14.12.2019 Liikenne Autonomisten autojen kehitys ei riitä – ilman infraa ja lakeja ei liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itsestään liikkuvien autojen teille saamisessa on kova kilpailu. Jopa suurien autovalmistajien on täytynyt muodostaa keskenään liittoutumia pärjätäkseen kehityksessä uusille elektroniikka-alan kilpailijoille, teknologian kehitys yksinään ei kuitenkaan riitä tuomaan robottiautoja teille. Autonomisten autojen uumoillaan mullistavan liikennejärjestelmämme tulevina vuosikymmeninä. Tämän oletetaan parantavan liikenneturvallisuutta, alentavan liikkumiskustannuksia ja mahdollistavan uudenlaisia liikkumispalveluita. Autonomisilla ja keskenään verkottoituneilla autoilla uskotaan myös vähennettävän liikenneruuhkia, kertoo Autotuojat ja -teollisuus.Euroopan autovalmistajien yhdistys ACEA on laatinut autonomisen liikenteen edistämistoimista EU:ssa tiekartan. Lainsäädännön lisäksi autonominen liikenne edellyttää investointeja liikenneinfrastruktuuriin niin fyysisillä kuin digitaalisilla osa-alueilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestaaminen aloitettava piakkoinAutonomisen liikenteen kehittäminen edellyttää Autotuojat ja -teollisuuden mukaan verkottuneiden ajoneuvojen, älykkään infran ja tietojärjestelmien testaamista jo lähivuosina todellisissa liikenneolosuhteissa.Autonomisessa ajamisessa on eri tasoisia avustimia joiden tehtävänä on helpottaa auton kuljettajan roolia esimerkiksi ohituksissa ja nopeuden hallinnassa. Autonomisen ajamisen tasot: Taso 0: Ei automaatiota. Taso 1: Ajoavustus, joka ei puutu ohjaamiseen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio, voi puuttua ohjaamiseen ja jarruttamiseen samaan aikaan. Vaatii silti kuljettajan täyden huomion. Esimerkiksi kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä. Taso 3: Ehdollinen automaatio antaa kuljettajan keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen, mutta vaatii silti kuljettajan olemaan valmiina siirtymään ohjaksiin hetken varoitusajalla esimerkiksi olosuhteiden muutoksen vuoksi. Taso 4: Korkea automaatio voi ajaa täysin itsenäisesti joissain olosuhteissa. Kuljettaja vaaditaan esimerkiksi kovan vesi- tai lumisateen vuoksi, jolloin kaikki sensorit eivät välttämättä toimi. Taso 5: Täysi automaatio, jolloin kuljettajaa ei tarvita ollenkaan. Monet kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo täyttä arkipäivää. Avustavat toiminnot muun muassa suosittelevat kuljettajalle toimia tai jopa avustavat kuljettajaa aktiivisesti auton hallinnassa. Esimerkiksi kuolleen kulman varoitin ja kaista-avustin.Aktiiviset turvajärjestelmät toimivat usein nopeammin ja luotettavammin kuin ihminen kuljettajana. Vuosina 2021–2025 voimaan tuleva turvallisuusasetus vaatii pakollisina varusteina uusiin ensirekisteröitäviin autoihin useita kuljettajaa aktiivisesti avustavia järjestelmiä erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuden suojaamiseksi.Pitkä ja kivinen matka– Liikenteen sähköistyminen ja autonomisten autojen kehitystyö ovat tämän vuosikymmenen aikana yli kaksinkertaistaneet eurooppalaisen autoteollisuuden vuosittaiset tutkimus- ja kehitysinvestoinnit noin 60 miljardiin euroon, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio taustoittaa.Kilpailu autonomisten autojen kehittämisessä on ajanut yhteistyöhön muun muassa saksalaiset autojätit Mercedes-Benz, Audi ja BMW.– Tästä huolimatta matka täysin autonomiseen liikenteeseen on vielä pitkä, sillä mitä syvemmälle kohti täydellistä autonomiaa kehitystyössä sukellamme, sitä enemmän uusia, ratkaisua vaativia haasteita insinöörit ja lainsäätäjät havaitsevat. Mielikuvan maalaaminen sellaisesta, jo lähivuosina markkinoille tulevasta edullisesta perheautosta, jossa kuljettaja voi siirtyä matkustajaksi, kertoo asiantuntemattomuudesta, Kallio lisää.Suomen ongelmana on Autotuojat ja -teollisuuden mukaan infrastruktuurin laajuus. Autonominen liikenne asettaa paljon vaatimuksia esimerkiksi liikenteen ohjaukselle, liikennemerkeille, tiemerkinnöille ja kunnossapidolle.Lisäksi ajoneuvojen keskinäinen verkottuminen mobiililaitteiden tavalla tuo haasteita tietojen hallinnan ja käyttäjän tietoturvallisuuden saralla.Lähde: Autotuojat ja -teollisuus Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa Autonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan Suomalaisautoilijat epäilevät autonomiaa, mutta ajokilometrien seuranta ei pelota Daimlerin Zetsche: Boeingin ongelmat kertovat myös autonomisen ajon haasteista Rahahanat auki: Volkswagen investoi sähköiseen ja autonomiseen tulevaisuuteen 44 miljardia euroa Autonomiaa suomalaisittain: Sensible4 uskoo tuovansa robottibussin liikenteeseen 2021 Apple järjestelee: yli 200 syrjään autonomisen ajon kehityksestä Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti