valvoo johtoa.

Recaro ei ole ainoa ongelmissa oleva valmistaja. Konkurssit ovat lisääntymään päin autoteollisuuden toimitusketjussa, ja asiantuntijoiden mukaan vielä useammat yritykset voivat kohdata ongelmia.

Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat