19.8.2024 Uutinen Autonistuimien valmistaja Recaro on konkurssissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Recaro on voinut ylpeillä pitkällä perinteellä, mutta nyt sen tulevaisuus on vaakalaudalla. Urheiluautojen istuimien valmistaja Recaro on hakeutunut konkurssiin Saksassa. Konkurssi koskee vain Recaro Automotive GmbH:ta, eikä vaikuta muihin konsernin yrityksiin. Recaro-konserni valmistaa myös lentokoneiden istuimia ja pelituoleja.– Yhtiö joutui merkittäviin taloudellisiin vaikeuksiin viime kriisivuosien äärimmäisten hinnankorotusten ja tärkeän sopimuksen menetyksen vuoksi, Recaro kertoi tiedotteessaan heinäkuun lopussa.Recarolla on yhä erinomainen maine autoalalla, mutta tulevaisuus on epävarma konkurssihakemuksen myötä. Monet autonvalmistajat ovat luottaneet Recaroon aiemmin, erityisesti urheilumallien kohdalla – mutta yleensä vain lisävarusteena.Recaron mukaan sen asiakkaita ovat mm. Audi, Aston Martin, BMW:n M-mallit, Mercedes-Benzin AMG-mallit, Cadillac, Ford, Mazda, Porsche ja Renault. Lisäksi Sonyn Afeela-konseptiautossa on Recaron istuimet.Uusia tilauksia on kuitenkin ilmeisesti vain vähän, ja ne ovat pääasiassa varaosatilauksia. Ainoa autonvalmistaja, joka tällä hetkellä käyttää Recaron istuimia sarjatuotannossa, on brittiläinen Ineos Automotive, joka keskittyy maastoajoneuvoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYrityksellä pitkä historiaRecaro sijaitsee Saksassa Kirchheim unter Teckissä lähellä Stuttgartia, ja sillä on toimipisteitä Yhdysvalloissa ja Japanissa. Recaro tuli tunnetuksi innovaatioista auton istuimissa, kuten kevyestä rakenteesta ja erityisestä ergonomiasta.Recaron juuret ulottuvat vuoteen 1906, kun 32-vuotias satulaseppä Wilhelm Reutter perusti Stuttgartin kori- ja vannetehtaan. Vuonna 1965 yritys esitteli ensimmäisen autoistuimensa, jolle oli ominaista vankka sivutuki ja vaahtomuovipehmustus. Kaksi vuotta myöhemmin seurasi ensimmäinen erityisesi urheilulliseen ajoon tarkoitettu kuppi-istuin, jonka monet ihmiset yhä yhdistävät yrityksen brändiin.Recaro Automotivea tukee amerikkalainen sijoitusyhtiö Raven Acquisition, joka otti Recaron liiketoiminnan haltuunsa istuimenvalmistaja Adientilta vuonna 2020. Adient, joka on Johnson Controls -yhtiön autonistuinosaston spin-off, otti haltuunsa Recaro Automotiven vuonna 2016.Vuoden 2020 yritysoston myötä uusi yritysrakenne mahdollisti sen, että Recaro Automotive pystyi keskittymään paremmin ydinliiketoimintaansa – suorituskykyisiin ja ergonomisiin istuimiin sekä muihin erikoisiin tuotteisiiin. Päätöksentekoprosesseista piti tulla lyhyempiä ja yrityksen oli tarkoitus olla kykenevä toimimaan joustavammin markkinoiden kysyntään.Strategia ei menestynyt kovin hyvin. Tietopalveluyritys Northdatan mukaan Recaro Automotive raportoi miljoonatappioista vuoden 2021 ja 2022 vuosikertomuksissaan. Yritys joutui myös vaikeuksiin koronapandemian vuoksi. Yrityksen ammattiliitto, joka tunnetaan Saksassa yritysneuvostona, syyttää yrityksen epäonnistumisesta huonoa hallintoa.–He ovat epäonnistuneet uusien markkinoiden avaamisessa, sanoi työntekijöiden neuvoston puheenjohtaja Frank Bokowits Automobilwoche-julkaisulle, joka on Automotive News Europen sisarjulkaisu.Recaron riippuvuus yhdestä ainoasta sarjatuotantotilauksesta ja samalla tilausmäärien puute on koitunut sen kohtaloksi. Uudet ideat, kuten istuimien tuotannon yksilöllistäminen, tuotelinjan laajentaminen esimerkiksi takapenkkeihin tai ovipaneeleihin, eivät koskaan toteutuneet kunnolla.– Jälkimarkkinoilla voi myös tehdä hyvin rahaa, mutta sen eteen on tehtävä jotain, Bokowits jatkoi.Tulevaisuus epäselväIG Metall -ammattiyhdistyksen mukaan useiden vuosien ajan työntekijät ovat myötävaikuttaneet vakauttamiseen lykkäämällä palkankorotuksia tai luopumalla niistä kokonaan.– Olemme eläneet vaikeita aikoja, ja luottamuksemme johtoon on tällä hetkellä vastaavasti alhainen, sanoi saksalainen ammattiliittoedustaja Alessandro Lieb Esslingenissä Automobilwoche-julkaisulle.On epäselvää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Selvittäjä Holger Blümleltä odotetaan, että hän tutkii yrityksen taloudellista tilannetta seuraavien päivien aikana ja valvoo johtoa.Recaro ei ole ainoa ongelmissa oleva valmistaja. Konkurssit ovat lisääntymään päin autoteollisuuden toimitusketjussa, ja asiantuntijoiden mukaan vielä useammat yritykset voivat kohdata ongelmia.Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?