9.7.2019 Ajoneuvot Autonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistajien suunnitelmissa on saattaa täysin autonomiset autot moottoriteille vuoteen 2024 mennessä yhteistyössä kehitetyllä tekniikalla. Projektia työstää yli 1 000 BMW:n ja Daimlerin asiantuntijaa. Alkuvuodesta BMW ja Mercedes-Benz ilmoittivat tekevänsä yhteistyötä autonomisten autojen kehittämisessä. Nyt saksalaisjäteillä on optimistiset suunnitelmat tuotteiden tuomisesta liikenteeseen. Valmistajat ilmoittivat kehittävänsä neljännen tason itseajavia järjestelmiä (katso autonomian tasot jutun lopusta), jotka voivat hallita autoa moottoritiellä ilman ihmisen puuttumista, vaikka auto vaatiikin ihmisen ratin taakse.Markkinoille tuotteet on tarkoitus saada vuoteen 2024 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyötä yli tuhannelleTavoitteen saavuttamiseksi BMW ja Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler tulevat jakamaan 1 200 autonomisen ajamisen asiantuntijaa, usein sekoitetuissa tiimeissä. Työskentely tapahtuu pääasiassa BMW:n automaattisen ajamisen testikampuksella Münchenin lähellä ja kahdessa Daimlerin autonomisen ajon testikeskuksissa.Ryhmät tulevat keskittymään ajoavustinjärjestelmien, mukaan lukien sensoreiden, ohjelmistojen ja yhteisen datan hallinnan kehittämiseen.BMW:n ja Mercedes-Benzin mukaan yhteistyö tuo monia etuja: käytettävät kehitysresurssit ja yhteistyökumppanit ovat runsaammat, ja skaalattava arkkitehtuuri mahdollistaa kehitystyön nopeuttamisen ja sulavoittamisen. Kaikki tämä mahdollistaa uusien teknologioiden tuomisen edullisemmin ja nopeammin markkinoille – turvallisuudesta tinkimättä, sitä kumpikin konserni painottaa huomattavan selkeästi.BMW suunnittelee julkaisevansa tason 3 itseajavan auton vuonna 2021, Daimler puolestaan edistää kaupunkiin suuntautuvaa itseajavaa autoa Boschin kanssa tänä vuonna. Molemmat valmistajat keskustelevat myös robottitaksin kehittämistä kaupunkialueille.Neljännen tason itseajava auto viidessä vuodessa olisi Autoblogin mukaan saavutus, ottaen huomion edistyksen viime vuosien aikana. Autovalmistajat ovat törmänneet muutamiin ongelmiin teknologian ja sen markkinoinnin kanssa, ja tällä hetkellä tekoälyllä on usein vaikeuksia jopa ihmisten yksinkertaisimmissa tekemisissä, kuten jalankulkijoiden tunnistamisessa tiellä. Itseajavan auton tasot: Taso 0: Ei automaatiota. Taso 1: Ajoavustus, joka ei puutu ohjaamiseen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio, voi puuttua ohjaamiseen ja jarruttamiseen samaan aikaan. Vaatii silti kuljettajan täyden huomion. Esimerkiksi kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä. Taso 3: Ehdollinen automaatio antaa kuljettajan keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen, mutta vaatii silti kuljettajan olemaan valmiina siirtymään ohjaksiin hetken varoitusajalla esimerkiksi olosuhteiden muutoksen vuoksi. Taso 4: Korkea automaatio voi ajaa täysin itsenäisesti joissain olosuhteissa. Kuljettaja vaaditaan esimerkiksi kovan vesi- tai lumisateen vuoksi, jolloin kaikki sensorit eivät välttämättä toimi. Taso 5: Täysi automaatio, jolloin kuljettajaa ei tarvita ollenkaan. Teksti: Eetu Kokkonen, lähde: Autoblog, BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?