9.7.2019

Autonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön

BMw ja Mercedes-Benz yhteistyö

Saksalaisvalmistajien suunnitelmissa on saattaa täysin autonomiset autot moottoriteille vuoteen 2024 mennessä yhteistyössä kehitetyllä tekniikalla. Projektia työstää yli 1 000 BMW:n ja Daimlerin asiantuntijaa.

Alkuvuodesta BMW ja Mercedes-Benz ilmoittivat tekevänsä yhteistyötä autonomisten autojen kehittämisessä. Nyt saksalaisjäteillä on optimistiset suunnitelmat tuotteiden tuomisesta liikenteeseen. Valmistajat ilmoittivat kehittävänsä neljännen tason itseajavia järjestelmiä (katso autonomian tasot jutun lopusta), jotka voivat hallita autoa moottoritiellä ilman ihmisen puuttumista, vaikka auto vaatiikin ihmisen ratin taakse.

Markkinoille tuotteet on tarkoitus saada vuoteen 2024 mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyötä yli tuhannelle

Tavoitteen saavuttamiseksi BMW ja Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler tulevat jakamaan 1 200 autonomisen ajamisen asiantuntijaa, usein sekoitetuissa tiimeissä. Työskentely tapahtuu pääasiassa BMW:n automaattisen ajamisen testikampuksella Münchenin lähellä ja kahdessa Daimlerin autonomisen ajon testikeskuksissa.

Ryhmät tulevat keskittymään ajoavustinjärjestelmien, mukaan lukien sensoreiden, ohjelmistojen ja yhteisen datan hallinnan kehittämiseen.

BMW:n ja Mercedes-Benzin mukaan yhteistyö tuo monia etuja: käytettävät kehitysresurssit ja yhteistyökumppanit ovat runsaammat, ja skaalattava arkkitehtuuri mahdollistaa kehitystyön nopeuttamisen ja sulavoittamisen. Kaikki tämä mahdollistaa uusien teknologioiden tuomisen edullisemmin ja nopeammin markkinoille – turvallisuudesta tinkimättä, sitä kumpikin konserni painottaa huomattavan selkeästi.

BMW suunnittelee julkaisevansa tason 3 itseajavan auton vuonna 2021, Daimler puolestaan edistää kaupunkiin suuntautuvaa itseajavaa autoa Boschin kanssa tänä vuonna. Molemmat valmistajat keskustelevat myös robottitaksin kehittämistä kaupunkialueille.

Neljännen tason itseajava auto viidessä vuodessa olisi Autoblogin mukaan saavutus, ottaen huomion edistyksen viime vuosien aikana. Autovalmistajat ovat törmänneet muutamiin ongelmiin teknologian ja sen markkinoinnin kanssa, ja tällä hetkellä tekoälyllä on usein vaikeuksia jopa ihmisten yksinkertaisimmissa tekemisissä, kuten jalankulkijoiden tunnistamisessa tiellä.

Itseajavan auton tasot:

  • Taso 0: Ei automaatiota.
  • Taso 1: Ajoavustus, joka ei puutu ohjaamiseen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin.
  • Taso 2: Osittainen automaatio, voi puuttua ohjaamiseen ja jarruttamiseen samaan aikaan. Vaatii silti kuljettajan täyden huomion. Esimerkiksi kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä.
  • Taso 3: Ehdollinen automaatio antaa kuljettajan keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen, mutta vaatii silti kuljettajan olemaan valmiina siirtymään ohjaksiin hetken varoitusajalla esimerkiksi olosuhteiden muutoksen vuoksi.
  • Taso 4: Korkea automaatio voi ajaa täysin itsenäisesti joissain olosuhteissa. Kuljettaja vaaditaan esimerkiksi kovan vesi- tai lumisateen vuoksi, jolloin kaikki sensorit eivät välttämättä toimi.
  • Taso 5: Täysi automaatio, jolloin kuljettajaa ei tarvita ollenkaan.

Teksti: Eetu Kokkonen, lähde: Autoblog, BMW

Luetuimmat